GTI '92: wel APK, rijd (net) niet

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

GTI '92: wel APK, rijd (net) niet

Post by bruce/r »

EDIT:
Ok, ik heb net wat dingen gechecked en heb wat foto's genomen.
Ik heb tot '06 nog alle 'APK-gekeurd-blaadjes' liggen, nooit echt wat mis mee geweest. nog APK tot 28-september!
-zoals gezegd: uitlaat(pijp) van voor tot achter vervangen
-schokdemper rechts-voor lekte licht, die heb ik toen vervangen(beide voor)
in augustus '09:
-handremkabels links+rechts nieuw
-remblokken + schrijven nieuw, staat niet of 't voor of achter is, maar aangezien achter geen schrijven zitten, neem ik aan voor...
-kabeltje van/naar de KmH-teller nieuw, beide delen.

het pinnetje van het mechanisme dat de (linker)deur openhoud, is verdwenen. maar dat is kwestie van pinnetje erin rammen.
Er zitten ook 'race'-pedalen onder, zwart-grijs, zitten zeer stevig vast.

Iemand vroeg mij of de dist.riem pas nog vervangen was, daar kan ik niks over vinden, maar ik heb even gekeken en hij zit aardig strak!

meer pics:

177.459Km op de teller
Image

radio, MET remote trouwens!!! speeld MP3 cd's btw.
Image

het filter ATM:
Image

roest op de motorkap
Image

-------------------------------------------

Ok guys(en girls),
here's the deal.

Ik moet helaas mijn prachtige GTI weg doen...
Ik heb hem van mijn vader (Erik, vroeger hier bekend) ge-erfd en wil hem eigenlijk liever niet weg doen, maar ik heb er geen tijd/geld meer voor en hij staat nu al 6maanden stil... dood zonde natuurlijk!
Waarschijnlijk kan ik iemand hier er meer plezier mee doen, in plaats van dat ik 'm laat slopen.

Op het moment rijd'tie niet meer, er is waarschijnlijk iets met de startmotor of dynamo ofzo. Hij heeft altijd goed gereden, maar ongeveer een jaar geleden was de accu opeens leeg. Accu opgeladen, maar was steeds snel weer leeg. Nieuwe accu gehaald, ook die na een tijdje weer leeg, opgeladen, weer snel leeg. Dus waarschijnlijk de dynamo die er mee gekapt is.
Toen heeft'ie dus 6maanden stil gestaan en had ik laatst de accu opgeladen, maar hij wou NET niet starten... Misschien dat'tie het met een nieuwe accu of jump wel doet. Geen idee eigenlijk...

Ik heb het geld en de tijd er niet meer voor om het uit te zoeken en hij staat hier nu al 6 maanden voor de deur. Dat laatste vind de gemeente niet zo tof. Eigenlijk moet'ie voor eind volgende week weg; dat betekent verkopen of slopen!

Het liefst heb ik dat iemand 'm oplapt en nog jaren op z'n staart blijft trappen, want dat deed'tie altijd erg goed! Maar je mag 'm ook strippe en slopen, beter dan naar de sloop brengen, toch?

details:
-Hij heeft jaren lang goed gereden, trekt nog goed door. Boven de 3000 voel je m echt gaan. heb er 170 mee aangetikt.
-Koppeling heeft z'n beste tijd wel gehad.
-1 van de verstralers/mistlichten is niet meer aangesloten (werkt wel!)
-roest op de bekende plekken, wat bulten al hier en daar.
-schakelpook heeft speling, bekend probleem
-slot van rechter deur ligt in de deur...
-linker sideskirt heeft losgelaten
-dak is wat vaal

-Remus uitlaat
-vorig jaar midden/achter uitlaat pijp vervangen
-zo goed als nieuwe bougies en kabels
-zo goed als nieuwe accu
-GREEN open luchtfilter + buis
-uit me hoofd geloof ik +-180k op teller...
-originele GTI bekleding nog helemaal netjes en zit goed
-originele GTI velgen met goede banden
-elektrische + centrale deurvergrendeling met remote
-elektrische ramen en getint glas
-heb ook nog een stel originele AX onderhouds/user-manual boekjes, die krijg je er bij.

Op het moment zit er nog een radio in:
sony X-plod MP3 speler + 13" pioneer speakers (en speakers in zijkant)
Die waren vrij duur, dus waarschijnlijk haal ik die eruit, maar als je wilt kan je ze meenemen en dan regelen we wel een leuke prijs.

Ik heb ook nog 2 APEX voorveren liggen, nieuw! (nooit aan toe gekomen)
Die kan je erbij kopen als je wilt, 60,- klinkt wel redelijk toch.

Maarja, rijd niet uit zichzelf, dus je zal hem wel moeten komen halen in Den Haag Ypenburg (net naast de snelweg). Maar het kan best dattie nog wel wilt rijden als je startkabels hebt ofzo.
Volgens mij zit er sowiso aan onderdelen al snel 600,- aan, laat staan als'ie nog loopt, dus
500,-
lijkt me een redelijke prijs, maar er valt altijd over te praten, dus bied maar ofzo.
ik ben te bereiken via aliveless87@hotmail.com of 06-53-63-90-79 als je wat wilt weten of snel wilt zijn.
Hoe eerder je 'm komt halen, hoe beter!
Liever direct mailen ipv PB please!

Image
Nu met sleepoogkapje voor.
Image

Remus eindpijp
Image

2x 13" op de hoedenplank, dure Pioneers, weggewerkt achter 'racegaas'.
speakerkabels kan je losklikken, zodat de plank er nog gewoon uitkan
Image

openluchtfilter, klinkt geweldig btw! Zit nu zoals professioneel met rood aangegeven.
Image

P.S.
Hij is nu trouwens best wel vuil, binnen wat stoffig, maar na een poets beurt is het nog echt een mooie bak!
Last edited by bruce/r on TueJun22, 2010 3:41:46 PM, edited 2 times in total.
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

"Op het moment rijd'tie niet meer, er is waarschijnlijk iets met de startmotor of dynamo ofzo. Hij heeft altijd goed gereden, maar ongeveer een jaar geleden was de accu opeens leeg. Accu opgeladen, maar was steeds snel weer leeg. Nieuwe accu gehaald, ook die na een tijdje weer leeg, opgeladen, weer snel leeg. Dus waarschijnlijk de dynamo die er mee gekapt is.
Toen heeft'ie dus 6maanden stil gestaan en had ik laatst de accu opgeladen, maar hij wou NET niet starten... Misschien dat'tie het met een nieuwe accu of jump wel doet. Geen idee eigenlijk... "

Zeer waarschijnlijk is dit het gevolg van slechte aarding/massa-aansluiting tussen het motorblok en de accu, door vocht en oppervlaktecorrosie.
De minpool van de accu is verbonden met enerzijds een bout (dop 13) op de versnellingsbak (onder het luchtfilter) en anderzijds met de carrosserie (dop 10, op het linkerbinnenspatbord.
Deze punten schoonmaken en inspuiten met WD-40, en waarschijnlijk is alles weer in orde.

Guest

Post by Guest »

wow!
bedankt voor de snelle respons en de tip!
ik zal het morgen meteen proberen.

thanks!

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

@JK:
dankje voor je tip, ik heb de 2 bouten gevonden.
Ze lijken nog goed te zijn, krijg ze met de hand in ieder geval niet zomaar los, maar het ziet er wel roestig uit.
Zal er morgen even een sleutel en wat WD-40 tegenaan gooien.
Super bedantk voor je tip nogmaals.

Sloot de (volgens mij volle/goed geladen) accu net nog eens aan.
Toen ik hem wou starten hoorde ik niet de startmotor draaien, zoals normaal wanneer je accu zo goed als leeg is.
Wel sprong de toerenteller heel even naar de 10 en toen meteen weer dood.
Als ik de sleutel omdraai branden wel de controle lampjes op het dashboard, maar krijg bv niet de ramen naar de beneden of de radio aan.
Wel knippert het lampje van het alarm... dat dan weer wel...
Misschien dat iemand me wat meer kan vertellen, of me zegt dat ik dom ben en de accu gewoon wel leeg is...
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Geen voltmeter? Anders even uit de 2,50 euro grabbelbak halen bij de praxis, kan nooit kwaad en weet je gelijk of je accu nog in leven is.

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

kan het geen gare bobine zijn? die zorgt immers toch voor hoogspanning? :oops: al verwacht je dan niet dat je de radio niet kan spelen...
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Qua startmotor had ik precies hetzelfde.
Startrelais klikt, startmotor tracht te gaan draaien maar maakt 1/10 omwenteling en stop dan en doet niets meer.
Uitwisselen van de startmotr gaf hetzelfde resultaat.
Toen de massaverbindingen gedemonteerd en schoongemaakt met SchotchBrite/schuurpapier en een druppel WD-40 ertussen, en de bout in het spatbord een beetje losgedraaid, heen en weer gehaald, een druppeltje WD-40 ertussen en weer vastgezet.
Niet alleen start de auto nu weer beter dan hij ooit gedaan heeft, ook lijkt de motor regelmatiger te lopen.

Aarde-problemen kunnen, vooral in combinatie met electronica, onnavolgbare dingen veroorzaken.

LV richtingaanwijzer heb ik een soortgelijke behandeling moeten geven (stekkertjes en fitting/lampje).

Accu zal je even moeten (laten) controleren.
Of accu monteren en met startkabels werken.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk dat gewoon je accu leeg is, maar, begin zoals Ivar zegt even met meten.. ipv dat we allemaal loos in het rond gaan gissen..
Image

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

Iedereen,

weer ontzettend bedankt voor de reacties en tips.
Precies zoals ik verwacht had van het AXforum en zn leden! :)

Heb hem net even met startkabels aangesloten op mn vriendin d'r auto
en hij loopt als een zonnetje! niet eens nodig om extra gas te geven bij mijn en haar auto. Al wou die de 1e keer niet meteen starten en viel die weer uit, 'tis de 1e keer weer in een half jaar... daarna geen problemen meer.

Wellicht toch de accu? Ga nu meteen ff een volt/amp meter halen!
Als die accu 3v aangeeft gooi ik mezelf uit het raam!

P.S.
waarschijnlijk doe ik hem nog steeds weg hoor...
Image

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

misschien moet ik dit stukje eigenlijk even verplaatsen naar 'techniek', maar hier kijken mensen nu toch al.

Ok, multi-meter erbij gehaald, wat geeft de accu aan:
gewoon 11.82, lijkt me vol genoeg toch?

-start dus WEL met startkabels/hulp
-start NIET met een volle accu

zou dit nog steeds het probleem van de aarding kunnen zijn dat JK aangaf?
of misschien de bobine zoals homiethomie zei?

Ik ga in ieder geval morgen die 2 aardenpunten even onder handen nemen.
De koppen en klemmen van/bij de accu zijn bij de vorige grote beurt nog schoon gemaakt, maar ook die zal ik even nalopen.
Zijn er nog andere dingen die ik meteen ook kan schoonmaken of controleren?

Wederom ontzettend bedankt iedereen!
Het zou een wonder zijn als'tie morgen gewoon loopt/start.
En dan hoeft er alleen maar iemand een nieuwe motorkap op te zetten en de sideskirt kitten ;)
Image

rikko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SatApr03, 2010 11:53:13 PM
Location: Den Haag

Post by rikko »

bruce/r wrote:misschien moet ik dit stukje eigenlijk even verplaatsen naar 'techniek', maar hier kijken mensen nu toch al.

Ok, multi-meter erbij gehaald, wat geeft de accu aan:
gewoon 11.82, lijkt me vol genoeg toch?
11,82 is iets wat te laag je zal zien dat als je de meter er op laat staan en je start de accusspanning erg in stort. misschien is je accu nog te redden door hem een druppellader te hangen maar ik zie het somber in.

DUs al met als nieuwe accu zal wonderen verrichten. Onderhoud plegen aan je accu klemmen is ook niet verkeerd, dat zou ik zeker ook doen.

verder succes,

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

bruce/r wrote:misschien moet ik dit stukje eigenlijk even verplaatsen naar 'techniek', maar hier kijken mensen nu toch al.

Ok, multi-meter erbij gehaald, wat geeft de accu aan:
gewoon 11.82, lijkt me vol genoeg toch?

-start dus WEL met startkabels/hulp
-start NIET met een volle accu

zou dit nog steeds het probleem van de aarding kunnen zijn dat JK aangaf?
of misschien de bobine zoals homiethomie zei?
Nu moet je eens proberen om te starten op je eigen accu zonder startkabels, maar wel met één startkabel tussen je uitlaatschild (of een ander metalen deel van de motor) en de minpool van de accu.
(Minpool van de accu = aarde/massa).
Draait de startmotor nu wel goed rond, dan heb je een aardprobleem tussen motor en carrosserie (en wie weet waar nog meer aardingproblemen zitten).

Slechte massaverbinding is ook de oorzaak van niet goed bijladen van de accu en daardoor geleidelijke achteruitgang in conditie ervan.
Bij winterweer merk je dat dan onmiddellijk.

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

@JK:
Even zodat ik het goed begrijp; wat je bedoeld is dat ik zelf een kabel moet aarden? van de MIN van de accu aan de motor(of iets anders ge-aard)?

Wederom reuze bedankt voor je reactie en goede hulp!
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

bruce/r wrote:@JK:
Even zodat ik het goed begrijp; wat je bedoeld is dat ik zelf een kabel moet aarden? van de MIN van de accu aan de motor(of iets anders ge-aard)?

Wederom reuze bedankt voor je reactie en goede hulp!

Mits de accu in orde is:
Met de losse kabel tussen motorblok en minpool van de accu kan je uitvinden of je blok wel of niet goed geaard is.
(Minpool is immers normaal verbonden via de vaste massakabel die loopt van minpool naar versnellingsbak).
Draait de startmotor nu niet ondanks de tijdelijke rechtstreekse aardverbnding tussen motorblok en minpool van de accu, dan moet je naar een ander mankement zoeken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

nou, heb een startkabel van de minpool vd accu naar een van de originele massapunten gedaan, geen resultaat...
al gingen nu wel de ramen open en dicht...

Vind het een beetje vreemd dat hij wel wil starten met startkabels, zonder gedoe, maar niet zonder.
Je zou zeggen dat als'tie wel wilt starten met de startkabels er dan niks is met de aarding, aangezien diezelfde massa-kabels nog naar het blok lopen. Alleen dan is de minpool ook op een andere auto aangesloten.

Ben een beetje aan het einde van mn lood hier.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Misschien is alle massapunten nalopen opschuren/inspuiten met contactspray geen overbodige luxe.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

beter nog:

plaats een nieuwe accu en gooi die kapotte weg ;)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik heb nog een perfecte ANWB accu staan, komt uit de ax.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

ik ga maar weer eens kijke voor een nieuwe accu dan,
de 3e in 2jaar xD
Al zou je zegge dat als deze nog +-11V heeft, er niks mis mee is, of wel?
Wel heeft deze accu 6maande niks staan doen, misschien dat dat 't is...

BTW, er zijn toch maar 2 massa punten, de door JK aangegeven kabels vanaf de minpool, correct?
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

11V is behoorlijk laag,

12.5V spanning is normaal,
als je rijdt moet ie klimmen tot 14V

Post Reply