ontluchten lukt niet....

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

ontluchten lukt niet....

Post by firstaxfirst »

hallo,

heb echt mijn hele koelsysteem open gezet en bijgevult als beschreven overal kwam water uit. maar elke keer als ik de motor start en hem even laat lopen word de radiator niet warm...

de slang naar de radiator is wel warm(vanaf de thermostaat die dikke slang) dus t klepje gaat wel open.

de slang links(als je voor de motor staat) word niet warm en lijkt ook geen water te bevatten... heb al heeeel vaak gedrukt op de slang om het er uit te persen maar het lukt niet..

oplossingen zijn welkom.... wil mijn axje weer eens in actie zien!

gr rens

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Heb je ontlucht terwijl dat de motor loopt? :)
Wel even doen als je dit nog niet gedaan hebt

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: ontluchten lukt niet....

Post by jk »

firstaxfirst wrote:hallo,

heb echt mijn hele koelsysteem open gezet en bijgevult als beschreven overal kwam water uit. maar elke keer als ik de motor start en hem even laat lopen word de radiator niet warm...

de slang naar de radiator is wel warm(vanaf de thermostaat die dikke slang) dus t klepje gaat wel open.

de slang links(als je voor de motor staat) word niet warm en lijkt ook geen water te bevatten... heb al heeeel vaak gedrukt op de slang om het er uit te persen maar het lukt niet..

oplossingen zijn welkom.... wil mijn axje weer eens in actie zien!

gr rens
Op de site van Henk Bats staat een foto van de juiste (door Citroën aangegeven?) vulmethode.
Je kan het bovenste deel (verwijder de bodem) van een plastic colafles oid gebruiken om een blijvende koelvloeistofkolom boven de vulopening te hebben bij het ontluchten.
De hals van de fles dicht af op de vulopening.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

hallo,

ik heb met de motor aan en alle gaten open gedaan toen eerst die bij de radiator dicht daarna die bij de thermo en daarna de bovenste toen gewacht offie warm werd ja of nee.

daarna ff op wat slangen gevoelt welke wel en niet warm waren.

de slang rechts was dus al warm(thermo laat dus water door) maar de slang links van de radiator is dus koud volgens mij zelf leeg tot vlak bij waar die samenkomt met dat bovenste ventiletje.

maar word het beetje zat omdat die koelvloeistof bij de shell(het is zondag) ook lekker 18 euro kost ...

mar hoe krijg ik dus de lucht uit de linker slang, nogmaals het is dus zon beetje de hele slang(voel weinig weerstand of stroming als ik daar knijp).

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Lucht in de onderste leiding? Lijkt me niet helemaal goed...

Zelf otlucht ik altijd met alles dicht, laten lopen, eerst de bovenste ventiel open, vullen totdat er duidelijke straal uitkomt zonder bellen, dicht.
Dan het zelfde bij de thermostaathuis.
En als laatste bij de radiator...

Via de onderkant van de radiator word alles aangezogen, lijkt me raar dat daar dan lucht inzit.

firstaxfirst
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Post by firstaxfirst »

Was gewoon nog.niet warm genoeg de motor en nog een keer alles ontlucht en hij loopt.weer

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ontluchten doe je ook met lopende motor en wachten totdat de radiateurfan aanslaat, dan pas weet je zéker dat:

- de thermostaat opengaat,
- water daadwerkelijk circuleert,
- alle thermocontacten/ -schakelaars werken.

Dan motor afzetten, af laten koelen en vloeistof op niveau brengen.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Oh dat doe ik toch net even anders.
Methode grietje, noem ik het gemakshalve maar even:
Alle drie de ontluchtingspunten open draaien; die bij de kachelslangen, bij het thermostaathuis en die op de radiator (en de vulopening zelf)
Koude motor: starten, wachten totdat ie warm genoeg loopt dat er érgens bij een van de 3 punten kvs gaat sprenkelen (wss als eerste dat punt bij de kachelslangen). Die draai ik dicht als er een mooi straaltje uitkomt.
Dan verwacht ik als tweede het punt bij het thermostaathuis om over te lopen.
Dat draai ik ook dicht terwijl er een mooi klein fonteintje uitkomt.
En dan als laatst de plug rechts op de radiator.
En als het me te lang duurt eer er een punt overloopt vul ik kvs bij.

Simple as that =)

Post Reply