Kachel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mark80
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunNov15, 2009 1:34:08 PM

Kachel

Post by mark80 »

Heb sinds kort een AX bijou uit 89 met carburateur.
Nu het volgende probleem.
De kachel in mijn AX doet een beetje vreemd.
Had hier al wat rond gekeken en kwam dingen tegen over ontluchten.

Dit gedaan maar als gevolg dat hij nogsteeds niet echt goed warm word.
Wel als ik het volgende doe:
Enkele minuten stilstaan met draaiende motor en kachel uit.
Als ik vervolgens de kachel aandoe op de eerste stand is hij wel goed heet. voor enkele secondes helaas.

Ook als ik gewoon rijd met kachel op stand 1 word hij matig warm.
Met de blower op stand 2 koelt de lucht vrijwel direct af en dus weer kouder.

Nu dacht ik dat mischien de Thermostaat open zou kunnen blijven staan?
Iemand die dit probleem al eens heeft gehad, en eventueel de oplossing weet?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Er is maar één remedie ONTLUCHTEN.

Kan soms heel lastig zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

mark80
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunNov15, 2009 1:34:08 PM

Post by mark80 »

Morgen nog maar een keer opnieuw proberen dan.
Las ook nog even dat het soms hielp de twee slangen die door het schutbord naar de kachelradiator gaan om te draaien.
Wat is daar precies het nut van dan ?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ook als de thermostaat open staat moet de kachel warm kunnen worden. (het duurt enkel langer)
beginnen met goed ontluchten!
plaats eens een foto van de 2 radiatorslangen die de auto in gaan (naar de kachel)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

mark80
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunNov15, 2009 1:34:08 PM

Post by mark80 »

het is lastig te fotograveren omdat het ontluchtings schroefje achter de carburateur zit.
hieronder een foto ervan.
De bovenste slang die door het schutbord gaat kan dus ontlucht worden.
Image

Las hierover dus in een ander topic:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ght=kachel

Deze leek hetzelfde te hebben, slangen draaien en opgelost.
Is hier een verklaring voor?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Volgens mij is op onderstaande foto te zien dat de slang welke van het thermostaathuis komt de onderste aansluiting is van de kachelradiator en de slang met de ontluchtingsnippel de bovenste aansluiting is.

Image

Ik zal morgen wel even kijken bij onze rode 11E S6 hoe het werkelijk zit.

Als je hier KLIKT vindt je meer foto's van onze rode welke mogelijk de zaak verduidelijken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

mark80
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunNov15, 2009 1:34:08 PM

Post by mark80 »

Zo te zien zit het bij mij hetzelfde Henk.

Hoe heb jij jou AX toen optimaal ontlucht dan?
En lukte dat gewoon in een keer?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Alle ontluchtingspunten iets open draaien.
Motor starten en kachelschuif helemaal naar rechts.
Zodra er een forse straal uit de kachel-ontluchting komt ventieldoppie weer vastdraaien.
Zodra dit ook gebeurt op thermostaathuis nippel dichtdraaien (of in geval van type I: ontluchtingsslang weer vastzetten).
Als laatste dan nog de radiateurnippel dichtdraaien als deze niet meer sputtert maar gewoon piest.
Koelvloeistof eventueel op peil brengen...klaar!

En ja: dat kan gewoon in één keer, maar houd de dagen erna even je peil in de gaten want dat kan iets nazakken..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ik onlucht niet anders dan dat Pascal reeds beschreven heeft, verder heb ik nog even naar de kachelslangen gekeken maar ze zitten zoals ik heb beschreven.

Nog een tip voor vullen en ontluchten wij gebruiken altijd een limonade fles met afgesneden bodem als trechter zet de fles vast in de radiatorvulopening en de fles gedeeltelijk vol koelvloeistof en ga dan het laatste met draaiende motor ontluchten.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

mark80
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SunNov15, 2009 1:34:08 PM

Post by mark80 »

vandaag geprobeerd zoals pascal beschreef.

enige tijd gewacht op een straaltje bij de ontluchting van kachelslangen.
Dit kwam dus niet.

Pas als ik een beetje gas gaf komt er een goed straaltje uit.

hoort dit zo dan?

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Dat is meestal het geval ja, het ontluchtingspunt zit hoger als de bovenkant van de vulpijp van de radiateur.
Daarom doet Henk de truc met de fles, dan kom je boven dat punt uit.
Beetje gas geven met de hand en als het er uit spuit, snel het dopje erop draaien.

Post Reply