Andere motor weer CO te hoog

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Een schroef onder de ECU is echt nieuw voor mij.
Volgens mij kun je met de hand helemaal niets aanpassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

yup wrote:Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
Dat kan alleen bij oudere uitvoerigen (zoals een belgische ax gti zonder kat b.v) die geen kat/lamdasonde hebben en zodoende een mengselstelschroef

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Drake wrote:
yup wrote:Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
Dat kan alleen bij oudere uitvoerigen (zoals een belgische AX gti zonder kat b.v) die geen kat/lamdasonde hebben en zodoende een mengselstelschroef
Klopt de GTI van Vincent Andriessen heeft zo'n instel mogelijkheid is dan ook een BE import.

@ yup: wat in de Haynes omschreven staat geld niet altijd voor de NL uitvoering.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Mark wrote: Gebruik het originele Injectie systeem van de Peugeot 106 1.6i 8v 90pk uit 1997. En een brandstofpomp uit een 106 1.4i XSI 95pk uit 1992. Wel een oude pomp maar geen problemen mee. Volgens mij hoort er een 3.5 bar pomp op en zit er nu een 3.0 bar pomp op. Maar dat was vorig jaar ook geen probleem. Brandstof pomp uit een nieuwe 106 moet je flink ombouwen voordat ie in een AX past.
Op de injectierail zit een benzinedrukregelaar, bij een bosch systeem is dit 3 bar, bij een magnettie een 2.5 volgens mij. Is dat het probleem niet?
Altijd meer PK's dan jou!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Lijkt me niet. Dan had ie vorig jaar ook fout moeten zijn. Vorige jaar had ik dezelfde injectierail, hetzelfde bosch systeem en dezelfde brandstof pomp...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou het was allemaal al vrij vervelend maar het wordt er niet beter op. Peugeot Dealer is al uren aan het zoeken. Benzinedruk goed, lambda signaal goed. Alle signalen zouden goed zijn. Maar de uitstoot is nog steeds iets te hoog.

Dit wordt een hele hoge rekening zonder dat ik er een ruk mee opschiet. Ben bang dat het grapje 500euro gaat kosten zonder enig resultaat.

Nu een andere injectierails langsgebracht. Ze willen kijken of het aan een sproeier ligt. Lijkt me sterk maar goed.

Raak door me opties heen om hem door de APK te krijgen. Nog ff het wordt worse case scenario. AX schorsen wegzetten tot een moment met meer tijd en voorlopig een andere auto aanschaffen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

in echt geval van nood anders een uitlaat bakken met 2 of 3 kats, dan komt ie er meestal wel doorheen :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

heb je je uitlaatspruitstuk al vervangen? bij mij is ook van alles geprobeerd bij de 106 en dit was uiteindelijk de oplossing.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Zat ik ook al te bedenken, hele uitlaat eraf en vooral dat spruitstuk, je hebt gezien dat je sinds dat spruitstuk die problemen hebt, had je ook met het blok wat je aan mij verkocht had, ik heb het orginele spruitstuk erop en er is niets meer aan de hand !

Heel veel sterkte Mark !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Sluit je spruitstuk soms slecht aan op de kop?
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

1.6 is multipoint dus ecu regelt de injectoren per 2 bij en als de lambda niet waarneemt dat het mengsel te rijk is gaat ie mooi wat extra geven...
zo was het iig bij mij.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ga morgenochtend denk ff ergens anders laten meten.

CO is goed. Maar Lambda getal mag max 1.04 zijn en is 1.1

Originele spruitstuk morgen dan maar ff terug zetten.
Zorgt open lucht filter voor hogere lambda waarde?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik denk het niet maar je kan ermee spelen eventueel (luchtoever afknijpen).

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Vanmorgen even een tweede meting elders laten doen.

Olietemp >60 graden. Goed.

Meting bij stationair Toerental RPM 980. GOED
CO moet zijn: < 0.5 = 0.25 GOED

Meting bij verhoogd stationair toerental RPM 2650. GOED
CO moet zijn: <0.3 = 0.11 GOED

Lambda moet zijn: 0.97 - 1.03 = 1.127 FOUT

Meting mislukt.


Vanavond maar even kleppen stellen. Originele spruitstuk erop zetten. Hopen dat dat past van een 1.6i. Dat het aansluit op de kat.

En volgens meerdere mensen moet ik mijn tank leegzuigen. Heb Tinq benzine erin. Wat ook een probleem zou kunnen zijn. Stom dat ik hem daarmee volgegooid heb.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zo na 2 weken frustratie en geld weggooien. Gisteravond kleppen gesteld. Euro95 van de Tinq afgetapt en BP Ultimate erin gegooid met Injectie reiniger. Tevens origineel 106 1.6i spruitstuk erop gezet.

Resultaat: Uitstoot perfect!!! Motor loopt veel rustiger. Tikt niet meer. En stationair geen af en toe Blop meer.

Weet nu alleen niet wat de echte oorzaak is geweest. Maar Tinq benzine hoef ik niet meer. Die Bp benzine ruikt al gewoon anders.

Hopen dat er nu niks meer fout gaat. Hij staat nu weer voor de APK.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Kleppen stellen kan een hoop schelen, hoe was de klepspeling voor/na?

En mooi dat het resultaat er nu eindelijk wel is :) APK wordt eitje ;)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

raoel wrote:Kleppen stellen kan een hoop schelen, hoe was de klepspeling voor/na?

En mooi dat het resultaat er nu eindelijk wel is :) APK wordt eitje ;)
Klepspeling was niet dramatisch. Paar met een speling rond de 5mm. 1 inlaat klep had wat meer. Die had ruim 10mm speling teveel. Daar kon 30 tussendoor. Getik zal ook wel die klep geweest zijn.

Jammer dat ik nu niet ga weten wat de exacte oorzaak was. Vuile benzine heb ik 4 a 5 jaar terug ook een keer gehad. Snap ook niet dat ik zo stom kan zijn hem vol te gooien met TinQ benzine terwijl ik naar de APK moet.

Tip voor iedereen voorkom gewoon shit en gooi hem voor de APK paar keer vol met BP ultimate of zo'n top mengsel.

Ik juig nog niet voordat ie afgemeld is. Heb het vorig jaar ook gehad dat ze hem een 2de keer daarna gingen meten en het toen weer te hoog was.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

yup wrote:Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
Niet bij een NL apparaat, want daar is een Lambda-sonde die het een en ander meet.

Er zijn wel een aantal GTI's die een potmeter hebben maar dat zijn vaak BE importjes.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kan een slot op! Verse APK! Heeft nog nooit zoveel moeite gekost... :roll:

Wel weer een hoop tips voor iemand die eenzelfde probleem mee gaat maken. De oorzaak is dus geweest: Of kleppen stellen, Of de TinQ benzine, Of het spaghetti spruitstuk.

(Iedereen zal zeggen spaghetti spruitstuk... Maar waarom zou ie met een spaghetti stationair af een toe een plofje geven en zonder niet)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Locked