ax overleden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ax overleden
zomaar ineens overleden, gisteren nog overal geweest met hem en vanmorgen stak ik de sleutel erin en het was afgelopen.
ook de brandstofpomp die altijd even bromd is nu stil dus dacht ik even een kabeltje van de accu naar de pomp te leggen en dan de motor te starten maar mooi niet.
nog altijd dood ondanks het zoeken naar losse stekkertjes en massapunten
zelfs dat mooie relais ergens daar beneden bij de computer doet het maar de motor vertikt het.
zelfs geen plofje,en ik weet het ff niet meer.
HELP?
iemand?
zielige ax bezitter
ook de brandstofpomp die altijd even bromd is nu stil dus dacht ik even een kabeltje van de accu naar de pomp te leggen en dan de motor te starten maar mooi niet.
nog altijd dood ondanks het zoeken naar losse stekkertjes en massapunten
zelfs dat mooie relais ergens daar beneden bij de computer doet het maar de motor vertikt het.
zelfs geen plofje,en ik weet het ff niet meer.
HELP?
iemand?
zielige ax bezitter
ax overleden
even een massadraad bij de pomp aantrekken, meestal het probleem
inmiddels heb ik het relais (bruin)net zo breed als een pakje sigeretten vervangen door een andere die volgens de sloper ok zou moeten zijn maar helaas zonder resultaat.
volgen mijn digitale meter staat er maar 0,5 volt op de brandstofpomp net als bij het andere relais en da,s nie genoeg.
alle zekeringen nog een keer doorgemeten maar ook hier niets te vinden en of er verder nog zekeringen zijn behalve die 6 onder de kap en twee rijtjes onder het dashbord weet ik niet.
wel heb ik bij de computer twee stekkertjes hangen met twee draden,een boven en een rechts onder het ding en die hangen allebij los of dit normaal is weet ik ook niet.
en ik maar denken dat ik een slimme jongen ben
volgen mijn digitale meter staat er maar 0,5 volt op de brandstofpomp net als bij het andere relais en da,s nie genoeg.
alle zekeringen nog een keer doorgemeten maar ook hier niets te vinden en of er verder nog zekeringen zijn behalve die 6 onder de kap en twee rijtjes onder het dashbord weet ik niet.
wel heb ik bij de computer twee stekkertjes hangen met twee draden,een boven en een rechts onder het ding en die hangen allebij los of dit normaal is weet ik ook niet.
en ik maar denken dat ik een slimme jongen ben
1.1 First uit '93 heeft een motor met Magneti Marelli computer en DIS ontsteking.
Heb je al gecontroleerd of er vonk is?
(1 bougiekabel van een bougie trekken, een dikke spijker in de losse dop steken en andere uiteinde ongeveer ½cm bij het metaal van het motorblok vandaan houden en dan (laten) starten. Als je vonk hebt, is in ieder geval het ontstekingssysteem actief.
Heb je geen vonk, dan kun je het beste eerst de BDP-sensor (laten) testen.
Als die namelijk niet goed meer is, weet de ECU niet waneer 'ie een ontsteek-puls naar de bobine moet sturen en ontstaat er dus ook geen vonk.
Over welke relais heb je die 0,5V gemeten waar je het over had?
0,5V over de branstofpomp is sowieso niet goed. Dat moet minstens 8V zijn.
Onder het dash aan bestuurderszijde, achter de zekeringkast, recht boven de voetplaat op de linker wielkast zit een bundel kabels. Daartussen zit een enkele gele draad met een rode enkelpolige verbindingsstekker. Dat is de voedingsdraad naar de brandstofpomp. Daar kun je ook even meten of je daar minimaal 8V hebt (Alleen de eerste 2 seconden na op contact zetten en verder alleen tijdens starten en als de motor loopt!).
Heb je al gecontroleerd of er vonk is?
(1 bougiekabel van een bougie trekken, een dikke spijker in de losse dop steken en andere uiteinde ongeveer ½cm bij het metaal van het motorblok vandaan houden en dan (laten) starten. Als je vonk hebt, is in ieder geval het ontstekingssysteem actief.
Heb je geen vonk, dan kun je het beste eerst de BDP-sensor (laten) testen.
Als die namelijk niet goed meer is, weet de ECU niet waneer 'ie een ontsteek-puls naar de bobine moet sturen en ontstaat er dus ook geen vonk.
Over welke relais heb je die 0,5V gemeten waar je het over had?
0,5V over de branstofpomp is sowieso niet goed. Dat moet minstens 8V zijn.
Onder het dash aan bestuurderszijde, achter de zekeringkast, recht boven de voetplaat op de linker wielkast zit een bundel kabels. Daartussen zit een enkele gele draad met een rode enkelpolige verbindingsstekker. Dat is de voedingsdraad naar de brandstofpomp. Daar kun je ook even meten of je daar minimaal 8V hebt (Alleen de eerste 2 seconden na op contact zetten en verder alleen tijdens starten en als de motor loopt!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
probleem is gevonden,onder de computer hangt een stekker vebinding van drie draden een van die drie (een blauwe)loopt een rondje vanaf de stekker ergens onder de radiator door langs de koplamp en richtingaanwijzer naar een kastje met 4 zekeringen en deze is denk ik ergens onderbroken ik heb even tijdelijk een draad van de stekker (blauwe draad) naar de accu gemikt en de motor spint weer als een (ouwe)poes
vandaar dat ook de pomp het niet deed vanwege een aantal constante spanningen die ik miste zoals op pen 4 van de computer en ook die van het relais daar beneden op punten 8-15-11 en via het contactslot op pen 14 en ook pen 2
na twee dagen zoeken toch nog een leuke en nuttige bijdrage op dit forum achtergelaten.
allen nog bedankt voor de hulp op naar de volgende storing
mvrgr
ron
vandaar dat ook de pomp het niet deed vanwege een aantal constante spanningen die ik miste zoals op pen 4 van de computer en ook die van het relais daar beneden op punten 8-15-11 en via het contactslot op pen 14 en ook pen 2
na twee dagen zoeken toch nog een leuke en nuttige bijdrage op dit forum achtergelaten.
allen nog bedankt voor de hulp op naar de volgende storing
mvrgr
ron