Kachel
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kachel
Heb sinds kort een AX bijou uit 89 met carburateur.
Nu het volgende probleem.
De kachel in mijn AX doet een beetje vreemd.
Had hier al wat rond gekeken en kwam dingen tegen over ontluchten.
Dit gedaan maar als gevolg dat hij nogsteeds niet echt goed warm word.
Wel als ik het volgende doe:
Enkele minuten stilstaan met draaiende motor en kachel uit.
Als ik vervolgens de kachel aandoe op de eerste stand is hij wel goed heet. voor enkele secondes helaas.
Ook als ik gewoon rijd met kachel op stand 1 word hij matig warm.
Met de blower op stand 2 koelt de lucht vrijwel direct af en dus weer kouder.
Nu dacht ik dat mischien de Thermostaat open zou kunnen blijven staan?
Iemand die dit probleem al eens heeft gehad, en eventueel de oplossing weet?
Nu het volgende probleem.
De kachel in mijn AX doet een beetje vreemd.
Had hier al wat rond gekeken en kwam dingen tegen over ontluchten.
Dit gedaan maar als gevolg dat hij nogsteeds niet echt goed warm word.
Wel als ik het volgende doe:
Enkele minuten stilstaan met draaiende motor en kachel uit.
Als ik vervolgens de kachel aandoe op de eerste stand is hij wel goed heet. voor enkele secondes helaas.
Ook als ik gewoon rijd met kachel op stand 1 word hij matig warm.
Met de blower op stand 2 koelt de lucht vrijwel direct af en dus weer kouder.
Nu dacht ik dat mischien de Thermostaat open zou kunnen blijven staan?
Iemand die dit probleem al eens heeft gehad, en eventueel de oplossing weet?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Er is maar één remedie ONTLUCHTEN.
Kan soms heel lastig zijn.
Groetjes, Henk
Kan soms heel lastig zijn.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
het is lastig te fotograveren omdat het ontluchtings schroefje achter de carburateur zit.
hieronder een foto ervan.
De bovenste slang die door het schutbord gaat kan dus ontlucht worden.
Las hierover dus in een ander topic:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ght=kachel
Deze leek hetzelfde te hebben, slangen draaien en opgelost.
Is hier een verklaring voor?
hieronder een foto ervan.
De bovenste slang die door het schutbord gaat kan dus ontlucht worden.
Las hierover dus in een ander topic:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ght=kachel
Deze leek hetzelfde te hebben, slangen draaien en opgelost.
Is hier een verklaring voor?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Volgens mij is op onderstaande foto te zien dat de slang welke van het thermostaathuis komt de onderste aansluiting is van de kachelradiator en de slang met de ontluchtingsnippel de bovenste aansluiting is.
Ik zal morgen wel even kijken bij onze rode 11E S6 hoe het werkelijk zit.
Als je hier KLIKT vindt je meer foto's van onze rode welke mogelijk de zaak verduidelijken.
Groetjes, Henk
Ik zal morgen wel even kijken bij onze rode 11E S6 hoe het werkelijk zit.
Als je hier KLIKT vindt je meer foto's van onze rode welke mogelijk de zaak verduidelijken.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Alle ontluchtingspunten iets open draaien.
Motor starten en kachelschuif helemaal naar rechts.
Zodra er een forse straal uit de kachel-ontluchting komt ventieldoppie weer vastdraaien.
Zodra dit ook gebeurt op thermostaathuis nippel dichtdraaien (of in geval van type I: ontluchtingsslang weer vastzetten).
Als laatste dan nog de radiateurnippel dichtdraaien als deze niet meer sputtert maar gewoon piest.
Koelvloeistof eventueel op peil brengen...klaar!
En ja: dat kan gewoon in één keer, maar houd de dagen erna even je peil in de gaten want dat kan iets nazakken..
Motor starten en kachelschuif helemaal naar rechts.
Zodra er een forse straal uit de kachel-ontluchting komt ventieldoppie weer vastdraaien.
Zodra dit ook gebeurt op thermostaathuis nippel dichtdraaien (of in geval van type I: ontluchtingsslang weer vastzetten).
Als laatste dan nog de radiateurnippel dichtdraaien als deze niet meer sputtert maar gewoon piest.
Koelvloeistof eventueel op peil brengen...klaar!
En ja: dat kan gewoon in één keer, maar houd de dagen erna even je peil in de gaten want dat kan iets nazakken..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik onlucht niet anders dan dat Pascal reeds beschreven heeft, verder heb ik nog even naar de kachelslangen gekeken maar ze zitten zoals ik heb beschreven.
Nog een tip voor vullen en ontluchten wij gebruiken altijd een limonade fles met afgesneden bodem als trechter zet de fles vast in de radiatorvulopening en de fles gedeeltelijk vol koelvloeistof en ga dan het laatste met draaiende motor ontluchten.
Groetjes, Henk
Nog een tip voor vullen en ontluchten wij gebruiken altijd een limonade fles met afgesneden bodem als trechter zet de fles vast in de radiatorvulopening en de fles gedeeltelijk vol koelvloeistof en ga dan het laatste met draaiende motor ontluchten.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl