Hallo .... ben mijn koppakking aan het vervangen .... wil hem morgen terugplaatsen maar weet de aanhaalmomenten & volgorde niet zo goed
Iemand van jullie een vraagbaak liggen of ervaring hiermee?
Het betreft een Citroen AX 1.1 uit 1987
Grtz Geert
Aanhaalmomenten koppen Citroen AX 1987
Moderators: denny, vtspower, webmasters
alle aanhaalmomenten
check je pb inbo gr Joost
het was effe wat type werk maar hier staan ze
Citroën AX 1986-1988 15. Aanhaalmomenten in Nm (kgm) 15. Aanhaalmomenten in Nm (kgm)
Motor
Klepstelmoeren 18 (1,8)
Klepdekselmoeren 16 (1,6)
Cilinderkopbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 240?
Nokkenasriemwielbout 80 (8,0)
Klepdekselmoeren 16 (1,6)
Stroomverdelerbevestiging 8 (0,8)
Nokkenasaxiaalbevestiging 16 (1,6)
Stroomverdelerhuisbevestiging aan cilinderkop 8 (0,8)
Uitlaatflensmoeren 30 (3,0)
Koelwaterplug op motorblok 30 (3,0)
Bougies 28 (2,8)
Trekstangbout aan bodemplaat 90 (9,0)
Moer trekstangrubber 60 (6,0)
Trekstangbevestiging aan motorblok 90 (9,0)
Versnellingsbaksteun (centrale bout) 50 (5,0)
Versnellingsbaksteun
(bevestiging aan carrosserie) 17 (1,7)
Versnellingsbaksteun
(bevestiging aan motorblok) 30 (3,0)
Motorsteun centrale bout 50 (5,0)
Motorsteun (bevestiging aan carrosserie) 60 (6,0)
Motorsteun (bevestiging aan motorblok) 50 (5,0)
Fuseekogelklembout 28 (2,8)
Uitlaatflensmoeren 30 (3,0)
Uitlaatdemperklemmoeren 12 (1,2)
Klemmoer spanrol 23 (2,3)
Krukaspoeliebouten 8 (0,8)
Vliegwielbouten 65 (6,5)
Drijfstangbouten 40 (4,0)
Hoofdlagerkapbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 45?
Carterbouten aan motorblok 80 (8,0)
Carterpanbouten 80 (8,0)
Oliepomphuisbevestiging 80 (8,0)
Olieaftapplug 30 (3,0)
Krukaspoelienaafbevestiging 110 (11,0)
Dynamosteun van motorblok 35 (3,5)
Dynamobout aan steun 15 (1,5)
Oliedrukschakelaar 20 (2,0)
Thermocontact 4 (1,4)
Ventilateurbevestiging 28 (2,8)
Koelvloeistofaftapplug motorblok 30 (3,0)
Waterpompbouten (lang) 30 (3,0)
Waterpompbouten (kort) 50 (5,0)
Motorsteunbouten 50 (5,0)
Bovenste bout pompwaaierdeksel 16 (1,6)
Onderste bout pompwaaierdeksel 7 (0,7)
Bouten achterste waterpompdeksel 7 (0,7)
Koppeling
Drukgroepbouten 15 (1,5)
Motor aan versnellingsbak 45 (4,5)
Versnellingsbak
Aftapplug 25 (2,5)
Vulplug 25 (2,5)
Versnellingsbakdeksel 18 (1,8)
Borgring achterste lager primaire as 18 (1,8)
Moer secundaire as 140 (14)
Bouten versnellingsbakhuis aan koppelingshuis 35 (3,5)
Bouten versnellingsbakhuis aan differentieelhuis 18 (1,8)
Borgring voorste lager primaire as 6 (0,6)
Achteruitrijschakelaar 25 (2,5)
Schakelhefboom aan vloer 6 (0,6)
Schakelhefboom aan schakelstang 10 (1,0)
Schakelhefboom aan bodemplaat 12 (1,2)
Schakelstangbevestiging aan versnellingsbak 10 (1,0)
Wielophanging
Naafmoer (voor) 250 (25,0)
Klembout fuseekogel 28 (2,8)
Moeren draagarm aan bodemplaat 55 (5,5)
Stabilisatorstangbevestiging 25 (2,5)
Voorste draagarmbout 90 (9,0)
Achterste draagarmbout 70 (7,0)
Bovenste veerpoot aan wielkast 18 (1,8)
Wielmoeren:
stalen velg 75 (7,5)
aluminium velg 90 (9,0)
Spoorstangkogel 35 (3,5)
Moer schokdemperhuis 140 (14,0)
Klembout fuseekogel 28 (2,8)
Bout achterste draagarmlager 70 (7,0)
Torsiestaafbevestigingsbout 20 (2,0)
Bovenste schokdemperbout 90 (9,0)
Onderste schokdemperbout 110 (11,0)
Achterste achterbrugbevestiging 70 (7,0)
Voorste achterbrugbevestiging 70 (7,0)
Stuurinrichting
Spoorstangkogel 35 (3,5)
Stuurhuisbevestiging 18 (1,8)
Spoorstangoogbevestigingsbout 21 (2,1)
Spoorstangsteun aan tandheugel 21 (2,1)
Klembout stuuras op rondsel 19 (1,9)
Stuurwielmoer 45 (4,5)
Stuurkolombevestiging 11 (1,1)
Remsysteem
Bovenste remklauwbevestiging 120 (12,0)
Onderste remklauwbevestiging 35 (3,5)
Hoofdremcilinder:
1.0 liter-motor 8 (0,8)
1.1 en 1.4 liter-motor 14 (1,4)
Rembekrachtiger aan steun 14 (1,4)
Handremsteun 14 (1,4)
Rempedaalbout 10 (1,0)
Rempedaalsteun aan bodemplaat 5 (0,5)
Borgmoer handremkabelverstelling 25 (2,5)
Citroën AX 1991-1995 17. Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m) 17.1 Benzinemotoren
Bevestigingsbout dynamopoelie 8 (0,8)
Bougies 25 (2,5)
Carterpanboutjes 8 (0,8)
Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120?
fase 3 +120?
Drijfstanglagerkapbouten 40 (4,0)
Fuseekogelmoeren 30 (3,0)
Hoofdlagerbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +45?
Inlaatspruitstuk 8 (0,8)
Kleppendeksel 5 (0,5)
Krukasriemwiel 110 (11,0)
Nokkenasriemwiel 80 (8,0)
Olieaftapplug 30 (3,0)
Oliedrukzender 22 (2,2)
Oliepompbevestigingsbouten 8 (0,8)
Spanrolmoer 23 (2,3)
Tussencarterboutjes 8 (0,8)
Uitlaatspruitstuk 16 (1,6)
Vliegwiel 65 (6,5)
het was effe wat type werk maar hier staan ze
Citroën AX 1986-1988 15. Aanhaalmomenten in Nm (kgm) 15. Aanhaalmomenten in Nm (kgm)
Motor
Klepstelmoeren 18 (1,8)
Klepdekselmoeren 16 (1,6)
Cilinderkopbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 240?
Nokkenasriemwielbout 80 (8,0)
Klepdekselmoeren 16 (1,6)
Stroomverdelerbevestiging 8 (0,8)
Nokkenasaxiaalbevestiging 16 (1,6)
Stroomverdelerhuisbevestiging aan cilinderkop 8 (0,8)
Uitlaatflensmoeren 30 (3,0)
Koelwaterplug op motorblok 30 (3,0)
Bougies 28 (2,8)
Trekstangbout aan bodemplaat 90 (9,0)
Moer trekstangrubber 60 (6,0)
Trekstangbevestiging aan motorblok 90 (9,0)
Versnellingsbaksteun (centrale bout) 50 (5,0)
Versnellingsbaksteun
(bevestiging aan carrosserie) 17 (1,7)
Versnellingsbaksteun
(bevestiging aan motorblok) 30 (3,0)
Motorsteun centrale bout 50 (5,0)
Motorsteun (bevestiging aan carrosserie) 60 (6,0)
Motorsteun (bevestiging aan motorblok) 50 (5,0)
Fuseekogelklembout 28 (2,8)
Uitlaatflensmoeren 30 (3,0)
Uitlaatdemperklemmoeren 12 (1,2)
Klemmoer spanrol 23 (2,3)
Krukaspoeliebouten 8 (0,8)
Vliegwielbouten 65 (6,5)
Drijfstangbouten 40 (4,0)
Hoofdlagerkapbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 45?
Carterbouten aan motorblok 80 (8,0)
Carterpanbouten 80 (8,0)
Oliepomphuisbevestiging 80 (8,0)
Olieaftapplug 30 (3,0)
Krukaspoelienaafbevestiging 110 (11,0)
Dynamosteun van motorblok 35 (3,5)
Dynamobout aan steun 15 (1,5)
Oliedrukschakelaar 20 (2,0)
Thermocontact 4 (1,4)
Ventilateurbevestiging 28 (2,8)
Koelvloeistofaftapplug motorblok 30 (3,0)
Waterpompbouten (lang) 30 (3,0)
Waterpompbouten (kort) 50 (5,0)
Motorsteunbouten 50 (5,0)
Bovenste bout pompwaaierdeksel 16 (1,6)
Onderste bout pompwaaierdeksel 7 (0,7)
Bouten achterste waterpompdeksel 7 (0,7)
Koppeling
Drukgroepbouten 15 (1,5)
Motor aan versnellingsbak 45 (4,5)
Versnellingsbak
Aftapplug 25 (2,5)
Vulplug 25 (2,5)
Versnellingsbakdeksel 18 (1,8)
Borgring achterste lager primaire as 18 (1,8)
Moer secundaire as 140 (14)
Bouten versnellingsbakhuis aan koppelingshuis 35 (3,5)
Bouten versnellingsbakhuis aan differentieelhuis 18 (1,8)
Borgring voorste lager primaire as 6 (0,6)
Achteruitrijschakelaar 25 (2,5)
Schakelhefboom aan vloer 6 (0,6)
Schakelhefboom aan schakelstang 10 (1,0)
Schakelhefboom aan bodemplaat 12 (1,2)
Schakelstangbevestiging aan versnellingsbak 10 (1,0)
Wielophanging
Naafmoer (voor) 250 (25,0)
Klembout fuseekogel 28 (2,8)
Moeren draagarm aan bodemplaat 55 (5,5)
Stabilisatorstangbevestiging 25 (2,5)
Voorste draagarmbout 90 (9,0)
Achterste draagarmbout 70 (7,0)
Bovenste veerpoot aan wielkast 18 (1,8)
Wielmoeren:
stalen velg 75 (7,5)
aluminium velg 90 (9,0)
Spoorstangkogel 35 (3,5)
Moer schokdemperhuis 140 (14,0)
Klembout fuseekogel 28 (2,8)
Bout achterste draagarmlager 70 (7,0)
Torsiestaafbevestigingsbout 20 (2,0)
Bovenste schokdemperbout 90 (9,0)
Onderste schokdemperbout 110 (11,0)
Achterste achterbrugbevestiging 70 (7,0)
Voorste achterbrugbevestiging 70 (7,0)
Stuurinrichting
Spoorstangkogel 35 (3,5)
Stuurhuisbevestiging 18 (1,8)
Spoorstangoogbevestigingsbout 21 (2,1)
Spoorstangsteun aan tandheugel 21 (2,1)
Klembout stuuras op rondsel 19 (1,9)
Stuurwielmoer 45 (4,5)
Stuurkolombevestiging 11 (1,1)
Remsysteem
Bovenste remklauwbevestiging 120 (12,0)
Onderste remklauwbevestiging 35 (3,5)
Hoofdremcilinder:
1.0 liter-motor 8 (0,8)
1.1 en 1.4 liter-motor 14 (1,4)
Rembekrachtiger aan steun 14 (1,4)
Handremsteun 14 (1,4)
Rempedaalbout 10 (1,0)
Rempedaalsteun aan bodemplaat 5 (0,5)
Borgmoer handremkabelverstelling 25 (2,5)
Citroën AX 1991-1995 17. Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m) 17.1 Benzinemotoren
Bevestigingsbout dynamopoelie 8 (0,8)
Bougies 25 (2,5)
Carterpanboutjes 8 (0,8)
Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120?
fase 3 +120?
Drijfstanglagerkapbouten 40 (4,0)
Fuseekogelmoeren 30 (3,0)
Hoofdlagerbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +45?
Inlaatspruitstuk 8 (0,8)
Kleppendeksel 5 (0,5)
Krukasriemwiel 110 (11,0)
Nokkenasriemwiel 80 (8,0)
Olieaftapplug 30 (3,0)
Oliedrukzender 22 (2,2)
Oliepompbevestigingsbouten 8 (0,8)
Spanrolmoer 23 (2,3)
Tussencarterboutjes 8 (0,8)
Uitlaatspruitstuk 16 (1,6)
Vliegwiel 65 (6,5)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
oke en volgorde. ALs het er zo uitziet
1 2 3 4 5
6 7 8 9 0
Dan is de aantrekvolgorde
3 8 7 2 4 9 6 1 5 0
Je draait er zeg maar in een spiraal omheen te beginnen uit het midden. Eerst een keer op moment en daarna nog 2 keer op een aantal graden.
1 2 3 4 5
6 7 8 9 0
Dan is de aantrekvolgorde
3 8 7 2 4 9 6 1 5 0
Je draait er zeg maar in een spiraal omheen te beginnen uit het midden. Eerst een keer op moment en daarna nog 2 keer op een aantal graden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.