Rempedaal tegen aanslag !?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Rempedaal tegen aanslag !?

Post by lekkersimpel »

Na menig keer te hebben ervaren dat alle mensen met verstand van auto's op dit forum zitten, ga ik met mijn peugeot 106 met ax motor nog een stapje verder van het pad, ik wil namelijk jullie hulp vragen bij een renault megane scenic uit 1998 ! :wink:
Deze auto heeft mijn vader sinds 2 weken in zijn bezit en heeft mij toch wel even laten schrikken, bij een proef ritje trapte ik het rempedaal tegen de aanslag bij 70 km/u zonder dat de remmen blokkeerde ! (auto heeft geen abs), we hebben alle remmen na gekeken en waarnodig schoon gemaakt en op lekkage gecontroleerd, dit lijkt allemaal goed, nivo remolie blijft ook goed, rempedaal zakt ook niet weg bij continu druk.

De auto komt bij een handelaar vandaan, dus de geschiedenis is ook een raadsel.

Wie kan mij nog een idee geven waar ik het kan zoeken en hoe ik dat kan testen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

"rempedaal zakt ook niet weg bij continu druk"

Is dat bij lopende motor?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ja, dat is waneer de motor loopt, als deze uit staat is het pedaal gewoon hard, bij bijde zakt hij niet weg als ik er druk op blijf houden, met draaiende motor is dit wel slecht te controleren omdat ik dan zo weinig tegendruk heb, maar hij lijkt wat hij aan druk heeft niet kwijt te raken, pompen heeft geen verbetering met draaiende motor.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

"met draaiende motor is dit wel slecht te controleren omdat ik dan zo weinig tegendruk heb"

?

Dan zit daar toch het probleem?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Klinkt als een gare rembekrachtiger. Die zwarte trommel onder je hoofdremcylinder. Die helpt bij het remmen dmv vaccuum.

Als er een keer vet of olie in de remblokken getrokken is remt het ook voor geen meter meer. Oude remvloeistof waar water bij is gekomen remt ook minder. Maar dat probleem treed pas op als de olie heet is.

Zou het bij de bekrachtiger zoeken.

En je hebt trouwens een ZX motor.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Bij vette remblokken heb je wèl druk onder hje rempedaal als het goed is, ook al remt hij niet door de vette remvoeringen/trommels/schijven.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Zoals al gemeld: rembekrachtiger waarschijnlijk gaar.
Andere op de sloop regelen, zal de wereld niet kosten..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Dat het de rembekrachtiger kan zijn kan ik niet helemaal volgen, of ik heb het verkeerd uitgelegt ?
Als de motor uit is, is het pedaal hard, als ik de motor start met mijn voet op de rem, zakt het pedaal, dat houd dis in dat die goed werkt lijkt mij ?
Met dat hij niet weg zakt bedoelde ik dat de druk zelf niet weg zakt, dus dat de hooftremcilinder niet inwendig lek lijkt te zijn.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik weet het mark, maar als ik schrijf dat ik een motor uit een bx uit een ax in een 106 heb, dat klinkt niet !
Aangezien dit het ax forum is, klink ax in 106 lekkerder 8) en dan lieg ik niet :)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

UPDATE !!

Post by lekkersimpel »

UPDATE

Ik heb net even op de rem van een anderre Renault getrapt, dit was een gewone megane.
Deze trap je ook zonder moeite tegen de aanslap, echter remt deze auto wel als een dijk !
Het lijkt er dus op dat ik wel het juiste "gevoel" op het pedaal heb, maar dat er veel te weinig kracht op de remmen komt. :roll:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik geloof er geen drol van dat dit normaal is: je mag het pedaal nooit tegen de aanslag kunnen trappen, zelfs niet bij een noodstop.
De rembekrachtiger is die zwarte ronde trommel, de HRC is het ding waar je leidingen aan vast zitten.
De bekrachtiger werkt op motorvacuum, en heeft verder niets met een lek remcircuit van doen.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Waar wat zit weet ik wil, wat het doet ook, maar net wat jij zegt lijkt het mij niet te kloppen dat hij tegen de aanslag aan mag komen, maar ja, een 2e renault die het zelfde heeft is ook wel vreemd dan en die remt heel goed hoor, daar heb ik mijn motor blok mee opgehaald vorig jaar bij mark.
let wel he : het is renault !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Krijg je alle 4 de wielen niet geblokkeerd met een noodstop?
Of blokkeert achter wel? Schijven voor Trommels achter?

Als geen enkel wiel blokkeert dan kunnen het toch maar een paar dingen zijn? Of je Hoofdremcylinder is gaar. Dat er weinig olie doorheen kan. Of je bekrachtiger bekrachtigd gewoon niet genoeg. Denk dat dat het is.

Of je wielremcylinders zijn intern gaar. Lijkt me onwaarschijnlijk. Als het alle 4 de wielen betreft lijkt het mij dat je het niet bij de daadwerkelijk remmen moet zoeken maar eerder.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Hij stuift zo door mark, je zou bijna denken dat hij abs heeft, echter die laat zelfs je wielen blokkeren, deze zit daar nog ver vandaan !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

haha, dat lijkt lekker veel op mijn problemen

Maar
a. het hoort NIET dat je pedaal doortrapt, met vol-vol remmen hoor je nog niet eens halverwege te komen

b. als je hard trapt moeten je wielen hoe dan ook blokkeren

conclusie, je HRC is gewoon gaar.

Dat je zonder bekrachtiger druk (lijkt) te hebben is enigzins logisch gezien deze alles versterkt. Dus het missen van druk versterkt ie ook. Hij komt verder niet in je remdruk systeem.

Ik heb momenteel soortgelijk gezever met een AX, alhoewel ik zo weinig remmen heb dat ergens anders parkeren al doodeng is. Maar ik heb remdruk met motor uit, start de motor en pedaal is weg en remdruk ook. Totdat ik de bekrachtiger loshaal, dan hou ik druk, alleen als ik dan ga rijden en remmen remt de AX vrijwel niet af.(ondanks dat er wel wat remdruk aanwezig is/lijkt te zijn)

Afijn, met GT vroeger ook zoiets gehad, en na nieuwe HRC remde die weer zoals t hoort.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Na het weekend gaat hij naar de renault dealer, krijg dat niet uit zijn hoofd gepraat, dus we zullen dan wel horen wat het is !
De reparatie doen we wel zelf, hun kijken alleen wat het is, tevens zouden ze de kwaliteit van de remolie testen en waneer nodig vervangen.
Wordt dus vervolgt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zal me niks verbazen als dat je rembloken "verglaasd" zijn dan kun je ook zo hard remmen als je wil maar echt blokeren doen ze niet :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Hadden wij ook al bedacht, maar de remblokken zijn splinter nieuw, ze liepen niet in de klauw, dus even iets afgevijlt en wat kopervet op de juiste plaatsen moest al boel goed doen ( ze waren nog zo nieuw dat de draad die aangeeft dat ze te dun zijn, gewoon nog schoon was), hij rijd er wel nog mee en het lijkt nu ook iets beter, maar een noodstop gaat echt niets worden, tevens als de remblokken zo hard zouden zijn heeft dat geen invloet op het rempedaal.
De auto heeft volgens ons bijna 2 jaar stil gestaan, dus de trommels achter stonden ook vast dat hij hem kocht.
Dus ook die zijn uit elkaar geweest en weer gangbaar gemaakt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

lekkersimpel wrote: .........De auto heeft volgens ons bijna 2 jaar stil gestaan, dus de trommels achter stonden ook vast dat hij hem kocht.........
En niet de remvloeistof vervangen? Wie weet hoeveel vocht er ondertussen wel niet inzit en dan bouw je echt geen druk op.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

U nee, het klinkt mij niet logisch dat de remvloeistof te veel vocht opneemt als de auto stilstaat.
Dan zou dat toch ook zo zijn als de auto al die tijd gewoon gereden heeft ?
Is het altijd zo dat je de remolie vervangt als een auto lang stil heeft gestaan?
Al mijn auto's zijn altijd auto's geweest die weg stonden te rotten bij een handelaar, ik heb er nog nooit één gehad waar de schimmel niet in stond, maar ik heb nog nooit remvloeistof vervangen en al mijn auto's remden als een huis hoor. :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply