Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

CitroCin wrote:Heb dit probleem ook gehad, rijdt best eng.
Ik heb de achter remcilinders vervangen (deze waren erg lek) en ook gelijk de hoofdremcilinder, daarna wist ik niet wat ik meemaakte, ging zo ontzettend goed weer (en nu nog steeds).
Ah, dank je. De achterremcilinders + schoenen zijn een paar maanden geleden nog vervangen, bij mij lekte deze ook.
Ik hoop dan inderdaad dat het de hoofdremcilinder is, als met meezit kan ik deze donderdag gaan vervangen.
Rijdt idd wel eng, de ene keer hoef je maar lichtjes te trappen, de andere keer moet je helemaal naar de bodem.
Last edited by JeroenOomen on WedDec23, 2009 6:12:54 PM, edited 1 time in total.
Image

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

De hoofdremcilinder is inmiddels vervangen.

Nu zit ik nog steeds met deze problemen:
- Pendaal gaat nog steeds erg ver naar beneden, minder ver dan normaal, nu na meerder keren remmen pakt hij hem niet meer ineens helemaal bovenaan, maar ongeveer in het midden. Rijden is nu dus wel wat veiliger, maar nog steeds eng.
- Oranje LAMPJE van de remmen gaat nu branden als ik op mn rem druk, wss een blokje wat ineens los zit?
- Burning rubber lucht na een paar minuten rijden (blokje loopt aan?)
- De eerste keer remmen, dan pakt hij vooral mn rechtervoorrem, deze blokkeert vrij snel, laat ik los en trap ik nog een keer, remt hij (erg) goed
- Garage had een nippeltje niet goed aangedraaid van mn linkervoorrem, vloeistof liep dus overal en er zal nu ook wel weer lucht inzitten (vandaar misschien dat mn rechterrem blokkeert?).

Oftewel, morgen weer terug naar de garage... Heb hem vrijdag hard nodig, dus ben benieuwd.


Edit:

Inmiddels teruggeweest. Het was alleen nog het nippeltje wat niet goed was aangedraaid, waardoor er dus weer lucht in mn systeem zat.
Even ontlucht en nagekeken, en nu remt hij weer super!
Duizend maal excuus van de monteur voor de slordigheid (hij had geen proefritje gemaakt na zn werkzaamheden).
Het lampje kwam door twee draadjes die normaal in een remblok horen te gaan. Deze hingen tegen een stukje ijzer aan..

Edit2:
En weer is het mis. Na zon 30 km gaat mn pendaaltje weer tot de bodem... Dus ga ik zo weer terug...

Edit 3:
Teruggeweest en systeem is weer ontlucht (paar minuscule belletjes). Maar helaas blijft mn druk op het pendaal weg. Nu was er ook een andere monteur die ook mn HRC als kapot beschouwd; "Je kunt beter een goeie nieuwe installeren". Helaas kan dat voor kerst niet meer en heb ik hem morgen hard nodig...

Edit 4:
Na er nog een nieuwe remcilinder opgezet te hebben (dit keer zelf gedaan), precies hetzelfde probleem. Ik wordt er een beetje gestoord van en denk dat ik de ax hier op het forum als te koop ga opgeven.
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Heb je de achterremtrommels al eens gedemonteerd om te kijken of er geen wielremcilinder lek is? Zo niet, dan zou ik daar toch maar eens gaan kijken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Henk Bats wrote:Heb je de achterremtrommels al eens gedemonteerd om te kijken of er geen wielremcilinder lek is? Zo niet, dan zou ik daar toch maar eens gaan kijken.

Groetjes, Henk
Ik dacht al een laatste update gepost te hebben.
Het bleek dat er gewoon nog lucht in de HRC zelf zat (en dan 2 verschillende garages die het niet op kunnen lossen.....)
Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Ik heb een vraagje over de HRC en de rembekrachtiger. Ik heb een nieuwe nodig, Ik kan er alleen een vinden v/h merk ATE en in mijn Ax zit Bendix. Maakt dit nog wat uit? En is de rembekrachtiger een beetje goed te doen om te vervangen??

Ax Volcane 1.1i 1995
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Is volgens Hbase hetzelfde ding.
't Verschil tussen ATE en Bendix zit volgens mij vooral in de uitvoering van de remklauwen en niet in de HRC.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Ik ka het zo niet vinden, maar is het mogelijk een 3steeks achteras met schijfremmen te krijgen voor de ax?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Terminal wrote:Ik ka het zo niet vinden, maar is het mogelijk een 3steeks achteras met schijfremmen te krijgen voor de AX?
3-gaats bestaat volgens mij niet, nog nooit gezien en nog nooit van gehoord. Viergaats is er wel, van een Saxo/106.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Als ik rem heb ik veel getril in mijn stuur, is het aan te raden om de schijven af te laten draaien? Ik weet dat als ze te dun zijn het niet aangeraden word, maar bij een 106/AX kan het problemen opleveren? Het is wel vrij irri zo.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

yup wrote:Als ik rem heb ik veel getril in mijn stuur, is het aan te raden om de schijven af te laten draaien? Ik weet dat als ze te dun zijn het niet aangeraden word, maar bij een 106/AX kan het problemen opleveren? Het is wel vrij irri zo.
Ik weet niet wat de kosten voor afdraaien zijn, maar ik vermoed dat je dan beter voor een setje nieuwe schijven kunt gaan... Die kosten ook de wereld niet, wel ook meteen de blokken vervangen dan...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

yup wrote:Als ik rem heb ik veel getril in mijn stuur, is het aan te raden om de schijven af te laten draaien? Ik weet dat als ze te dun zijn het niet aangeraden word, maar bij een 106/AX kan het problemen opleveren? Het is wel vrij irri zo.
Probeer de wielen er eens af te halen, en dan een slag te draaien, zodat de boutgaten op een andere plek zitten, dan opnieuw vastzetten, dat wil nog wel eens helpen.

Schijfjes van een 106/AX willen nog wel eens krom trekken, omdat ze massief zijn, en als je je voet op de rem houdt bij het stilstaan, kan ie zn warmte op de plek van de blokken niet kwijt.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

IceByte wrote:
yup wrote:Als ik rem heb ik veel getril in mijn stuur, is het aan te raden om de schijven af te laten draaien? Ik weet dat als ze te dun zijn het niet aangeraden word, maar bij een 106/AX kan het problemen opleveren? Het is wel vrij irri zo.
Probeer de wielen er eens af te halen, en dan een slag te draaien, zodat de boutgaten op een andere plek zitten, dan opnieuw vastzetten, dat wil nog wel eens helpen.

Schijfjes van een 106/AX willen nog wel eens krom trekken, omdat ze massief zijn, en als je je voet op de rem houdt bij het stilstaan, kan ie zn warmte op de plek van de blokken niet kwijt.
Ik heb wel ervaringen dat er door het verdraaien van de wielen trillingen uit 't stuur verdwijnen, maar dat is meer het oplossen van een bepaalde onbalans.
Het verdraaien van de velgen als de schijven krom zijn zal het getril in het stuur bij remmen niet wegnemen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik had altijd problemen met trillen in het stuur bij het remmen als ik van zomer - winterbanden ging, en omgekeerd, bandjes zelf waren goed gebalanceerd, bij normaal rijden geen last, alleen bij het remmen, even de wielen een slag draaien en meestal was het probleem opgelost.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Vandaag heb ik 2 nieuwe draagarmen laten plaatsen maar er viel mij iets zeer vreemds op.

De linker buitenste remblok (dus bestuurderszijde kant) was echt bijna helemaal op, terwijl alle andere remblokken gewoon dik genoeg waren...

Waardoor kan dit komen? Betekent dit dat de remklauwen gangbaar gemaakt moeten worden???? Ik ga zowiezo nieuwe schijven en blokken laten plaatsen want ze kosten echt 3x niks idd.

Je kan ook een remblok montageset bestellen voor 10 euro, hier zitten de geleidebussen etc. in, is dat aan te raden of onnodig?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

€10,- voor geleidebussen? Dat lijkt me serieus onwaarschijnlijk.
Ik heb er een paar weken geleden nog een setje besteld en daar was ik ruim €55,- voor kwijt!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:€10,- voor geleidebussen? Dat lijkt me serieus onwaarschijnlijk.
Ik heb er een paar weken geleden nog een setje besteld en daar was ik ruim €55,- voor kwijt!
Montagesetje voor een AX, met geleidepennetjes en veertjes kost een tientje.
Image
BRON: www.autopartsonline.nl
Persoonlijk goede ervaringen mee! (Y)

Komt wel een eurootje of 6 verzendkosten bij, maar dan krijg je ook weer gratis remmenreiniger en kopervet...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik denk dat mnm de geleidebussen bedoeld waarover de klauwen heen en weer schuiven.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Bossie wrote:Ik denk dat mnm de geleidebussen bedoeld waarover de klauwen heen en weer schuiven.
En ik denk dat YUP dan weer het setje uit mijn post bedoeld... :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Oooooooh, die dingen! Nee, dat zijn remBLOK montagekitjes!
Ik had het over remKLAUW montage spullen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Mastenhose wrote:
Bossie wrote:Ik denk dat mnm de geleidebussen bedoeld waarover de klauwen heen en weer schuiven.
En ik denk dat YUP dan weer het setje uit mijn post bedoeld... :D
Dat denk ik ook ;)

En ik denk ook dat YUP de bussen waar de remklauwen over heen en weer schuiven goed schoon moet maken en goed moet invetten ;) (naast het gangbaar maken van de zuigers in de klauw)
Image Image Image

Post Reply