Probleem (ecu of kabelboom?)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Probleem (ecu of kabelboom?)

Post by corking »

Gisteren reed ik naar de stad toe, net 15 meter voor de parkeerplaats viel de ax helemaal stil.

Ik na het uitgaan. koelvloeistof vervangen/ motorolie/ extra benzine ingegooid. het moch niet baten dus heb ik hem een nachtje laten staan en ben bij een vriend weesten slapen.

ochtend daarna anwb gebeld, moest geforceerd lid worden anders kwamen ze niet.

Heeft ontstekingsmodule andere erop gehad toen vonkte hij opeens, maar starte niet. paar keer klapjes gegeven op de injectiemotor, kreeg ook paark keer het idee dat ie wel zou starten maar deed ie niet.

Uiteindelijk heeft ie geprobeerd door te meten, en vertelde die dat (heeft bougies ook nagekeken en krijg geen benzine., toevoer werkt wel, maar hij zei dus dat het. een elektrische storing kon zijn, dat de ECU kapot is of ergens een kabelbreuk.

Nu hebben we hem naar huis gesleept bij een vriend van mij in breda en staat ie nu voor de deur. tijdens het slepen heb ik hem wel effe paar keer in zen 2 gehad, maar de motor hoorde je wel, maar echt zo van alsof het alleen onderin de auto kwam, hoe meer gas ik gaf hoe meer ie brulde maar hij deed niks, kan dit zijn en dat hoop ik dan dat ik een ECU storing heb>? omdat ie dat ook doorgemeet heeft en geen signaal kreeg naar het injectiehuis, hij zij dat ie af en toe maar een signaal kreeg,m en dat dit een zowaar computerprobleem zou zijn. Aangezien ik niet verder kon schakelen tijdens het slepen, en dat ie een raar motor geluid produceerde, hij ging ook niet aan, kon zelf niet rijden, wel gas geven maar dat kwam ook op niks uit.

Ik ben erg ontdaan want dat is alle vervoer wat ik heb naar mijn vrienden., ik heb geen geld om hem naar een garage toe te laten gaan, en hoop dus dat ik antwoorden kan vinden op het forum.

is dit iemand bekend? ik heb altijd wel start probleemnpjes gehad met mijn ax. dat ik een beetje gas moet geven omdat ie anders niet start. kan het zijn dat de kou de ecu om de das heeft gedaan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Mijn pas aangeschafte 1.1i wilde niet starten (draaide wel rond maar sloeg niet aan).

De minkabel van de accu een paar minuten loskoppelen, weer aansluiten, vervolgens 10-15 minuten stationair laten draaien om alle sensors te laten inlezen, en alles werkt sindsdien perfect.

Vroeger, bij een andere AX, die stotterde bij het nemen van bochten, bleek de isolatie van een draad in de kabelboom vlakbij de ECU te zijn doorgeschuurd waardoor blijkbaar kortstondig kortsluiting ontstond.
Gerepareerd met wat isolatieband, de kabelboom vastgezet met een tiewrap, en nooit meer enig probleem gehad.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

kreeg hij wel brandstof?
Image

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

de brandstof toevoer naar het inectiehuis werkte wel ja, maar de bougie was droog of waren droog
Image

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

dus hij staat nu nog stil bij een maat van mij thuis haha echt tering irritant ik wil weer vlammen man :/

maar hij stopte onder het rijden en ging daarna niet meer aan., wel liep ie hoge toeren afgelopen dagen. een stationair net als of die op wou stijgen
Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ecu even uitlezen, kijken of daar wat raars instaat
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Korte reaktie: ECU's gaan niet stuk!
Da's gewoon een feit dat door enkele zeer zeldzame uitzonderingen bevestigd wordt!
ECU's gaan hooguit dood als gevolg van een defecte spanningsregelaar (waardoor de ECU veel meer dan 14V op z'n dak krijgt).

Ik denk eerder aan een massaprobleem (massapunten op het blok, in de linker bovenhoek van het kleppendeksel) of een brak hoofdrelais (dat bruine blok onder de ECU).

Gaat het motorcontrolelampje wel aan als je contact aanzet?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

ja die gaat aan. maar dat deed ie altijd al. ik moet altijd beetje gas geven als ik hem wil starten. tijdens rijden viel die uit. ik wil hem zo snel mogelijk laten rijden weer., nu staat ie stil bijme vriendin in de straat haha in breda. 15km van hier. echt k*t, ik wil weer rijden
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

heb je de ecu al uitgelezen?

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

neej, heb ik de spullen niet voor. maar ik hoor wel een raar tikkend geluid als ik eht contact aanzet. en dat blijft maar zoemen dat geluid
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

spullen die je nodig hebt koop je voor een paar euro bij de praxis. wellicht een gare injectieweerstand of brandstofpomp, daar komt spanning op te staan bij contact. ik zou gewoon die paar euro investeren in een deurbel en een beetje kabel, dan kan je iig de ecu uitlezen

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

w8, raar tikkend geluid.. gaat je startmotor wel rond?
Image

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

ja die gaat rond,

weet iemand de type nummer deze onderdelen voor een tge 1.1?

bruine relaitje onder ecu
bobine
Ontstekinsmodule is ook van bosch
Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

bij verdelerkap:
bobine;
ZS249

BERU
0040100249

bij dis:
bobine:
ZS231

BERU
0040100231
Image

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

MNM(tm) wrote: Ik denk eerder aan een massaprobleem (massapunten op het blok, in de linker bovenhoek van het kleppendeksel) of een brak hoofdrelais (dat bruine blok onder de ECU).
dit had ik een keer.
alles leek normaal, behalve dat ie niet aansloeg.
dat bruine ding begon na een tijdje ook rare geluiden te maken.

kwam doordat de massa punten linksboven niet goed waren bevestigd.

zeker de moeite om even te checken dus. kleine moeite groot plezier
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

die massapunten linksboven bij het hoek van het raam zitten er niet? . wel op het carterblok linksboven, mss even losdraaien
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Elsje wrote:kwam doordat de massa punten linksboven niet goed waren bevestigd.
Klinkt bekend :lol:.

Check je massa, koop een deurbel en een paar meter kabel. En lees deze faq even door: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12506
Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Nog mooier is grijse stekker van oude kapotte lambda, 1 draad daarvan oplengen zodat die via het raam bij sigaret aansteker (massa) komt.

Deze stekker past namelijk in de stekker om uit te lezen.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

corking
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by corking »

ik heb ook nog steeds geen motormanagement lampje :P dus kan hem niet uitlezen
Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Ik heb even het schema er bij gezocht voor je, het kan wel, alleen dan miet je wel een los lampje hebben die iets van 3watt 12volt is, hier maak je even 2 draden aan (solderen) en zorg je dat wat er ook gebeurt deze geen kortsluiing kunnen maken.
één draad gaat er van het lampje op de + van je accu, anderre van het lampje knoop je nog een draad bij en die verbind je met aansluiting 2 van het uitlees stekkertje als je nu die draad die je bij je lampje hebt geknoopt even tegen massa aan houd begint het uitlezen met jou lampje als storings lampje.
Dit schema staat ook wel ergens op dit forum (volgens mij had je de link hier al staan) tevens kan je daar vinden hoe het uitlezen werkt (wat je wel en niet moet doen dus) en wat de codes inhouden die hij geeft.
Als je dit gaat doen hou er pen en papier bij, schrijf de codes op en zoek ze daarna op en schrijf er achter wat ze betekennen.
Jij krijgt zeker weten code 11, 12 en volgens mij 27 ( begin identificatie, einde en wagensnelheidsensor (want die heb je niet volgens mij ))
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply