MNM(tm) wrote:Dat zou dan echt een van de eerste AX-en zijn die een probleem met 't differentiëel heeft. Dat komt nou echt nooit voor! De lagers die daar in zitten hebben nix anders te doen dan alleen maar een beetje rond draaien. Staat verder helemaal geen schuine krachten op, wat bij wiellagers wèl het geval is.
Dat is waar, maar je kan bij inmiddels oude auto's, daardoor vaak gebrekkig onderhoud in matige garage's en soms verhandelen door louche autohandelaars, nooit iets helemaal uitsluiten.
Bij het vervangen van aandrijfassen moet men iets doen met de versnellingsbakolie. Vaak past men niet de beste kwaliteit olie toe.
(Mijn AX - 180.000km - schakelt weer als nieuw nu er goede olie in de versnellingsbak zit en vervolgens een paar honderd km rijden, bijvoorbeeld.
Toen ik hem kocht schakelde hij hakerig en dat was niet goed te verhelpen door alleen het smeren van de kogelgewrichten van de schakelstangen. Het verbaast mij keer op keer dat de kwaliteit van olie soms zoveel uitmaakt. Dat geldt ook voor motorolie.)
Wat heeft dit verhaal te maken met het probleem van de topic starter? Ik lees hierboven niets over een slecht schakelende auto. Graag een beetje on-topic blijven en niet constant allerlei spookverhalen erbij halen over problemen die er niets mee te maken hebben.
Je kan het differentieel niet helemaal uitsluiten bij relatie tot wegsnelheid.
Vond hem wel aardig
Voordat je van alles gaat vervangen is het wel handig als je zeker weet dat je inderdaad het defect verhelpt, volgens mij althans.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Het is echt een brommend geluid die behoorlijk aan wezig is. Helemaal als je de koppeling in trapt hoor je het erg goed. Het geluid is constant aanwezig, als ik naar links stuur stopt het geluid, als ik naar rechts stuur blijft het geluid het zelfde. Ik heb wel het id dat het geluid is minder hard is als ik net weg rij (maar kan ook zijn dat ik het minder hoor omdat de diesel hard tokkelt). hij gaat vanavond naar de beunhaas ik hou jullie op de hoogte.
Ax Komt net van de garage terug, waarschijnlijk is toch de steek as kapot.
Vraag: van welke type ax kan ik de steekas gebruiken om onder mijn ax te knuppen? of kan ik alleen de steekas gebruiken van een ax 1.4 diesel(1993)
Als je 't geluid blijft horen als je de koppeling intrapt, lijkt het mij ZEER ONWAARSCHIJNLIJK dat 't de as is! De as / homokineet wordt dat totaal niet belast en zal dat juist géén geluid meer maken!
Een versleten as klinkt trouwens meer als een regelmatig geklop en niet als gebrom!
'k Blijf dus nog steeds bij m'n standpunt dat 't een versleten wiellager is.
Kwa as kun je elke 1.4 as gebruiken, zolang de overgang van de spie naar het homokineet-huis maar recht is! (Bij 1.1 assen is die namelijk taps en dat gaat niet passen in de naaf!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Dat dacht ik ook!
De monteur vertelde dat toen hij achter uitreed hij ook een pok hoorde, vandaar dat hij dacht aan steek as. Verder heb ik de ax nog op de krik had en aan het voor wiel gedraaid, maar kan niks gek ondekken kwaa geluid.
Rikdehaan wrote:Dat dacht ik ook!
De monteur vertelde dat toen hij achter uitreed hij ook een pok hoorde, vandaar dat hij dacht aan steek as. Verder heb ik de AX nog op de krik had en aan het voor wiel gedraaid, maar kan niks gek ondekken kwaa geluid.
Geluid kan ook een remblok zijn, of iets in de wielophanging.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
AX komt net bij beunhaas weg.
Direct even een stukje gereden, wat een rust in de auto.
Lager links voor en rechts achter kapot.
kosten: 2 x lager a 80euro plus 50euro loon: komt op 210,-