Motor slaat 1X moeillijk aan, eenmaal gelopen geen probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Motor slaat 1X moeillijk aan, eenmaal gelopen geen probleem

Post by Djoeri »

Mijn motor slaat soms af na het starten v/d motor en als je deze weer wil starten dan duurt het heel lang voordat deze aanslaat. Tenzij je gas geeft maar dan loopt deze erg beroerd, hij klinkt dan erg gesmoord en rookt dan een beetje. Bougie's zijn bijna een jaar geleden vervangen, de bougiekabels bijna 2 jaar geleden, groot OH bijna een jaar geleden, heeft een lekkende/zwetende koppakking op de bekende plek. De ECU tempsensor is besteld bij Citroën (ivm altijd hoog stationair na starten motor in Zomer/Winter en Warme/Koude motor). Dit probleem heb ik ook wel eens als ik de auto gestart heb en rij er een paar meter mee, om bv deze even te verplaatsen o.i.d. en dan wil deze daarna ook niet meer aanslaan. Ook heeft deze bij koude motor een hapering voelbaar bij 50-60 km/u voornamelijk voelbaar in 3e versnelling Beide dingen zijn sporadisch maar wel vervelend.

Een collega van mij heeft exact hetzelde probleem alleen heeft hij een Peugeot 1.6i van bijna dezelfde leeftijd als mijn AX en als gelijkenis heeft hij ook een zwetende koppakking en de hapering in de motor. Dus wij vragen ons allebei af wat dit nou is. Wie weet er raad en een oplossing :?: :)
Last edited by Djoeri on WedJan06, 2010 5:14:12 AM, edited 3 times in total.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... Brandstofdruk te laag door vuil brandstoffilter?

Volcane motoren lopen op een Magneti Marelli computer, de Peug 1.6i volgens mij ook. Die hebben een losse MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure, oftewel sensor die de onderdruk/vacuüm in het inlaatspruitsuk meet, welke evenredig is aan de motorbelasting) en wellicht dat die voor problemen zorgt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

laat eens een foto zien waar die brandstof filter zit bij een ax, dan ga ik die eens schoonmaken
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

@corking:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/search.php

@Djoeri: zwetende koppakking, nog nooit gehoord dat daar haperingen van komen (mocht dat gerust stellen :) ).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

corking wrote:laat eens een foto zien waar die brandstof filter zit bij een AX, dan ga ik die eens schoonmaken
Is het nou zo moeilijk om zelf eens wat op te zoeken? Onderaan de pagina staat een zoekveld met daarnaast een button 'Google zoeken' Vul daar brandstof filter in en klik op die button.

De eerste hit beschrijft al precies waar je moet zoeken.

Ik vind het helemaal niet erg om mensen te helpen met info of ze een bepaalde kant op te helpen, maar als ik jou vragen van de afgelopen paar dagen zie, dan denk ik, dat had je makkelijk zelf kunnen vinden.
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

corking wrote:laat eens een foto zien waar die brandstof filter zit bij een AX, dan ga ik die eens schoonmaken
Schoonmaken gaat niet, moet vervangen worden. Filter zit net voor het linker achterwiel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Hmmm... Brandstofdruk te laag door vuil brandstoffilter?

Volcane motoren lopen op een Magneti Marelli computer, de Peug 1.6i volgens mij ook. Die hebben een losse MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure, oftewel sensor die de onderdruk/vacuüm in het inlaatspruitsuk meet, welke evenredig is aan de motorbelasting) en wellicht dat die voor problemen zorgt?
Brandstoffilter van de AX is begin dit jaar vervangen. MAP sensor kan die al problemen veroorzaken bij het starten?? Zou er rotzooi inzitten van bv je carterventilatie?? Ik weet bij diesels met EGR, op mijn werk, als ze veel in lage toeren rijden (stadsritjes) en veel stationair draaien dat de hele inlaat dichtslibt, hier zit ook een soort van MAP sensor op en deze zit wel eens verstopt. Maar dan start deze wel goed maar kan dan op hoge toeren in gaan houden.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

ik heb ook last van stotteringen, vanaaf bijna niks van gemerkt :P beetje gas los en erbij en het is over. blijft wel irritant soms
Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Iemand nog ideeen? Zal ik hem moeten uitlezen? Het uitlezen is dit ook mogelijk bij de Peugeot op dezelfde manier als een AX?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

zit de nieuwe tempsensor er al in? kan ook de oorzaak zijn...

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nee, nog niet ik heb meerdere onderdelen besteld bij Citroën en nog niet alles was binnen. Ik moet ze deze week nog maar eens bellen. Ik zit nu Hayens door te lezen over het injectiesysteem en daar hebben ze het toch ook over de MAP sensor dat ie deze bij het starten ook gebruikt (een v/d signalen. overige zijn: Temperatuur koelwater/inlaatlucht, gaskleppositiesensor en de lambdasensor. Ook lees ik iets over een brandstofdrukregelaar in de injectieunit, als deze niet goed is dan moet je dit toch wel meer merken?? Als ik het allemaal goed begrijp, vind het technisch engels altijd een beetje lastig ik heb 5 jaar lang voor Mercedes gewerkt dus ben beter in technisch duits. Ik zal eens kijken of het slangetje v/d MAP sensor verstopt zit en anders zou ik eens het injectiehuis moeten reinigen als ik er tijd voor heb, heb eerst nog een paar andere projecten lopen.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nou heb eindelijk de ECU Temperatuursensor vervangen, heb deze afgelopen zondag gemonteerd. En het lijkt erop dat dit nu goed werkt als je hem nu start en hij loopt een tijdje en de temperatuur is tussen de 60-70 Graden dan zie je je toerental al wat gaan zakken, voorheen bleef dit steeds erg hoog (koudstartstand). Het slangetje van de MAP sensor is niet verstopt. Het injectiehuis ziet er van buitenaf ook niet vies uit, nog niet van binnen gekekeken meestal wat ik had als deze van buiten al erg vies was dan was de binnenkant ook al erg vies.

Gisteren had ik weer last van het afslaan na het starten, ik verdenk toch dat het iets met brandstof te maken heeft. Het valt mij wel op dat de 1e keer starten het lang duurt dat de motor aanslaat, als de motor eenmaal loopt en daarna weer wordt afgezet deze bij een nieuwe start dan wel goed aanslaat. Ik zit te denken om een ander injectiehuis en een andere brandstofpomp te proberen. Aangezien er in je injectiehuis ook de brandstofdrukregelaar zit. De brandstofleidingen in de motorruimte heb ik al een tijd geleden al vervangen, deze waren al flink uitgedroogd en dat verschil heb ik al gemerkt. Ik kan misschien eerst nog een ander brandstoffilter proberen, maar denk niet dat dit veel helpt. Het schokken v/d motor is er ook nog steeds tussen 50-60 km/u. Nog steeds geen tijd gehad om de ECU uit te lezen.

Iemand nog tips of suggestie's?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nog een kleine aanvulling op het voorgaande lange verhaal:

Die collega met de Peugeot heeft vorige week zijn koppakking vervangen, hij had nu ook erg last van koelwaterverbruik v/d (in) motor en deze loopt nu stukken beter, dit zou bij hem misschien wel de oorzaak zijn geweest. Ik heb hem nog niet gehoord over het afslaan na het starten. Het oliekanaal op de bekende plek lag er trouwens goed uit. Is trouwens best een simpel blokje om aan te werken, hij had het in twee avonden gedaan incl reinigen en kop laten vlakken. Dus denk dat het minder dan een dag geweest is.

Oh vergeten erbij te zetten: Heeft iemand nog een brandstofpomp liggen?? Geschikt voor een 1.1i of 1.4i uit bouwjaar 92-95
( ik begreep v/d dealer dat ik v.a. 1992 en v.a Organr 4742 alle onderdelen kan gebruiken voor mijn type AX)
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Zo weer even een update: Ik heb afgelopen weekend een ander injectiehuis aangeschaft en deze gereinigd volgens de How-To en daarna gemonteerd in de auto. Voor de zekerheid ook nog maar een nieuw brandstoffilter geplaatst (was nog maar een jaar oud) En starte eigenlijk vrijwel meteen, liep wel erg hoog stationair (+/- 2000) maar na opnieuw starten was dit beter. Ik heb wel even mijn accupolen losgehad en dus voor de zekerheid maar de inleerprocedure uitgevoerd. Stukje meegereden dit ging perfect. Nu heb ik het een paar dagen getest, maar het duurt nog steeds lang dat de motor aanslaat, hij is nog niet afgeslagen maar dat is denk ik omdat ik er nu rekening mee houdt.

Ik heb nu dus een ander injectiehuis en een nieuwe ECU temperatuursensor en het is nog niet veel beter. Af en toe blijft deze nog hoog stationair lopen als de motor ongeveer 70-90C is maar soms gaat dit goed. Laatst bleef volgensmij mijn gas hangen, bleef 2000+ draaien, en bij gas los duurde het even voordat deze terugliep, en hij stotterde af en toe. Ik zit nu nog te wachten op een brandstofpomp en een bobine.

Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer. Weet iemand trouwens of je je injectiehuis nog moet inleren en hoe? Ik heb zelf nog wel een paar ideeen:
Compressieverlies of een slechte krukassensor, maar beide dingen vind ik wel raar want als de motor eenmaal gelopen heeft start deze perfect, je zou er dus vaker last van moeten hebben lijkt mij. Ik moet hem eigenlijk nog steeds eens uitlezen, en ik kan nog eens compressie meten ook kan ik nog de krukassensor eens uitlezen op mijn werk met een scoop (Weet iemand de pinbezetting v/d Magneti ECU??).

WIE KAN MIJ HELPEN/HEEFT NOG GOEIE TIPS??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mijn Peugeot 205 cti heeft iets soortgelijks, alleen die heeft het alleen bij warme start. Hij start de eerste keer maar valt meteen uit, en als je hem dan daarna wil starten lijkt het echt alsof ie nooit gaat aanslaan maar uiteindelijk start ie dan maar.

Verder loopt ie wel goed en dat is een heeeel ander systeem als een ax.

Maar goed, persoonlijk zou ik het wel zoeken in een sensor, volgens mij heeft jou AX een magnetti toch? Heb je hem al eens uitgelezen?

Hoe is de lambda sonde?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Dat uitvallen v/d motor heeft ie tot nu toe nog niet gedaan. Ik heb de ECU temperatuursensor al vv en een ander (gereinigd) injectiehuis erop gezet. Met het andere injectiehuis loopt ie ook niet erg lekker, misschien moet ik de ecu nog eens resetten en een injectie reiniger erin gooien.

Ik zat te wel te denken aan een BDP-Senor, maar dan zou je er vaker last van moeten hebben. Wat ik niet snap is dat het alleen de eerste keer gebeurd, als ik de 2e keer de auto start dan slaat deze meteen perfect aan. Dan kan ik eigenlijk maar een ding bedenken dat is dat de compressie te laag is, en misschien de compressietemperatuur te laag bij de eerste keer starten. Ik moet de auto nog eens uitlezen

En hoe kan je de lambda sensor controleren en wat moet je eraan controleren?? Ik heb niet veel ervaring met benzine motoren.

Tot nu toe vervangen en/of nog te vervangen:
Temperatuursensor ECU 11/2009
Injectiehuis compleet 12/2009
Bougie's 1/2008
Bougiekabels 8/2007
Accu 7/2009
Startmotor 7/2009 Goed gebruikte de mijne weigerde af en toe, volgensmij is deze wel iets zwaarder dan de oude startmotor.
Brandstofpomp (nog doen)
Bobine (Nog doen)

Ik weet het niet meer, graag hulp!! :?:
Last edited by Djoeri on SatApr17, 2010 10:51:12 AM, edited 3 times in total.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Uitlezen, als de lambda echt foute waardes geeft moet je dat dan zien. Maar goed, dan loopt ie verder ook niet echt lekker.

Bij een garage kunnen ze een meeting doen van je uitlaat gassen waaraan ze kunnen zien of de lambda het werk goed doet.

Maar lees hem eerst maar eens uit, wie weet komt het antwoord er kant-en-klaar uit...

Nadeel van mijn CTI, is geen computer gestuurde injectie dus de computer uitlezen heeft totaal geen zin :(
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

hoe je lambda kunt uitlezen staat trouwens in de howto! een multimeter is voldoende:

link

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Ik heb gisteren maar eens een paar dingen gecontroleerd:
Bougies=> aan vervanging toe zijn zwartig (veel stadsritjes) staat in de handleiding dat je dan warmere bougie's moet monteren er zit nu Champion RC12YC in, zat NGK BCPR6ES in. Iemand tips?

Bougiekabels:
1=1158 Ohm
2=1827
3=1520
4=1608
(ik kreeg mijn multimeter er niet echt goed in, waardes wisselde steeds)

Compressie op alle cilinders=10 bar (10-15bar zijn)

Lambdasensor nagemeten:
rode stekker met 2x witte draden: 4,3 Ohm en +/- 1Volt
witte stekker met 1x zwart en 1x grijs: 0 Ohm en >4Volt (liep op)

ECU uitgelezen:
Begon met 12= begin diagnose en knipperde daarna 1x,rust,1x =11 =einde diagnose??, lampje bleef daarna weer continu branden er zat volgensmij geen fout meer erin.

BDP sensor gecontroleerd of deze vies was/beschadigt was => is goed, niet doorgemeten weet de waarde's niet precies.

Accu is 12v 44Ah 200a koudstartstroom zit er nu bijna een 1/2 jaar erin (was een 45Ah accu), valt bij het starten ongeveer terug naar 9-10V (heeft de hele dag buiten gestaan gisteren en was dus koud)
Startmotor is een Valeo 1300W (dacht ik) ik had een Bosch 1256W.

Na einde v/d tests ECU zelf gereset, (Stekker ECU losgehaald, scheelt weer met de radio :D ) en opnieuw ingeleerd.

Massakabel op bak en bij de motor zijn schoon, degene t.h.v. het linkerspatbord moet ik nog nakijken maar moet dan eerst mijn luchthoorntjes weer uitbouwen, had ik geen zin meer in.

Ik weet niet of deze waarde's nou goed of slecht zijn. Iemand nog een idee??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Ik ga in elk geval mijn bougie's en bougiekabels vervangen, deze laatste heeft een te hoge weerstand voornamelijk nr 2. De weerstand moet in lengte v/d bougiekabel toenemen, dus de kortste kabel heeft dus de laagste weerstand en de langste kabel de hoogste weerstand. Dit is mij zo verteld door mijn collega. En dan maar verder kijken hoe het gaat.

Weet iemand of het uitlezen v/d ECU en de foutcodes van de AX ook hetzelfde is voor een Peugeot, dit is de auto van een collega van mij en hij heeft dezelfde computer als ik in mijn AX heb zitten.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply