Kachel wordt koud

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
axuser
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuDec24, 2009 12:06:20 PM
Location: Krimpen aan den IJssel

Kachel wordt koud

Post by axuser »

Ik heb onlangs een AX type 1 gekocht, rijdt echt perfect en ik ben ook erg tevreden over de verwarming bij deze temperaturen.
Totdat ik een aantal km heb gereden...
Dan begint ie koude lucht te blazen, wordt na een poosje weer warm, dan weer koud. Niet echt lekker comfortabel.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Kijk eens of je onder de auto en bij je voeten als je in de bijrijdersstoel zit of je een plasje vloeistof vindt ? Misschien heb je een lek..

leroy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: SunDec24, 2006 10:02:18 AM
Location: huizen

kachel koud

Post by leroy »

te weinig koelvloeistof ! :lol:
Grtz Leroy

Burn Rubber Not Your Soul,nieuwe aanwinst..
uitgebouwde saxo 1.4 vts

Image

axuser
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuDec24, 2009 12:06:20 PM
Location: Krimpen aan den IJssel

Post by axuser »

Bedankt voor jullie suggesties.
Maar het is geen van beiden. Koelvloeistof is wat moeilijk te peilen want het tankje is ondoorzichtig geworden, maar kan met het blote oog het niveau zien. Moet dus genoeg zijn. Geen lekkage van de verwarming ook hij is helemaal droog.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

De kachel zit in het zgn. 'eerste koelcircuit' en staat dus los van thermostaat of radiateur.
Dit gedrag duidt op óf te weinig koelvloeistof óf een luchtbel.
Als je de motorkap opendoet zie je twee koelslangen schuin onder/achter de carburateur/ injectiehuis het dashboard/schutbord ingaan, waarvan de bovenste een ontluchtingsnippel heeft (een soort ventieldopje).
Start de motor en laat hem even iets warm lopen, zet de kachel vol open en draai dit dopje (een paar slagen) los: spuit er een goede straal koelsvloeistof uit dan is de lucht weg, als hij sputtert moet je nog even wachten.
Dan de rest van het systeem ontluchten (op thermostaathuis en bovenop de radiateur).
Als laatste natuurlijk de koelvloeistof weer op peil brengen (bovenste rand geelwitte cylinder, daar waar de buis overgaat in het tapse vulopeninggedeelte).

Type I hè..? Welke?
Feuteu?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Pascal wrote:Feuteu?
idd :)

axuser
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuDec24, 2009 12:06:20 PM
Location: Krimpen aan den IJssel

Post by axuser »

Ok ga t proberen. Die foto komt er ook aan enneuuuhhh.... het is trouwens een type 2 ipv type1 :oops:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ach, laat die foto dan maar zitten ;-)

Nee hoor, grapje, foto is altijd leuk!

axuser
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuDec24, 2009 12:06:20 PM
Location: Krimpen aan den IJssel

Post by axuser »

Koelvloeistof bijvullen was inderdaad de oplossing. Nu is het weer lekker (en héél snel in vergelijking met het VW'tje dat ik hiervoor had) warm

Post Reply