Aandrijfas??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Martin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: TueJun08, 2004 9:39:12 PM

Aandrijfas??

Post by Martin »

Wie kan mij helpen? Ik heb een AX uit 1995 en nu ongeveer 80.000 km op de teller. Bij bepaalde bochten hoor ik af en toe rechtsvoor een zacht geratel. Wellicht is het de aandrijfas? Als ik op een parkeerplaats naar links of naar rechts met volle stuuruitslag gas geef en rondjes draai, hoor ik echter niks! Is het mijn aandrijfas en kan het dat die alleen maar af en toe ratelt? En hoe lang kan ik hiermee door blijven rijden? Bij voorbaat dank voor de reacties!

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Volgens mij zou je het ook moeten horen als je wat meer gas geeft tijdens een bocht. Dus lijkt mij iets anders.
Mijnes 'ratelden' op den duur ook bij redelijk gasgeven op rechte stukken. Die waren goed af.
Dus volgens mij, als het al aandrijfassen zijn, heb je nog wel even.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Post by mvdm »

Kijk eens goed naar je aandrijfas en dan met name naar de rubber stofkappen, die willen nog wel een scheuren vertonen waardoor het vet wegloopt. Vervangen is overigens een knap tijdrovend stukje werk aangezien je de aandrijfas eronder vandaan moet halen en homokineet open moet maken.

Het kan ook zijn dat die homokineet gaar is (door bijv. veelvuldig schokkerig weg te rijden). Die bestaat nl. uit een driedelige vork waar precies drie rollagers invallen. Als die vork op een bepaalde plaats een beetje uitgesleten is doet het verschijnsel zich voor. Doordat de positie van het rollager tijdens volledige stuuruitslag ook overeenkomstig wijzigt is het juist dat je dat dan niet meer hoort.
Demonteren en op overbodig speling controleren is dan het advies.

Mocht je aandrijfas ok zijn dan is er nog een mogelijkheid dat het je wiellager is. Das wel heel wat omslachtiger want daar kan je zelf niets aan doen. Het lager zit namelijk in de wielpoot geperst en zonder speciaal gereedschap kan je dat gewoon vergeten.

Overigens is het wel raar dat dit bij 80.000 gebeurd. Normaal gesproken is hier pas na de 120.000 kans op alhoewel uitzonderingen de regel natuurlijk bevestigen.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Tijdrovende klus valt wel mee. Mijn beun doet het in een uurtje voor twee assen. Kosten zitten meer in de assen zelf.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Een goedkope beun in Groningen? Ideaal om te onthouden! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Eerste advies draai alle bouten en moeren even aan. Je draagarm, fusee, veerpoot alles. Daat kan een hoop tijd en geld schelen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply