Aandrijfas??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Aandrijfas??
Wie kan mij helpen? Ik heb een AX uit 1995 en nu ongeveer 80.000 km op de teller. Bij bepaalde bochten hoor ik af en toe rechtsvoor een zacht geratel. Wellicht is het de aandrijfas? Als ik op een parkeerplaats naar links of naar rechts met volle stuuruitslag gas geef en rondjes draai, hoor ik echter niks! Is het mijn aandrijfas en kan het dat die alleen maar af en toe ratelt? En hoe lang kan ik hiermee door blijven rijden? Bij voorbaat dank voor de reacties!
Volgens mij zou je het ook moeten horen als je wat meer gas geeft tijdens een bocht. Dus lijkt mij iets anders.
Mijnes 'ratelden' op den duur ook bij redelijk gasgeven op rechte stukken. Die waren goed af.
Dus volgens mij, als het al aandrijfassen zijn, heb je nog wel even.
Mijnes 'ratelden' op den duur ook bij redelijk gasgeven op rechte stukken. Die waren goed af.
Dus volgens mij, als het al aandrijfassen zijn, heb je nog wel even.
Life is crawling on a dessert highway...
** AX DIESEL POWER !!!! **
** AX DIESEL POWER !!!! **
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Kijk eens goed naar je aandrijfas en dan met name naar de rubber stofkappen, die willen nog wel een scheuren vertonen waardoor het vet wegloopt. Vervangen is overigens een knap tijdrovend stukje werk aangezien je de aandrijfas eronder vandaan moet halen en homokineet open moet maken.
Het kan ook zijn dat die homokineet gaar is (door bijv. veelvuldig schokkerig weg te rijden). Die bestaat nl. uit een driedelige vork waar precies drie rollagers invallen. Als die vork op een bepaalde plaats een beetje uitgesleten is doet het verschijnsel zich voor. Doordat de positie van het rollager tijdens volledige stuuruitslag ook overeenkomstig wijzigt is het juist dat je dat dan niet meer hoort.
Demonteren en op overbodig speling controleren is dan het advies.
Mocht je aandrijfas ok zijn dan is er nog een mogelijkheid dat het je wiellager is. Das wel heel wat omslachtiger want daar kan je zelf niets aan doen. Het lager zit namelijk in de wielpoot geperst en zonder speciaal gereedschap kan je dat gewoon vergeten.
Overigens is het wel raar dat dit bij 80.000 gebeurd. Normaal gesproken is hier pas na de 120.000 kans op alhoewel uitzonderingen de regel natuurlijk bevestigen.
Het kan ook zijn dat die homokineet gaar is (door bijv. veelvuldig schokkerig weg te rijden). Die bestaat nl. uit een driedelige vork waar precies drie rollagers invallen. Als die vork op een bepaalde plaats een beetje uitgesleten is doet het verschijnsel zich voor. Doordat de positie van het rollager tijdens volledige stuuruitslag ook overeenkomstig wijzigt is het juist dat je dat dan niet meer hoort.
Demonteren en op overbodig speling controleren is dan het advies.
Mocht je aandrijfas ok zijn dan is er nog een mogelijkheid dat het je wiellager is. Das wel heel wat omslachtiger want daar kan je zelf niets aan doen. Het lager zit namelijk in de wielpoot geperst en zonder speciaal gereedschap kan je dat gewoon vergeten.
Overigens is het wel raar dat dit bij 80.000 gebeurd. Normaal gesproken is hier pas na de 120.000 kans op alhoewel uitzonderingen de regel natuurlijk bevestigen.
AX GTi: 220km/h eat my dust!