ax overleden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

ax overleden

Post by bonhof »

zomaar ineens overleden, gisteren nog overal geweest met hem en vanmorgen stak ik de sleutel erin en het was afgelopen.
ook de brandstofpomp die altijd even bromd is nu stil dus dacht ik even een kabeltje van de accu naar de pomp te leggen en dan de motor te starten maar mooi niet.
nog altijd dood ondanks het zoeken naar losse stekkertjes en massapunten
zelfs dat mooie relais ergens daar beneden bij de computer doet het maar de motor vertikt het.
zelfs geen plofje,en ik weet het ff niet meer.

HELP?

iemand?

zielige ax bezitter

leroy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: SunDec24, 2006 10:02:18 AM
Location: huizen

ax overleden

Post by leroy »

even een massadraad bij de pomp aantrekken, meestal het probleem :wink:
Grtz Leroy

Burn Rubber Not Your Soul,nieuwe aanwinst..
uitgebouwde saxo 1.4 vts

Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Klinkt dom, maar zijn alle zekeringen nog heel...?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

zekeringen voor zover gevonden onder dash en motorkap zijn heel en de brandstofpomp doet het ook alleen de motor niet
Last edited by bonhof on MonDec28, 2009 6:33:05 PM, edited 1 time in total.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Wellicht handig om eerst even te vertellen wat voor AX je hebt. Welke uitvoering, welke motor en het bouwjaar.
Image Image Image

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

is een 1.1 first uit 93 als het goed is en een hele leuke als ie het doet met weinig roest en nog geen gaten :oops:

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

ik woon trouwens in hilversum ook handig om te weten mocht er iemand zin en tijd hebben om eens te kijken naar het arme ding tegen vergoeding
Last edited by bonhof on MonDec28, 2009 6:32:21 PM, edited 1 time in total.

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

inmiddels heb ik het relais (bruin)net zo breed als een pakje sigeretten vervangen door een andere die volgens de sloper ok zou moeten zijn maar helaas zonder resultaat.
volgen mijn digitale meter staat er maar 0,5 volt op de brandstofpomp net als bij het andere relais en da,s nie genoeg.
alle zekeringen nog een keer doorgemeten maar ook hier niets te vinden en of er verder nog zekeringen zijn behalve die 6 onder de kap en twee rijtjes onder het dashbord weet ik niet.
wel heb ik bij de computer twee stekkertjes hangen met twee draden,een boven en een rechts onder het ding en die hangen allebij los of dit normaal is weet ik ook niet.
en ik maar denken dat ik een slimme jongen ben :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

1.1 First uit '93 heeft een motor met Magneti Marelli computer en DIS ontsteking.
Heb je al gecontroleerd of er vonk is?
(1 bougiekabel van een bougie trekken, een dikke spijker in de losse dop steken en andere uiteinde ongeveer ½cm bij het metaal van het motorblok vandaan houden en dan (laten) starten. Als je vonk hebt, is in ieder geval het ontstekingssysteem actief.
Heb je geen vonk, dan kun je het beste eerst de BDP-sensor (laten) testen.
Als die namelijk niet goed meer is, weet de ECU niet waneer 'ie een ontsteek-puls naar de bobine moet sturen en ontstaat er dus ook geen vonk.

Over welke relais heb je die 0,5V gemeten waar je het over had?
0,5V over de branstofpomp is sowieso niet goed. Dat moet minstens 8V zijn.
Onder het dash aan bestuurderszijde, achter de zekeringkast, recht boven de voetplaat op de linker wielkast zit een bundel kabels. Daartussen zit een enkele gele draad met een rode enkelpolige verbindingsstekker. Dat is de voedingsdraad naar de brandstofpomp. Daar kun je ook even meten of je daar minimaal 8V hebt (Alleen de eerste 2 seconden na op contact zetten en verder alleen tijdens starten en als de motor loopt!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

probleem is gevonden,onder de computer hangt een stekker vebinding van drie draden een van die drie (een blauwe)loopt een rondje vanaf de stekker ergens onder de radiator door langs de koplamp en richtingaanwijzer naar een kastje met 4 zekeringen en deze is denk ik ergens onderbroken ik heb even tijdelijk een draad van de stekker (blauwe draad) naar de accu gemikt en de motor spint weer als een (ouwe)poes :lol:
vandaar dat ook de pomp het niet deed vanwege een aantal constante spanningen die ik miste zoals op pen 4 van de computer en ook die van het relais daar beneden op punten 8-15-11 en via het contactslot op pen 14 en ook pen 2
na twee dagen zoeken toch nog een leuke en nuttige bijdrage op dit forum achtergelaten. :wink:

allen nog bedankt voor de hulp op naar de volgende storing

mvrgr

ron

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Jij heel erg bedankt dat je ook de oplossing van het probleem wil delen! :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

bonhof
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunDec27, 2009 5:29:12 PM

Post by bonhof »

de kring is pas gesloten als het lampje gaat branden :wink:

Post Reply