Remproblemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Remproblemen

Post by JeroenOomen »

Omdat ik het idee heb dat het sticky remmentopic niet of nauwelijk wordt gelezen, even een eigen topic.

Vorige week heb ik de voorbanden en de remblokken laten vervangen van mn AXje.
De remmen voelden anders aan (pendaal ging tot de helft ipv helemaal bovenaan remmen), maar dacht dat dit normaal was na vervangen vd remmen.
Na zon 50 kilometer ging mn pendaal ineens helemaal naar beneden, maar remde daar nog wel.
Teruggegaan naar de garage en hebben daar de remmen ontlucht (zat geen lucht in). Verder konden ze er niets aan doen (waren eigenlijk gesloten).
Dezelfde dag heb ik van een forumlid een hoofdremcilinder overgenomen en die laten monteren bij een andere garage.
Na een paar kilometer rijden bijna dezelfde problemen, echter nu remde hij aan één kant, en als ik mn pendaal losliet en opnieuw trapte remde hij normaal, maar na 10 seconden zat mn pendaal weer beneden.

Omdat de man van de garage en nog een andere monteur zei dat mn 2ehands HRC waarschijnlijk ook kapot was, heb ik weer een nieuwe tweedehandje gehaald, en deze zelf gemonteerd (eerst HRC zelf ontlucht (geen bench bleed, maar toen hij gemonteerd zat...), en daarna met bijna 2 liter vloeistof elk laatste miniscule bubbeltje uit het systeem verdreven (met het pendaal max 3 cm intrappen).

Even leek het ok, maar na een kilometer ging mn pendaal weer naar beneden. Nogmaals ontlucht, geen bubbel kwam eruit.

Heb ik nu de pech dat ik twee hoofdremcilinders heb getroffen die er meteen mee ophielden, of kan het ook nog een andere oorzaak hebben?

Belangrijke dingen:
- De bekrachtiger is ok, pendaal zakt zon 5cm als ik mn motor aanzet
- Achtercilinders kunnen het niet zijn, deze zijn 12 weken geleden vervangen door nieuwe en zijn droog
- Voorremmen lekken ook niet
- Verlies geen vloeistof uit het systeem
- Geen verstoppingen, uit elk nippeltje komt vloeistof.

Ik heb vanmiddag een nieuwe HRC besteld, dit keer geen 2e hands, maar zal dit mijn probleem verhelpen, of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Hieronder wat fotos van de eerste tweedehands HRC die ik kreeg. Er zat behoorlijk wat rotzooi in vooral roestkorreltjes.
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2018.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2019.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2020.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2021.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2022.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2023.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2024.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2025.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2027.jpg
http://www.starfix.nl/Ads/IMG_2028.jpg
Last edited by JeroenOomen on SunDec27, 2009 10:55:13 PM, edited 1 time in total.
Image

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Re: Remproblemen

Post by JeroenOomen »

dubbelpost...
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Het eerste wat ik mij afvraag na het lezen is welke remvloeistof er is gebruikt?
En welke remvloeistof er eerst in de 2ehands HRC heeft gezeten.
Het zal niet voor het eerst zijn dat een garage lhm gebruikt "omdat in een oude Citroën altijd lhm gaat."
Lhm is funest voor je remsysteem. Net als gaan veranderen van de ene dot naar de andere.
Dat laatste heb ik zelf een keer gehad met exact dezelfde klachten als jij. Een gloednieuwe hrc heeft dat toen opgelost.

Bij een AX geldt dat tenzij je 100% zeker weet waar je mee bezig bent er altijd dot4 in het remsysteem gaat.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Rio97 wrote:Het eerste wat ik mij afvraag na het lezen is welke remvloeistof er is gebruikt?
.
Ik heb altijd DOT4 gebruikt. Wat er in de 2ehands is gegaan weet ik niet, rook hetzelfde in ieder geval ;-)
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

LHM is gelukkig altijd groen, makkelijk te herkennen aan de kleur..

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

raoel wrote:LHM is gelukkig altijd groen, makkelijk te herkennen aan de kleur..
Het was dus geen LHM in beide cilinders.
Ik heb degene op de fotos schoongemaakt en net even snel gemonteerd. Dezelfde problemen natuurlijk... (wel minder goed ontlucht). Beide cilinders "kraken" ook tijdens het ontluchten (ook de schone), lijkt me niet helemaal lekker, je voelt ook het pendaal wat tegenwerken bij zon kraak. Met de bekrachtiger aan hoor je dit gekraak niet en voel je ook niets meer.

Ik wacht wel op de nieuwe cilinder, met een beetje mazzel komt deze morgen.
Image

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Opgelost

Post by JeroenOomen »

Het probleem is opgelost.

De hoofdremcilinder die ik schoongemaakt had (zie foto) doet zijn werk nu goed. De garage waar ik mn remmen en banden had laten vervangen, heeft mijn schoongemaakte cilinder met een ketel(?) ontlucht. Nu na 10KM rijden nog steeds perfecte remdruk.

De andere garage waar ik de eerste HRC heb laten monteren heeft dus waarschijnlijk niet goed ontlucht, en de HRC de schuld gegeven.

Als je een HRC monteert, moet je eerst zorgen dat je de HRC zelf eerst goed ontlucht voordat je hem op zn plek schroeft. Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=vOuDEiwiozQ. Doe je dat niet, dan blijft er lucht zitten in de HRC zelf.

Bij de AX zitten aan twee kanten 2 gaten waar meteen de remslangen uitkomen, bij de nieuwe cilinder zaten daar afsluitmoeren voor bij, zodat je maar 2 buisjes nodig hebt zoals in het filmpje.
Image

Post Reply