Versnellingsbak, koppeling of toch aandrijfas? HELP!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Versnellingsbak, koppeling of toch aandrijfas? HELP!!!

Post by bdacier »

Hallo iedereen,

Laat ik beginnen met het feit dat ik me verontschuldig dat ik eigenlijk niet zo'n actief forum lid ben, maar ik rijd al bijna 4 jaar met m'n geliefde AX-je. Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud maar wel lekker pittig. Mijn Image 1.1i ('90) 195dkm heeft de laatste tijd steeds meer kuren en wordt langzaam aan wel wat duurder (jaar terug, grote beurt en volledige distriset, laatst 2x groot dorpelgat laten lassen en beide fusee's etc.). Nu merk ik ook dat ze steeds meer olie aan't verbruiken is en mooie blauwe pufjes begint te spuwen (is als het goed is een probleem van deze familie van motoren, 2 vrienden met een 1.4 TU in de 306 hebben hetzelfde). Maar goed wat nu gebeurd is begrijp ik echt niet meer.

Gisteren na 30km op de snelweg te hebben gereden en 1 km in de file, hoor ik opeens bij het wegtrekken naar rechts een geratel. Nu weet ik hoe een aandrijfas klinkt (meer een doek, doek, doek), maar dit geluid klonk meer als een tik, tik, tik (of toink) alsof een stang tegen iets van ijzer aan tikt. Dus ik snel langs de kant en ik zet de auto stil, niks aan het handje, niks los onder de auto dus ik wil wegrijden. Maar toen gebeurde het, ik kreeg de pook niet meer uit z'n vier en dus ook niet ergens anders in. Heel vreemd. Auto starten en uitzetten tegelijkertijd pompen met de koppeling mocht allemaal niet helpen. Maar goed na behoorlijk wat kracht en gerommel op de pook schoot ie ineens in de achteruit, en daarna kon ik gewoon de 1,2,3,4 en R gebruiken.

Frappant was dat het schakelen een heel stuk vloeiender ging dan ooit in de 4 jaar dat ik haar heb. Ik denk naja gewoon rijden, want het zal wel de koppeling zijn geweest niet niet goed ontkoppelde. Dus ik rijd 300m verder en ik zet d'r in de vijf, tenminste dat wilde ik, maar daar wilde ze niet in en terwijl ik haar terug zet in de vier voel ik dat de bak weer vast hangt. Gelukkig op een parkeer plaats gekomen zet ik haar stil en weer hetzelfde geval alleen de 4 en met geen mogelijkheid te ontkoppelen. Direct de ANWB gebeld (ik zat in Duitsland dus de ADAC zou langs komen) maar ik natuurlijk weer kloten met de pook en..... tada ineens schiet ze weer los. Ik natuurlijk rondjes rijden over de parkeerplaats en met dat ik haar daar weer in de 5 wil zetten gaat het weer mis. Nu sta ik weer vast, dus ik denk laten we maar wachten op de ADAC.

Meneer van de ADAC komt, gaat zitten probeert de versnelling te veranderen maar dat lukt niet, dus hij zegt dat is de koppeling. Ik geloofde daar geen bal van want ze had al vast gezeten en daarna kon ik gewoon weer de 1,2,3,4 en R gebruiken (zou toch niet moeten duiden op de koppeling). Dus hij naar de schakelstang kijken, maar volgens hem zou dit niet vast zitten dus hij concludeerd dat de versnellingsbak vast zit en dus moest ik naar huis gebracht worden op de autobrancard.

Terwijl ik zit te wachten op de sleepdienst (ze zijn in Duitsland trouwens wel snel, 3 kwartier voor ADAC en half uur voor sleepdienst) loop ik weer te spelen met de bak en ja hoor ze ontkoppeld en ik kan weer de 1,2,3,4 en R gebruiken. Dus ik de ANWB bellen en doorgeven dat ik ga proberen om zelf naar huis te rijden, komt net de sleper aan die ik dus direct weer rechtsomkeert laat maken.

Nu komt het leuke: ik rijd van Wurselen (bij Aachen) terug naar Maastricht en ze schakelt als een zonnetje (zoals ik al zei) en ongeveer direct na Heerlen denk ik op de snelweg, laat ik toch maar eens de 5 proberen. Eerste keer proberen springt ze direct uit de 5 (blijft in de vijf totdat je zonder genoeg gas de koppeling laat komen, dan springt ze eruit) maar de tweede keer pakt ze direct. Ik dus zo terug gereden zonder en vlak voor Maastricht gas losgelaten waardoor ze weer uit de 5 springt. Dus ik nog eens in de 5 zetten en ze pakt, gas los springt ze weer eruit, nog een keer in de 5 en ze pakt, gas los en ze blijft in de vijf. Ik begreep er echt geen bal meer van, dus nog eens van de 5 naar de 4 en weer terug naar de 5, geen enkel probleem meer. Alles werkte 1,2,3,4,5,R!!!!

En nu komt het rare: Bijna thuis hoor ik in een bocht naar rechts weer dat geratel, ik denk WTF niet weer, maar er gebeurt verder niks alles blijft werken. Nog maar een paar rondjes gereden en elke keer in een bocht naar rechts dat geratel dat van linksvoor komt (tussen 10km/u en 40km/u, daarboven en onder niet en in alle versnellingen behalve de 1e), niet in de bochten naar links.

Met andere woorden, heeft iemand enig idee wat er aan de hand is??? Ik snap er niks meer van, is het nu de bak, de koppeling of (alweer) een aandrijfas? Of zou het gewoon een losse/scheve/gebroken schakelstang zijn?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Denk dat je aan een andere versnellingsbak moet... terugschieten uit de 5 bij gas los ken ik, ik weet niet hoe het werkt maar mij werd verteld dat het de synchromesh is.. deze houdt je versnelling op z'n plek.


Ik stel me er altijd een stuk metaal bij voor, dus als dat ding gaat zwerven in je bak kan ik me voorstellen dat hij rammelt en misschien ook wel klem gaat zitten op willekeurige momenten (dat is dus het verschijnsel dat ie maar wat doet).

"Nieuwe" bak is wel aan te komen. Erin zetten is een flinke klus, afhankelijk van je ervaring...


Als je 'm wilt repareren moet je bak uit elkaar, nogal een lastige operatie (ben er nooit aan begonnen).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kijk eerst maar eens goed naar je schakelstangen.
en anders kan je aan de 5de versnellingklus beginnen.
en het mooie is, als je wiel eraf is kan je er aardig goed bij! want met 3 boutjes heb je een klepje eraf en kijk je zo op de 5de versnelling.

en heb je er genoeg van dan doe je het klepje erop en gebruik je zijn 5 niet :roll:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Post by bdacier »

Joost wrote:kijk eerst maar eens goed naar je schakelstangen.
en anders kan je aan de 5de versnellingklus beginnen.
en het mooie is, als je wiel eraf is kan je er aardig goed bij! want met 3 boutjes heb je een klepje eraf en kijk je zo op de 5de versnelling.

en heb je er genoeg van dan doe je het klepje erop en gebruik je zijn 5 niet :roll:
Hahahahah, masterlijk, nouja ik kan de vijf gebruiken maar dan moet ik niet te hard het gas loslaten. Ik zat ook te denken aan de schakelstangen, maar goed ik heb geen idee meer.

Gisteren nog even gereden en het volgende viel me op, als ik in de vijf (maakt niet uit welke snelheid 50-120km) het gas loslaat dan schiet de pook terug, maar ze blijft gedeeltelijk in de 5 (toeren blijven hoog en lopen langzaam terug, heb zelf toerenteller ingebouwd) alleen als ik weer gas geef dan vliegt ze volledig eruit.

Mocht ik nou vanuit rechts/links??? het wiel eraf halen waaraan moet ik denken ofwel hoe moet ik de vijf repareren???

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

De vijfde versnelling zit min of meer onder de accu (die moet er ook uit) en achter het wiel aan bestuurderskant.
Onder dit kapje:

Image

(Nee, normaal is dit kapje niet rood, ook niet gescheurd en zit de bakolie in de versnellingsbak en niet op de draagarm.)

Als je dit kapje losschroeft kijk je tegen de vijfde versnelling aan:

Image

Mocht je nog verder willen gaan met sleutelen dan kan ik je een pdf mailen waarin demontage van de versnellingsbak verder wordt beschreven.
(Nederlandstalige pdf uit de AX vraagbaak.)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

klinkt als een losgeschoten schakelmechanisme in de bak.
Er zit een as in met daarop de schakelvorken die de verschillende tandwielen/ versnellingen opzij schuiven en zo schakelen met de hoofdas.
Kijk eens goed naar het kniegewricht op de bak, daar waar de schakelstangen gekoppeld zijn en de as de v-bak ingaan.
Deze zijn geborgd met een bout: is die losgelopen/ lam/ uitgeslagen?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Post by bdacier »

Goed nou ik heb vandaag eens het lucht- en inspuiting gedeelte weggehaald om te kijken naar de schakelstangen. Volgens mij is er niks mis mee, tenminste alles ziet ernaar uit dat het werkt. Ik heb nog even wat rond gereden en ik merk het volgende: Dat geratel links voor bij een bocht naar rechts is in alle versnellingen en ontkoppeld (dus altijd), in de vijf zetten gaat erg makkelijk en terugtrekken voel je wat tegendruk. Alleen bij heel abrupt het gas loslaten in de vijf of bij hoge snelheid in de vijf knalt ie uit de versnelling (tegen druk te weinig, als je de pook vasthoud blijft ie in de versnelling).

Mijn conclusies voor zover:
- het is niet de synchro want hij gaat goed in de 5 en blijf ook zitten, zonder geratel of gezoem etc.
- Het is niet de koppeling, omdat die nog goed werkt
- Het zijn niet de schakelstangen

Blijft dus over: intern in de bak iets van speling tussen de tandwielen en de schakelvorken.

Mocht ik het kapje eraf halen, dan heb ik natuurlijk de hele bakolie eruit, of niet? Oh en natuurlijk wat zou duiden op een probleem met de 5e als ik het kapje eraf heb?

@Rio96: dat pdf lust ik wel! ;)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

controleer ook maar je onderste (middelste) motorsteun. Het rubber kan uitgesleten zijn.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Wat ik wel eens heb gehad is dat de veertjes uit de synchro's zijn gelopen.

Dan wordt schakelen ook lastig
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply