HULP nodig Koeling, verwarming, radiateur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JanvB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SunNov15, 2009 10:47:46 AM
Location: Den Haag

HULP nodig Koeling, verwarming, radiateur

Post by JanvB »

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik ben achter op een auto met trekhaak gereden en daarbij zijn mijn lampen, bumper, grill, motorkap en mij radiateur geraakt. Na de aanrijding kwam er een plens koelvloeistof uit.

Ik ben naar de sloop geweest en heb alles opnieuw gekocht en vervangen; radiateur erop gezet, gevuld met (ongeveer 2 liter)koelvloeistof. Mooi werk en alles leek goed te gaan. Nu reed ik een kilometer of 5 (motor klinkt als vanouds) en toen gaf het lampje opeens aan dat de motor te heet werd. Daarnaast doet de verwarming het niet meer en komt er als je dop van de radiateur losdraait veel hele warme koelvloeistof uit, ookal heb je motor maar 5 minuten stationair laten lopen. Hij lekt géén koelvloeistof en er zit ook geen olie in vloeistof.

De volgende vragen:
1. Als er warme koelvloeistof in mijn radiateur zit, dan heb ik die wrs toch wel goed aangesloten? Hij lekt dus ook niet.
2. Hoeveel liter koelvloeistof gaat er in totaal in? Heb ik nu te weinig koelvloeistof erin? Of heb ik er teveel inzitten; en is dat erg als ik er teveel in heb? Er zit geen expansievat in, toch?
3. De verwarming doet het dus niet meer; is dat puur iets elektronisch, of kan dat te maken hebben met de totale koeling? Is de thermostaat kapot, of de sensor? Hoe zie ik dat trouwens en wat moet ik dan vervangen?
4. Ik lees allemaal verhalen over een lekke koppakking; dat heb ik toch niet, of wel?
5. Heeft iemand nog een goede tip; wie weet wat er mis mee is?

Alvast veel dank!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Welkom :wink:

Ik denk dat er een luchtbel in je systeem zat ,... nog een keer jouw koelvloeistof bijvullen zal wonderen doen denk ik
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

leroy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: SunDec24, 2006 10:02:18 AM
Location: huizen

loopt warm

Post by leroy »

ja, dat is wel overduidelijk wat er mis mee is
je hebt het systeem niet ontlucht ! :lol:
als je voor de ax staat zit er aan de linkerkant bijna tegen het schutbord op de bovenste slang een ontluchtingsnippel
als je het systeem daar gaat ontluchten zal je kachel het ook weer gaan doen :wink:
wel navullen nadat je het ontlucht hebt, en pas op...HEET !!!!
succes
Grtz Leroy

Burn Rubber Not Your Soul,nieuwe aanwinst..
uitgebouwde saxo 1.4 vts

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Om te beginnen gaat er (volgens de Haynes) 4,8 liter koelvloeistof in je systeem. Daarnaast duidt een niet warm wordende verwarming op een iet goed ontlucht koelsysteem.

In dit topic vind je de ontluchtingspunten:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
Image Image Image

JanvB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SunNov15, 2009 10:47:46 AM
Location: Den Haag

Post by JanvB »

Alvast vééél dank; ga het meteen proberen!

JanvB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SunNov15, 2009 10:47:46 AM
Location: Den Haag

Helden!

Post by JanvB »

Onwijs bedankt; het is denk ik gelukt! Helemaal super zo'n Forum.

Post Reply