motorwissel
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Vlotte starter
- Posts: 20
- Joined: SunMay09, 2004 6:28:59 PM
- Location: Amsterdam
motorwissel
Ik heb net een weekje terug de motor van m'n ax gewisseld.mijn GT motor was een beetje moe.Nu heb ik de motor van een gti erin gezet(gedoe met benzinepomp).inlaatspruitstuk gewisseld en m'n carburateur er weer op,maar nog steeds geen vermogen.
Nou vertelde iemand me dat de kop van een gti en een GT verschillend zijn.Wie weet hier meer over?
Kan een gti motor een GT motor vervangen met behoud van de carbs?
Nou vertelde iemand me dat de kop van een gti en een GT verschillend zijn.Wie weet hier meer over?
Kan een gti motor een GT motor vervangen met behoud van de carbs?
trotse eigenaar van een Ax 14 GT
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
We zullen er gemakshalve maar even vanuit gaan dat je hier uitstluitend over het type 2 ax praat aangezien de GTi van dat type is. Voorzover mijn documentatie gaat zit het zo:
De GTi beschikt over een K6B of KFZ motor terwijl de GT met carb. voorzien is van een K2A of K2D Verschil? o.a. de compressie, van de GTi is die 9.6:1 en van de GT 9.3:1 je zal dus je carb. aan moeten passen.
Dat van die andere kop klopt want de kop van de GTi is ietsjes vlakker waarbij de kleppen de zuiger aanraken als ze niet op tijd staan.
Persoonlijk lijkt het mij beter om voor een KDX of KDY (monopoint inj.) te gaan. Die komt qua gegevens beter overeen met het K2A / K2D blok. Voor wat betreft de aansluitingen zal het allemaal wel meevallen want de diverse blokken (met gelijke cylinderinhoud) zijn aardig standaard gehouden.
Maar waarom gooi je niet die injectie er ook in? Krijg je er lekker 10 pk meer bij
De GTi beschikt over een K6B of KFZ motor terwijl de GT met carb. voorzien is van een K2A of K2D Verschil? o.a. de compressie, van de GTi is die 9.6:1 en van de GT 9.3:1 je zal dus je carb. aan moeten passen.
Dat van die andere kop klopt want de kop van de GTi is ietsjes vlakker waarbij de kleppen de zuiger aanraken als ze niet op tijd staan.
Persoonlijk lijkt het mij beter om voor een KDX of KDY (monopoint inj.) te gaan. Die komt qua gegevens beter overeen met het K2A / K2D blok. Voor wat betreft de aansluitingen zal het allemaal wel meevallen want de diverse blokken (met gelijke cylinderinhoud) zijn aardig standaard gehouden.
Maar waarom gooi je niet die injectie er ook in? Krijg je er lekker 10 pk meer bij
AX GTi: 220km/h eat my dust!
-
- Vlotte starter
- Posts: 20
- Joined: SunMay09, 2004 6:28:59 PM
- Location: Amsterdam
Kijk dat is inhoudelijke info.Ik geloof dat mijn AX type 1 is.Die 10 pk is natuurlijk prachtig,maar ik heb het niet op inspuiting,en al die electrische kraam die er bij hoort.Ik ben wat dat betreft misschien van de oude stempel.Wat er niet klopt na mijn motorwissel is het volgende;de motor die uit die GTI kwam blijkt een 1000cc motortje te zijn .Zoiets stoms is me nog nooit overkomen.Ontdekte dit pas na inbouw en checken motortype plaatje(gebeld met carfix,die zijn erg behulpzaam).Dus ik kan weer op zoek naar een andere motor(wie er een weet,laat t me weten).
Vers litermotortje straks kado
Vers litermotortje straks kado
trotse eigenaar van een Ax 14 GT
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
de motor die uit die GTI kwam blijkt een 1000cc motortje te zijn
Das heel flink genaaid dan
Over wat voor carbs heb je het hier? de standaard carbs van een GT of 2 dubbele?
Ik begreep dit weekend dat er ook zoiets bestaat van een dubbel injectie-systeem inplaats van dubbele carbs Heeft een maat van me gekocht voor zijn Kadett GSI crossauto Schijnt 60 pk te schelen
Freude am Fahren.
-
- Vlotte starter
- Posts: 20
- Joined: SunMay09, 2004 6:28:59 PM
- Location: Amsterdam
Ik had nog nooit onder de neus van een GTI gekeken.Dus ik ken het verschil niet tussen die 2 injectie systemen.Ja zwaar genaaid dus
Ik heb een tweetraps valstroom carb.Heb ik nog een vraagje over;aan die carb zitten 2 elec draadjes,de ene ken ik;is de afsluiter(tonnetje)maar helemaal onderaan zit nog een draadje,en ik wee nie waar die voor is
Ik heb een tweetraps valstroom carb.Heb ik nog een vraagje over;aan die carb zitten 2 elec draadjes,de ene ken ik;is de afsluiter(tonnetje)maar helemaal onderaan zit nog een draadje,en ik wee nie waar die voor is
trotse eigenaar van een Ax 14 GT
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Het verschil tussen die 1.0 en een GTi 1.4 is heel duidelijk! De 1.0 is namelijk compleet van aluminium terwijl de GTi alleen een alu kop heeft. De rest is van puur gietstaal! Dat merk je wel in het gewicht bij inbouwen.
Als je weet welk type motor (TU of K aanduiding) je hebt kan ik je redelijk vertellen om welke motor het gaat.
Verder beschikt alleen de GTi over multipoint injectie, de rest is monopoint. Die multipoint herken je direct aan de zwarte rail die boven het inlaatspruitstuk zit en waar de 4 injectoren aan verbonden zitten. De monopoint injectie spuit direct in bij de ronde inlaat van je gasklep en ziet er dus totaal anders uit.
O ja, nog even dit als je niet van injectie houdt ga dan gewoon voor het blok van de AX sport (of 205 sport) zet je even 2 fikse dubbele webers op, inlaat poorten vergroten, uitlaatpoorten vergroten, ruime schoorsteen eronder, benzinedruk opvoeren en blazen maar!
Als je weet welk type motor (TU of K aanduiding) je hebt kan ik je redelijk vertellen om welke motor het gaat.
Verder beschikt alleen de GTi over multipoint injectie, de rest is monopoint. Die multipoint herken je direct aan de zwarte rail die boven het inlaatspruitstuk zit en waar de 4 injectoren aan verbonden zitten. De monopoint injectie spuit direct in bij de ronde inlaat van je gasklep en ziet er dus totaal anders uit.
O ja, nog even dit als je niet van injectie houdt ga dan gewoon voor het blok van de AX sport (of 205 sport) zet je even 2 fikse dubbele webers op, inlaat poorten vergroten, uitlaatpoorten vergroten, ruime schoorsteen eronder, benzinedruk opvoeren en blazen maar!
AX GTi: 220km/h eat my dust!
-
- Vlotte starter
- Posts: 20
- Joined: SunMay09, 2004 6:28:59 PM
- Location: Amsterdam
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Roger Lambermon wrote:Het type plaatje op de huidige motor vermeldt;CDZ PTC
10F N1J
1210489
Ben heel benieuwd
Die 205 motor is die er zo in te lepelen?en wat voor motorcode heeft die?
Jep is gewoon TU-blok ik heb namelijk dezelfde in me AXie hangen Gaat als de brandweer als alles eenmaal goed is afgesteld
Is een 1300 blok met dubbele carbs en ik denk dat mijn vermogen rond de 100 pk zit met dubbele solexen wel te verstaan....
Dit blok is geleverd in de AX-Sport van '87 -> '88
En in de Peugeot 205 RALLYE
Viola:
Freude am Fahren.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Roger Lambermon wrote:Het type plaatje op de huidige motor vermeldt;CDZ PTC
10F N1J
1210489
Ben heel benieuwd
Die 205 motor is die er zo in te lepelen?en wat voor motorcode heeft die?
De CDZ code staat voor een 954cc injectie motor. Die levert 74 Nm bij 3700 tpm en 50 pk bij 6000 tpm. Zo ongeveer te vergelijken met de diesel motor van mijn vrouw haar 106 (een 1300), dat betekent duwen bergop met tegenwind. Verdere gegevens: boring x slag = 70x62 en compressie van 9.4:1
Overigens is dit een TU9 motor dus geen TU3! De TU3 code is van de 1400(1360) motoren en TU1 voor de 1100(1124) motoren. De code voor de 1300 uit de sport en 205 Rallye kan master-arnie je vast beter vertellen.
AX GTi: 220km/h eat my dust!
master-arnie wrote:De code voor de 1300 uit de sport en 205 Rallye kan master-arnie je vast beter vertellen.
Zou kunnen als ik mijn auto terug heb van de keuring
geloof zo uit het hoofdje dat het een M2A blok was. zal van de week de kap nog wel eens opentrekken
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.