lekkende olie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

lekkende olie

Post by jkm »

Hallo, ik heb sinds 1 dag een citroen ax 1.1. Ik heb hem gisteren gekocht en toen was hij ook net gekeurd. Niks aan de hand maar toen ik hem vanmiddag parkeerde en terug kwam lag er een plasje met olie op de grond :shock: . Het komt van links ( als je voor de motorkap staat ) waar de distrubutie snaar ook zit en de olie stroomt eruit. Ik heb mij laten vertellen dat dit de oliekeering kan zijn. Hoeveel kost dit mij om te laten repareren.. en kan het ook iets anders zijn? Alle info welkom alvast bedankt. :)
Last edited by jkm on SatMay08, 2004 11:15:42 PM, edited 1 time in total.

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

Post by jkm »

distributie :a_smile08

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

heb je m bij een garage gekocht? of particulier?
bij een garage zou ik zeker terug gaan.. je mag verwachten [zeker met nieuwe APK] dattie het wel wat langer volhoudt!
Image

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: lekkende olie

Post by Eric Vertogen »

jkm wrote:Hallo, ik heb sinds 1 dag een Citroën AX 1.1. Ik heb hem gisteren gekocht en toen was hij ook net gekeurd. Niks aan de hand maar toen ik hem vanmiddag parkeerde en terug kwam lag er een plasje met olie op de grond :shock: . Het komt van links ( als je voor de motorkap staat ) waar de distrubutie snaar ook zit en de olie stroomt eruit. Ik heb mij laten vertellen dat dit de oliekeering kan zijn. Hoeveel kost dit mij om te laten repareren.. en kan het ook iets anders zijn? Alle info welkom alvast bedankt. :)


Weet je zeker dat het aan de bijrijderskant aan de bovenzijde lekt? Door de rondraaiende distributieriem wordt de olie in het rond geslingerd en is het vaak moeilijk te peilen waar het lekt. Maar als het daar lekt is het normaliter de keerring van de nokkenas.
Rij hier overigens niet te lang meedoor, want de olie zal de distributieriem aantasten waardoor deze zou kunnen springen.
Eventueel zou ook de klepdekselpakking kunnen lekken.

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

Post by jkm »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb 'm bij een vent gekocht die een beetje in auto's handelt maar ik ga zeker verhaal halen !! (misschien helpt het wel een grote bek van een vrouw :wink: )
En ik weet zeker dat het van de bovenkant komt waar de distributiesnaar zit maar ga morgen ook naar een gespecialiceerd bedrijf dus ik hoor dan daar wel wat het is en zal het ook wel ff hier melden.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

jkm wrote:Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb 'm bij een vent gekocht die een beetje in auto's handelt maar ik ga zeker verhaal halen !! (misschien helpt het wel een grote bek van een vrouw :wink: )
En ik weet zeker dat het van de bovenkant komt waar de distributiesnaar zit maar ga morgen ook naar een gespecialiceerd bedrijf dus ik hoor dan daar wel wat het is en zal het ook wel ff hier melden.


dan kan het erg goed de kleppendekselpakking zijn!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zit het meer aan de zijkant van het blok of meer aan de voorkant. Als het aan de voorkant zit is het waarschijnlijk de koppakking als het aan de zijkant zit dan zou het die oliekeerring wel eens kunnen zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Sander wrote:Zit het meer aan de zijkant van het blok of meer aan de voorkant. Als het aan de voorkant zit is het waarschijnlijk de koppakking als het aan de zijkant zit dan zou het die oliekeerring wel eens kunnen zijn.


Ik neem aan dat je kleppendekselpakking bedoelt en niet de koppakking...

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

Post by jkm »

Als je voor de motorkap staat dan heb je je motorblok dan zit er links een klein zwart "kastje" met je distributie snaar erin daar lekt het aan de voorkant waar de "deksel" van het "kastje" met een schroefje vast zit.
Als de auto lang stilstaat lekt hij niet en als je 'm start begint 'ie te lekken.
Voor de rest loopt de auto goed ook stationair dus geen rare geluidjes enzo. Dat is volgens mij wel het geval als het de koppakking is.(?)

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Als het de koppakking is en de motor verbruikt ook wat water dan kan je het ook zien aan de uitlaatgassen. Zoals jij het beschrijft ga ik ervan uit dat je kleppendekselpakking lek is.

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

Post by jkm »

Als ik voluit gas geef dan geeft 'ie wel een beetje zwarte rook..... :?

jkm
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatMay08, 2004 10:55:30 PM
Location: den haag
Contact:

Post by jkm »

Nou vanochtend naar de citroen dealer geweest die zeggen; de koppakking
ook nog maar even naar een garage geweest die heeft wat uitgebreider gekeken en die zegt weer het is je kleppendeksel en oiliekeerring.
Ja ik ben dus veel wijzer geworden :roll: .
Ben teruggegaan naar de persoon van wie ik 'm heb en de "vriendelijke" meneer wil 'm wel maken.
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het hangt ervanaf hoe hoog het zit waar het lekt. Denk niet dat het je oliekeerring is. Dan zou je distributiesnaar ook nat zijn.

Het is DE plek waar je koppakking lek gaat. Er zit namelijk een oliekanaal. Dus kijk even of je kop zelf nat is. (Dus direct onder de kleppendekselpakking) of dat het alleen onder je kop nat wordt. In het tweede geval is het zo goed als cker je koppakking.

Succes ermee
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik kan dr niks over zeggen, aangezien ik een dieseltje rij, mijn lekke koppakking had tot gevolg druk in het koelsysteem, en daardoor een klein beetje lekkage uit het overlooptankje. Maar das weer een compleet ander blok

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Heb al anderhalf jaar ditzelfde probleem, is de koppakking, nu na 9000 km heeft ie white sludge in de olie maar erger black sludge in de koelvloeistof, ga nu echt koppakking vervangen,

10 tegen 1 dat dat ook jouw probleem is, het is een AX kwaaltje (ook Peugeot 205 en 106 ...)

Succes ermee

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

De mijne had ook last van white sludge in de olie toen de koppakking lichtelijk kapot was, maar heb dr 15000 km mee gereden zonder problemen, koppakkingen willen nog wel eens sneuvelen bij AX'en, en vooral de dieseltjes zijn er kwetsbaar voor volgens mij, want de 2e AX waar ik nu in rij had hetzelfde probleem, pakking vervangen, en hij rijd weer goed, al blaast ie nu wel wat olie dr tussen weg, dus van de week de kop maar eens laten natrekken bij de garage.

Roger
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedOct08, 2003 9:14:36 AM
Location: Den Burg/Texel

Post by Roger »

Ik denk toch dat het de klepdekselpakking is (geweest). Laatst'heb ik m'n kleppendeksel gespoten en de pakking er niet goed tussen gestopt. Veel olie op de beschreven plek. Koppakking zit ff lager toch?
Best gaan denk;-)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik plaats het hier maar even:

Ik heb wat olie bijgevuld. Naar mijn mening niet te veel, peil staat nu precies tussen de streepjes. Maar na het bijvullen is hij gaan lekken. Misschien staat het los van elkaar. Ik heb gekeken, maar geen idee waar het vandaan komt. De druppels hangen aan de reactie-arm van de motor. Tja, die lekt niet. Iemand een idee waar het vandaan kan komen?

Het stinkt niet naar versnellingsbak olie. De steekas keeringen zijn droog. Het lijkt wel uit de aansluiting bak/motor te komen. Maar misschien dat het van daar ook weer van elders komt. Lastig altijd.

Veel is het ook weer niet, maar het geeft zo'n rotzooi voor de deur. En best voor de bodem en grondwater is het ook niet :oops:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ben je naar synthetische olie overgestapt? Dan kan het zijn dat er een hoeveelheid sludge is opgelost die nou net de boel dicht had geplakt.

Welke motorsteun zit onder de olie??

Kijk even of het ergens tussen je kleppendeksel en je kop vandaan komt of tussen je kop en je onderblok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

lang stilgestaan of vrij veel kilometers?

Post by PeterM »

Hoor inmiddels diverse bekende lekpunten van een AX. Als het een auto met veel kilomters is die ook nog gewisseld is van olie dan kan het helpen of een busje Wynns spul aan de olie toe te voegen wat rubber en viton keerringen weer soepel maakt. dit heeft bij mij een paar keer goed gewerkt. je lost dan lekken langs nokkenas en krukas (bak en distributiekant op). De inderdaad veel voorkomende lekkage langs de koppaking (links voor, distributie kant dus) is in mijn ogen een duidelijke zaak: koppakking wisselen en meteen de distributieriem met spanrol. Ben je bij een net gekochte auto ook van een paar onzekere factoren af.

iets heel anders is een doorgeroest carter, al dan niet veroorzaakt door aanraking met een drempel o.i.d. zeker als er veel olie langs de onderkant loopt en het lekken afhankelijk lijkt van het oliepeil eens even naar kijken.

Suc6 en pas op met vieze vingers :?

P. :)

Post Reply