AX start niet meer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Lucas
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueMay05, 2009 12:22:25 AM

AX start niet meer

Post by Lucas »

hallo,

Ik heb een Citroën ax escapade 1.0 uit '93, en die wil niet meer starten. De accu is niet kapot want de startmotor e.d. doen het wel, maar hij start gewoon niet.

Wat misschien wel handig is om erbij te vertellen is dat ik geen enkel verstand van auto's heb, en het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is het oliepijl controleren. En tot zo ver gaat ongeveer mijn kennis ;)

Bij voorbaat dank!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Al geprobeerd aan te duwen?

Lucas
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueMay05, 2009 12:22:25 AM

Post by Lucas »

Nee nog niet, dat kunnen we idd nog proberen. Maar ik dacht dat aanduwen alleen nodig was als de accu leeg is. Of zou de accu dan net niet goed genoeg meer zijn?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Of als je startmotor niet werkt.. Dan zal de auto ook wel gaan lopen als ie aangeduwd wordt.

Dan zou ik vervolgens met lopende motor met een multimeter de accu gaan meten. Dan kan je in ieder geval kijken of de dynamo genoeg laadspanning geeft en uitsluiten dat die stuk is.

Rond de 13/14v is goed. Alles daarboven of daaronder is niet goed.

Lucas
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueMay05, 2009 12:22:25 AM

Post by Lucas »

Ok, hij staat helaas in de sneeuw dus duwen zal nog ff niet gaan lukken zolang de sneeuw er nog licht aangezien het moeilijk is om dan kracht te zetten. Even wachten dus.

Heel erg balen dit..

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

met goede schoenen kom je duwend vast wel tot een stukje weg waar goed is gestrooid toch

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Sleepkabel?

Wanneer zijn voor het laatst de bougies vervangen?
En als je een AX hebt met een verdelerkapje (dat is waar de bougiekabels beginnen) geldt dat deze ook af en toe vervangen moet worden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

benzine op?

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Als de startmotor en dergelijke het doen, dan heeft duwen niet zoveel zin.
Als je echt 0,0 kennis van auto's hebt, kun je beter een afspraak maken met de garage of iemand die wat meer kennis van auto's heeft.
To finish first, you'll first have to finish!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

WYD wrote:Als de startmotor en dergelijke het doen, dan heeft duwen niet zoveel zin.
soms kan het lijken dat de startmotor goed rondkomt maar kan het te gelijk ook heel goed zijn dat hij net te langzaam ronddraait (kan komen door een lege/kapotte accu of een versleten lager in de startmotor) of dat de as op de motor niet uitschiet naar het vliegwiel toe maar alleen maar ronddraaid.

Lucas
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueMay05, 2009 12:22:25 AM

Post by Lucas »

Iedereen bedankt die met suggesties kwam! Maar ik denk dat ik toch maar een anwb lidmaatschap ga afsluiten. Ik heb gewoon veel te weinig kennis van auto's om dit probleem op te lossen..

Thx!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Zo ineens langs de weg lid worden is erg duur...
Startte de auto voorheen wel altijd normaal?
Een '93-er 1.0 is een injectie met DIS, ik denk dat de vorst en/of wegenzout de boosdoener is in dit verhaal.
Denk dat je het probleem moet zoeken in je BDP-sensor, omdat die voor-/onderaan het blok zit en dus kwetsbaar is (vlak achter de grille).
Heb je niet een handige buurman/ broer/ vader/ zwager/ SRV-man/ zlager-aan-de-overkant oid?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Het is misschien ook handig om bij je naam je woonplaats te vermelden. Zeker in deze tijd heeft er vast wel iemand tijd, die in ieder geval even snel een spreekwoordelijk blik onder je motorkap kan werpen.
Langs de weg lid worden kost geloof ik 200euro. Terwijl voor jongeren het normale tarief volgens mij maar iets van 40euro per jaar is.
To finish first, you'll first have to finish!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Zo ben ik zelf ook ooit lid geworden: 'snachts in 'the middle of nowhere' gaf mijn Mini-tje ineens de geest.
Ik in het licht van een aansteker onder de motorkap zoeken naar de dader, álles gecontroleerd (puntjes gingen normaal open, bougiekabels zaten gewoon vast) en toch maar lid geworden.
Kostte toen fl200,-....(19..eh..94-95 ofzo).
ANWB-man pakt een zaklamp, kijkt en roept: "ah, de voeding van de bobine ligt eraf..." (vuk, zoiets simpels had ik zelf ook nog wel gekund toen).
Daarna nog maar twee keer (beide niet met eigen auto) nodig gehad, maar ben wel blij met lidmaatschap.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Lucas
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueMay05, 2009 12:22:25 AM

Post by Lucas »

Ik woon in Utrecht, maar ik ga gewoon lid worden. En dan laat ik de auto staan tot de eerste dag dat ze gewoon gratis langs kunnen komen ;) Ik rijd nu vaker in de auto van me moeder en dat is ook geen vervelende auto. (Lancia Lybra 2.0 met alle opties die je maar kunt bedenken :)) En het is kerstvakantie dus heb ik ook niet echt een auto nodig.

Anwb woonplaats service kost me maar 25 euro per jaar, omdat ik pas 19 ben. Ook is het sowieso heel handig om te hebben.

Maar mocht er iemand zijn uit Utrecht(oost) die ff wil komen kijken, je bent meer dan welkom! En een kratje/flesje wijn oid zit er dan wel in!

Ook bedenk ik met net dat de sneeuw begint te smelten en wordt het vrijdag 6 graden dus dan kunnen we de auto ook nog ff aan proberen te duwen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

krat of fles, ik zou het wel weten :D

Post Reply