klus vragen, project status:(puntjes op de i's)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
klus vragen, project status:(puntjes op de i's)
hallo mensen,
ik heb onlangs mijn koppakking zelf vervangen. vervolgens heb ik volgens de haynes ook de distrubutieriem vervangen. nou blijkt dat toen ik em 4 keer rond wilde trekken dat er toch nog ergens een slap punt zat(hier was de riem nog redelijk los.
wat ik mij afvroeg was eigenlijk het volgende.
als je rechtsom tot de waterpomp de riem aanbrengt dan moet deze dus zo strak mogelijk om alles heen? of gewoon eromheen zodat er een beetje spanning op staat?
vervolgens bij het strak zetten. bij alluminium kop 1.5kg aan 8cm stokje?
en dan zou t goed moeten weze of zie ik dat fout.
maakt het nog veel uit dat moment van de spanrol 23nm want ik had voor dekopbouten een momentsleutel geleend.
verder staat er dat je via t gat van een sensor t vliegwiel moet vastzetten maar dat doe je toch ook al met een 8mm plug erdoor en nog eentje bij de motorcode?
gr rens
ik heb onlangs mijn koppakking zelf vervangen. vervolgens heb ik volgens de haynes ook de distrubutieriem vervangen. nou blijkt dat toen ik em 4 keer rond wilde trekken dat er toch nog ergens een slap punt zat(hier was de riem nog redelijk los.
wat ik mij afvroeg was eigenlijk het volgende.
als je rechtsom tot de waterpomp de riem aanbrengt dan moet deze dus zo strak mogelijk om alles heen? of gewoon eromheen zodat er een beetje spanning op staat?
vervolgens bij het strak zetten. bij alluminium kop 1.5kg aan 8cm stokje?
en dan zou t goed moeten weze of zie ik dat fout.
maakt het nog veel uit dat moment van de spanrol 23nm want ik had voor dekopbouten een momentsleutel geleend.
verder staat er dat je via t gat van een sensor t vliegwiel moet vastzetten maar dat doe je toch ook al met een 8mm plug erdoor en nog eentje bij de motorcode?
gr rens
Last edited by firstaxfirst on WedJun30, 2010 2:18:26 PM, edited 1 time in total.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Welnee, niet paniekeren!
Gewoon de riem weer even losser zetten en de boel op de juiste manier weer blokkeren. Van die 5° verschil gaat 't blok niet zo snel stuk hoor. Zeker niet als je 'm nog niet had gestart.
Waar je daarna wèl rekening mee moet houden is het volgende:
Zet eerst de riem net strak genoeg dat 'ie niet meer kan verspringen, haal vervolgens de blokkeerpennen weg en breng de riem dán pas op de voorgeschreven manier op de juiste spanning!
Alleen op deze manier wordt de riem over de gehele lengte op de juiste spanning gezet!
Ps.: De enige juiste manier om de krukas te blokkeren is overigens via dat gaatje net boven het motortype-plaatje!
Gewoon de riem weer even losser zetten en de boel op de juiste manier weer blokkeren. Van die 5° verschil gaat 't blok niet zo snel stuk hoor. Zeker niet als je 'm nog niet had gestart.
Waar je daarna wèl rekening mee moet houden is het volgende:
Zet eerst de riem net strak genoeg dat 'ie niet meer kan verspringen, haal vervolgens de blokkeerpennen weg en breng de riem dán pas op de voorgeschreven manier op de juiste spanning!
Alleen op deze manier wordt de riem over de gehele lengte op de juiste spanning gezet!
Ps.: De enige juiste manier om de krukas te blokkeren is overigens via dat gaatje net boven het motortype-plaatje!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
pff gelukkig,,,
maar even in stappen
-draaien tot blokkeerpen bij de motorcode erin kan
-dan distributieriem eraf
-dan vliegwiel terugdraaien(moet wel anders draai ik hem kapot of zie ik dat fout?) die 5 graden tot daar ook de blokkeerpen in past
-nu staat alles dus weer op tijd als ik t goed heb
-dan zag ik iets met markeringen(witte streepjes) zag er niks over in haynes moeten die op bepaalde controle punten komen?
-erop leggen distrubutieriem
-zorgen dat pinnen eruit zijn
-spannen
-vastzetten
klaar?
maar even in stappen
-draaien tot blokkeerpen bij de motorcode erin kan
-dan distributieriem eraf
-dan vliegwiel terugdraaien(moet wel anders draai ik hem kapot of zie ik dat fout?) die 5 graden tot daar ook de blokkeerpen in past
-nu staat alles dus weer op tijd als ik t goed heb
-dan zag ik iets met markeringen(witte streepjes) zag er niks over in haynes moeten die op bepaalde controle punten komen?
-erop leggen distrubutieriem
-zorgen dat pinnen eruit zijn
-spannen
-vastzetten
klaar?
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Je bedoelt hier waarschijnlijk de nokkenas-poelie?!firstaxfirst wrote:dan vliegwiel terugdraaien(moet wel anders draai ik hem kapot of zie ik dat fout?) die 5 graden tot daar ook de blokkeerpen in past

Het vliegwiel blokkeer je namelijk al via dat gat boven het motortypeplaatje.

Als je de krukas (vliegwiel) geblokkeerd hebt en je haalt dan de riem los, dan kun je (vrijwel altijd) zonder problemen de nokkenas-poelie verdraaien via de kortste weg naar blokkeerpositie.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Yup. De blokkeergaten zijn de enige juiste manier om de boel op tijd te zetten.
Die witte markeerstreepjes op de riem zijn leuk, maar daar klopt vaak niets van.
Die witte markeerstreepjes op de riem zijn leuk, maar daar klopt vaak niets van.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Riem hoeft niet superstrak om waterpomp ed, maar gewoon zo strak dat er geen tandje extra versprongen kan worden.
Ik gebruik voor de spanrol zo'n aftapplugsleutel met een vierkantje (zie olieaftapplug) en houd die lichtjes onder spanning terwijl ik de spanrol borg.
1.8-2 kg is niet veel namelijk.
Zoals al aangegeven: borg de krukas/ vliegwiel, haal de spanrol los en neem de riem van de nokkenas.
Draai deze naar zijn borgingspositie en borg hem, leg de riem er goed om en span de spanrol iets aan.
Neem de borgingen van vliegwiel en nokkenaswiel weg en span de spanrol op de juiste manier/ met het juiste moment.
Zet eventueel een stipje op de nokkenas en krukas met tipp-ex of nagellak, draai de krukas een keer of twee-drie rond en controleer of de merktekens/ stipjes in dezelfde positie blijven staan...klaar.
Ik gebruik voor de spanrol zo'n aftapplugsleutel met een vierkantje (zie olieaftapplug) en houd die lichtjes onder spanning terwijl ik de spanrol borg.
1.8-2 kg is niet veel namelijk.
Zoals al aangegeven: borg de krukas/ vliegwiel, haal de spanrol los en neem de riem van de nokkenas.
Draai deze naar zijn borgingspositie en borg hem, leg de riem er goed om en span de spanrol iets aan.
Neem de borgingen van vliegwiel en nokkenaswiel weg en span de spanrol op de juiste manier/ met het juiste moment.
Zet eventueel een stipje op de nokkenas en krukas met tipp-ex of nagellak, draai de krukas een keer of twee-drie rond en controleer of de merktekens/ stipjes in dezelfde positie blijven staan...klaar.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Mwa, de speling die je daarmee haalt, zal vast niet zoveel zijn dat je er serieus een tand op de riem mee kunt verspringen.
'k Zou me daar dan ook maar geen zorgen om maken.
Trouwens, met 1 tandje verkeerd loopt de motor ook wel hoor. Zij het een beetje brak, maar 'ie loopt wel.
(En 't gaat er ook niet stuk van!)
'k Zou me daar dan ook maar geen zorgen om maken.
Trouwens, met 1 tandje verkeerd loopt de motor ook wel hoor. Zij het een beetje brak, maar 'ie loopt wel.

(En 't gaat er ook niet stuk van!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
Zo de d riem zit erop en netjes op spanning en na paar keer draaien staat alles nog perfect op tijd!
Heb een speciale tool gemaakt die leek op wat een monteur mij heeft laten zien,
Heb dit gemaakt om de spanning erop te zette. Je hebt een ijzer schuurapparaat nodig en een flink dikke bout en een veiligjeidsbril en makkelijk is om de oude tensioner erbij te pakken. Nu slijp je de bout vierkant en mbv passen kijk je of de maat klopt met het vierkante gat. nu kun je met de bout en een sleutel de d riem op spanning brengen. Ik heb gewoon zelf beetje gegokt zodat je de riem nog kan draaien tot negentig graden met een beetje moeite en zoals in dit forum vermeld zit het vierkant dan onder de bout van de spanrol.
Mijn pa heeft vanalles opgepoetst en t glimt ook weer mooi allemaal en heb tot nu toe koppakking, luchtfilter, d riem, waterpomp, oliefilter en de tensioner vervangen.
Hou jullie op de hoogte...
Heb een speciale tool gemaakt die leek op wat een monteur mij heeft laten zien,
Heb dit gemaakt om de spanning erop te zette. Je hebt een ijzer schuurapparaat nodig en een flink dikke bout en een veiligjeidsbril en makkelijk is om de oude tensioner erbij te pakken. Nu slijp je de bout vierkant en mbv passen kijk je of de maat klopt met het vierkante gat. nu kun je met de bout en een sleutel de d riem op spanning brengen. Ik heb gewoon zelf beetje gegokt zodat je de riem nog kan draaien tot negentig graden met een beetje moeite en zoals in dit forum vermeld zit het vierkant dan onder de bout van de spanrol.
Mijn pa heeft vanalles opgepoetst en t glimt ook weer mooi allemaal en heb tot nu toe koppakking, luchtfilter, d riem, waterpomp, oliefilter en de tensioner vervangen.
Hou jullie op de hoogte...
goed bezig geweest dus 
ik heb gister een distributieriem gezien die zo strak stond dat je er met gemak (bass)gitaar op kon spelen.. de reden van het kijken was een raar schrapend geluid dat uit die hoek kwam.. spanrol (nog niet oud!) maakte dan ook een raar geluid.. en vermoedelijk de waterpomp ook, maar die had ik niet op voorraad dus kon ik niet 1 2 3 vervangen..
dus, let op met de spanning! overdrijven is ook een vak..

ik heb gister een distributieriem gezien die zo strak stond dat je er met gemak (bass)gitaar op kon spelen.. de reden van het kijken was een raar schrapend geluid dat uit die hoek kwam.. spanrol (nog niet oud!) maakte dan ook een raar geluid.. en vermoedelijk de waterpomp ook, maar die had ik niet op voorraad dus kon ik niet 1 2 3 vervangen..
dus, let op met de spanning! overdrijven is ook een vak..

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM

Uploaded with ImageShack.us
ik weet ff niet wat er op de plek met rode pijlen aangegeven ookalweer zat... volgens mij zon ding om draadjes mee vast te houden is dat correct?
yup, gewoon boutje met een zooitje draadjesfirstaxfirst wrote:
Uploaded with ImageShack.us
ik weet ff niet wat er op de plek met rode pijlen aangegeven ookalweer zat... volgens mij zon ding om draadjes mee vast te houden is dat correct?

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: TueFeb10, 2009 4:12:00 PM
nou mensen projectje zit er bijna op.. hopelijk start ie ook weer als vanouds natuurlijk... heb alleen een paar kleine dingetejs die me hebbe doen vastlopen tijdens de puntjes op de i.
hartelijk bedankt voor het meedenken allen ik zal mijn nieuwe kennis met jullie delen als er iemand anders vastloopt met iets.

een boutje met een ronde bovenkant die veel olie op zich had?

een buis die als je voor de auto staat zich aan de rechterkant bevind. vlakbij de ventilator zoals op de foto te zien is

drie draadjes waarvan ik gok dat de gelige witte op de kop moet daar zit namelijk een aansluiting waar die op past. maar de andere 2 ben ik ff vergeten...

hmm deze vind ik nog steeds raar want krijg em er nie op lijkt geen ruimte voor heb ik wel het goede deel vast?
Uploaded with ImageShack.us
hartelijk bedankt voor het meedenken allen ik zal mijn nieuwe kennis met jullie delen als er iemand anders vastloopt met iets.

een boutje met een ronde bovenkant die veel olie op zich had?

een buis die als je voor de auto staat zich aan de rechterkant bevind. vlakbij de ventilator zoals op de foto te zien is

drie draadjes waarvan ik gok dat de gelige witte op de kop moet daar zit namelijk een aansluiting waar die op past. maar de andere 2 ben ik ff vergeten...

hmm deze vind ik nog steeds raar want krijg em er nie op lijkt geen ruimte voor heb ik wel het goede deel vast?
Uploaded with ImageShack.us