Raar geluid bij de AX diesel... aandrijfas?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Raar geluid bij de AX diesel... aandrijfas?
Denk je eindelijk dat de AX probleemloos rijd dient het volgende probleem zich aan. Als is rij hoor ik een brom, dit geluid is gekoppeld aan de snelheid en niet aan het toerental van de motor. Wanneer ik stuur naar links stopt dit geluid. Mijn vraag is moet ik dit nu direct vervangen of kan je op deze manier nog een ton er bij op zetten.
Ik hoor het wel.
Gr rik
Ik hoor het wel.
Gr rik
niet motorisch dus
aandrijfas, wat jij in topic onderwerp noemt, ook niet want dat zou juist bij het sturen zijn. ter check; is het alleen als je gas geeft ook ook als je gas los laat?
een brom is nogal vaag.
als je met je raampjes open tussen de huizen door rijdt (dicht langs een muur) kun je dan meer horen? of waar het vandaag komt?
aandrijfas, wat jij in topic onderwerp noemt, ook niet want dat zou juist bij het sturen zijn. ter check; is het alleen als je gas geeft ook ook als je gas los laat?
een brom is nogal vaag.
als je met je raampjes open tussen de huizen door rijdt (dicht langs een muur) kun je dan meer horen? of waar het vandaag komt?
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen
Hoeveel km heeft 't dieseltje inmiddels op de klok staan?
Van mijn witte dieseltje (een 1.5D) was het wiellager linksvoor ook aan 't einde van z'n leven bij 220.000km, dus als de tellerstand van jouw dieseltje hier in de buurt zit, zou 't dus idd heel goed een wiellager kunnen zijn.
Beste (doch niet de gemakkelijkste) manier om te testen is voor poot aan onderkant helemaal los maken (dus dat de aandrijfas uit de naaf is) en met de hand aan de naaf draaien. Deze moet zonder geluid en gelijkmatig rond draaien (met enige weerstand van het lagervet). Gaat het lager juist heel licht (en vaak ook met duidelijk geluid) of heel zwaar, dan is het lager dood.
Dan is het een kwestie van de remklauw van de poot halen (twee flinke bouten) en de poot onder de auto vandaan halen en ermee naar een garage gaan die er een ander lager in kan persen. (Tip: haal wel zèlf een lager bij de Brezan of AGO of whatever automaterialen toko, want bij de garage zijn lagers vaak een stuk duurder!)
Van mijn witte dieseltje (een 1.5D) was het wiellager linksvoor ook aan 't einde van z'n leven bij 220.000km, dus als de tellerstand van jouw dieseltje hier in de buurt zit, zou 't dus idd heel goed een wiellager kunnen zijn.
Beste (doch niet de gemakkelijkste) manier om te testen is voor poot aan onderkant helemaal los maken (dus dat de aandrijfas uit de naaf is) en met de hand aan de naaf draaien. Deze moet zonder geluid en gelijkmatig rond draaien (met enige weerstand van het lagervet). Gaat het lager juist heel licht (en vaak ook met duidelijk geluid) of heel zwaar, dan is het lager dood.
Dan is het een kwestie van de remklauw van de poot halen (twee flinke bouten) en de poot onder de auto vandaan halen en ermee naar een garage gaan die er een ander lager in kan persen. (Tip: haal wel zèlf een lager bij de Brezan of AGO of whatever automaterialen toko, want bij de garage zijn lagers vaak een stuk duurder!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Net een stukje gereden met de ax en het volgende neem ik waar:
-Het is een rare brom die je begint te horen bij 50km/h en harder
-Als ik de koppeling in trap wordt het geluid niet minder
-Als ik naar links stuur stopt het gebrom
-Als ik het geluid hoor en vervolgens gas geef, wordt het het geluid niet erger of minder
km stand is nu 220.000
gr Rik
-Het is een rare brom die je begint te horen bij 50km/h en harder
-Als ik de koppeling in trap wordt het geluid niet minder
-Als ik naar links stuur stopt het gebrom
-Als ik het geluid hoor en vervolgens gas geef, wordt het het geluid niet erger of minder
km stand is nu 220.000
gr Rik
-
- AX Starter
- Posts: 19
- Joined: FriOct02, 2009 9:10:18 PM
Mwa, zoals ik eerder al zei: ik heb nog zeker 5000km doorgereden met een brak lager. Maar als 't fout gaat, gaat 't ook serieus fout: in 't ergste geval loopt 't lager compleet vast en staat je wiel ineens stil. Daar wordt je niet bepaald vrolijk van als dat bijv. op de snelweg gebeurt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

De lagers kostten mij €71 per stuk en het uit de voorpoten persen van de oude lagers en de nieuwe erin was ik bij Leo's Autoservice hier in Dirksland €67 kwijt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Maar check eerst of het wel je wiellager is!
Het zou ook nog uit je differentieel kunnen komen ofzo (als het gerelateerd is aan de wegsnelheid.
Misschien eens even naar de Citroën voor een gratis diagnose?
Het zou ook nog uit je differentieel kunnen komen ofzo (als het gerelateerd is aan de wegsnelheid.
Misschien eens even naar de Citroën voor een gratis diagnose?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Dat zou dan echt een van de eerste AX-en zijn die een probleem met 't differentiëel heeft. Dat komt nou echt nooit voor! De lagers die daar in zitten hebben nix anders te doen dan alleen maar een beetje rond draaien. Staat verder helemaal geen schuine krachten op, wat bij wiellagers wèl het geval is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Dat is waar, maar je kan bij inmiddels oude auto's, daardoor vaak gebrekkig onderhoud in matige garage's en soms verhandelen door louche autohandelaars, nooit iets helemaal uitsluiten.MNM(tm) wrote:Dat zou dan echt een van de eerste AX-en zijn die een probleem met 't differentiëel heeft. Dat komt nou echt nooit voor! De lagers die daar in zitten hebben nix anders te doen dan alleen maar een beetje rond draaien. Staat verder helemaal geen schuine krachten op, wat bij wiellagers wèl het geval is.
Bij het vervangen van aandrijfassen moet men iets doen met de versnellingsbakolie. Vaak past men niet de beste kwaliteit olie toe.
(Mijn AX - 180.000km - schakelt weer als nieuw nu er goede olie in de versnellingsbak zit en vervolgens een paar honderd km rijden, bijvoorbeeld.
Toen ik hem kocht schakelde hij hakerig en dat was niet goed te verhelpen door alleen het smeren van de kogelgewrichten van de schakelstangen. Het verbaast mij keer op keer dat de kwaliteit van olie soms zoveel uitmaakt. Dat geldt ook voor motorolie.)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Wat heeft dit verhaal te maken met het probleem van de topic starter? Ik lees hierboven niets over een slecht schakelende auto. Graag een beetje on-topic blijven en niet constant allerlei spookverhalen erbij halen over problemen die er niets mee te maken hebben.jk wrote:Dat is waar, maar je kan bij inmiddels oude auto's, daardoor vaak gebrekkig onderhoud in matige garage's en soms verhandelen door louche autohandelaars, nooit iets helemaal uitsluiten.MNM(tm) wrote:Dat zou dan echt een van de eerste AX-en zijn die een probleem met 't differentiëel heeft. Dat komt nou echt nooit voor! De lagers die daar in zitten hebben nix anders te doen dan alleen maar een beetje rond draaien. Staat verder helemaal geen schuine krachten op, wat bij wiellagers wèl het geval is.
Bij het vervangen van aandrijfassen moet men iets doen met de versnellingsbakolie. Vaak past men niet de beste kwaliteit olie toe.
(Mijn AX - 180.000km - schakelt weer als nieuw nu er goede olie in de versnellingsbak zit en vervolgens een paar honderd km rijden, bijvoorbeeld.
Toen ik hem kocht schakelde hij hakerig en dat was niet goed te verhelpen door alleen het smeren van de kogelgewrichten van de schakelstangen. Het verbaast mij keer op keer dat de kwaliteit van olie soms zoveel uitmaakt. Dat geldt ook voor motorolie.)