GTI cup motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

GTI cup motor

Post by mini_mouse »

Beste forummers,

Ik heb laatst en cup blok gekocht via een advertentie op dit forum.
Mijn vraag aan jullie is, wat zijn hier de specificaties van. de verkoper wist me te vertellen dat er een andere nokkenas plus verstelbaar tandwiel in zit, een aangepaste krukas en aangepaste ecu.

Belangrijkste is het type nokkenas te weten. Ik wil er eigenlijk wel gewoon in de stad de boodschappen mee kunnen doen :wink:

Het is de bedoeling dat dit blok terzijner tijd in een ax 1.4 tgs komt.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als ik mij niet vergis waren er verschillende nokkenassen beschikbaar, naar gelang het circuit en de weersomstandigheden.. maar dat wordt vast zo verbeterd :)
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Heb weinig kaas gegeten van cup motoren, maar denk dat die nokkenas nog wel gaat.

maar volgens mij is die Cup ecu zonder automatische choke wel erg vervelend je moet hem dus als hij koud gas blijven geven dat hij niet afslaat, verder zal hij een aardige slok brandstof lusten.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Er is maar 1 nokkenas, tenminste in mijn bestellijst staat er maar 1.

Maar id nokkenas, gebalanceerde kruk, andere ECU verder niks.

110-115 PK

cup is cup dus allemaal hetzelfde vandaar dat er geen verschillende assen bestaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Denk dat het programma in die cup computer niet echt lekker rijd, ik zou een standaard of een group N programma aan laten passen.

Eerst maar even kijken hoe het loopt.
Altijd meer PK's dan jou!

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Post by mini_mouse »

@denny:

Kun je in die bestellijst ook het aantal graden van de nokkenas terug vinden? Das voor mij op dit moment het belangrijkste om te weten.

Dat een group N chip waarschijnlijk een goed idee is, is me na het halve forum te doorspitten inmiddels ook duidelijk geworden :D

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik zou 'm met die chip wel opnieuw laten programmeren, omdat ie dan afgesteld is op jouw nokkenas, dan worden de a/f waarden weer netjes gezet.
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

nee aantal graden wordt niet gespecificeerd.

Is niet belangrijk ook aangezien je de nokkenas en de computer gebruikte.

Ik zou die computer gewoon eens proberen want om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het de moeite loonde om een cupmotor te rijden zonder de cupcomputer dan ga je nl vermogen verliezen en blijft er misschien 105 PK over. alles is nl specifiek op elkaar afgesteld. dus een betere stationair met een andere chip zal gelijk je vermogen aantasten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Post by mini_mouse »

Dat je met een N chip wat vermogen inlevert ten opzichte van een cup chip lijkt me aannemelijk. Hoeft natuurlijk niet, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Een custom chip kan dan nog een mogelijkheid zijn.

Echter zoals ik al eerder aangaf wil ik er normaal mee in het verkeer kunnen rijden, en moet de boel zonder al te veel problemen door de viergas test kunnen komen. Als je een hele scherpe nokkenas hebt gaat dat niet lukken.
Vandaar de vraag: wat voor nokkenas, en dan vooral de duratie! Is ie te scherp naar mijn idee, dan gaat ie eruit.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

mijn auto komt met een nokkenas van 310 graden gewoon door de keuring :wink:

Maar ik heb ze eens naast elkaar gehouden. Erg veel verschil zit er niet in. Denk vooral dat de as een andere kleppen diagram heeft dus dat het verloop van open en dicht verandert zijn een paar graden. Probeer het gewoon eerst voordat je allerlei kosten gaat maken dat niet noodzakelijk is.

Ik gok dat de as een kleine 255 graden is. (origineel is 248 graden)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Post by mini_mouse »

Op het kleppendeksel stond een plaatje met "kok motorsport" en een telefoonnummer, dus ik heb maar eens met hun contact opgenomen. En ze zouden eens kijken of ze nog wat informatie ervan hebben.

Het is mischien wat kort door de bocht van mij om te zeggen dat je nooit met een scherpere nokkenas door de keuring kunt komen, maar de rijdbaarheid in de lage toeren is dan toch wel wat minder.

@denny:
Wat voor bestellijst heb je daar eigenlijk?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

mini_mouse wrote: maar de rijdbaarheid in de lage toeren is dan toch wel wat minder.
En ook dat is per nokkenas verschillend.
Een hoog stationair toerental is nog niet onrijdbaar, hooguit een beetje bokkig door felle reaktie op gasgeven.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

je koopt toch ook geen cupmotor omdat het zo lekker rijd of wel?
Dat koop je toch omdat er wat meer pit in zit.? anders had je net zo goed een gewoon GTI blok kunnen kopen.
Ik heb een onderdeel bestellijst van de cup. Staan verder geen gegevens in alleen bestelnummers. Maar bestellen kan toch niet meer. haha
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Post by mini_mouse »

Het zit zo, ik zat er al een tijdje aan te denken om een gti blok in mijn ax te hangen. En toen liep ik tegen dit cup blok aan, nog een tikje leuker. Maar een gewoon gti blok was ook goed geweest.

en natuurlijk heb ik het cup blok niet gekocht om rustig te rijden :twisted:

Bottom line is gewoon dat ik wil weten wat er in zit. Als niemand het weet of kan achterhalen zal ik het moeten opmeten (gradenschijf en micrometer op statief, wat ik dan zou moeten kopen/lenen).

Ik weet ook wel dat het aantal graden van een nokkenas niet alles zeggend is, er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen.
Ik heb wel enige ervaring met deze materie, maar dan vooral bij mini's.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

gewoon lekker rijden joh. veranderen kan altijd nog.
Tip heb ik laatst ook aan iemand anders gegeven. Als er alle cup onderdelen nog inzitten dan zit er een slingerschot in. Controleer ff of daar de rubber kleppen nog gangbaar van zijn. Die willen wel eens verharden of dichtplakken na verloop van jaren waardoor je oliepomp droog kan komen te staan!
gr
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Post by bollie »

ik zal binnenkort wel eens kijken denny, heb er nog geen tijd voor gehad :P

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Post by mini_mouse »

Ok het heeft even geduurt, maar ik ben inmiddels wat wijzer!

Kok motorsport kon helaas niks meer achterhalen. Dus zelf maar aan de slag gegaan en na een middag meten het volgende resultaat:

inlaat:
Duratie 273°
Lift 9,9mm
Full lift @ 98° na BDP

Uitlaat:
Duratie 280°
Lift 9,8mm
Full lift @ 261° na BDP

Overlap 68°
LCA 81,5°

Dit is Gemeten bij klepspeling: in=0,20 / uit=0,30, en @ 0,10mm lift.

Of de nokkenas juist staat ingetimed weet ik natuurlijk niet, hierdoor kunnnen een aantal waarden niet geheel juist zijn.

Ik heb besloten om de nokkenas gewoon te proberen. Blok zal er over een tijdje gewoon ingehangen worden. Ik moet alleen nog een aantal dingen bij elkaar zoeken. (binnenkort in gervraagd :) )

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re:

Post by AlexanderB »

ah, faal, dit moest in n ander topic.. nouja, kick ik perongeluk alsnog dit topic :) motor is ingebouwd, en met de bijgeleverde chip loopt ie prima :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply