Tikkende motor (voorheen kleppendeksel verwijderen)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Tikkende motor (voorheen kleppendeksel verwijderen)

Post by johanv »

(edit: kleppendeksel is inmiddels verwijderd, kleppen gesteld, maar motor tikt nog steeds)

Hallo allemaal,

Ik merkte dat mijn AX 1.1 injectie een tikkend geluid produceerd, volgens mij komt het boven uit de kop. Hij tikt vooral bij stationair lopen, als ik een beetje gas geef hoor ik het veel minder(dit kan ook komen doordat ik het gewoon niet meer hoor omdat de motor dan meer geluid produceerd).
Ik wil dus even een kijkje nemen bij de nokkenas, (misschien moet ik gewoon ff de kleppen stellen), maar ik krijg het kleppendeksel er niet af. Misschien vergeet ik wel iets omdat ik in het donker sleutel, maar ik heb de bougiekabels en houder verwijderd , de olievuldop en de 2 moeren bovenop het deksel.
Hoe krijg ik dat deksel er nu af, ik heb er al vrij hard aangetrokken, maar ik krijg er geen bewegen in. Vergeet ik iets, of is er een trucje om het deksel er af te krijgen?

(mensen die een vermoeden hebben wat de tik kan zijn zijn ook welkom om te antwoorden :) )
Last edited by johanv on SatNov14, 2009 4:25:26 PM, edited 1 time in total.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Onder die moeren zit nog een ringetje. Die kunnen inderdaad de kleppendeksel erg sterk tegenhouden. (Ik heb ook wel 's zo gestaan).
Met een klein schroevedraaiertje even die ringetjes een tikje van opzij geven en het kleppendeksel zou los moeten komen.

Bij een tikkend geluid stationair is kleppen stellen wel het eerste waar je aan zou denken.
Als je heel goed luistert en voelt met je hand op het kleppendeksel zou je zelfs kunnen merken welke cilinder uit de maat loopt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Post by johanv »

Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad al het vermoeden dat dat losse ringen zouden moeten zijn. Ik heb er al een schroevendraaier tegenaangezet en er op getikt, maar ik krijg er geen beweging in. Ik zal het vanvond nog eens proberen met een dun/scherp schroevendraaiertje, misschien dat dat helpt.

Ik hoop maar dat het alleen maar kleppen stellen is, anders kost het
weer zoveel tijd of geld.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ze kunnen gewoon erg vast zitten, dus flink frikken (kan toch haast niet stuk)

Zouden indd je kleppen kunnen zijn maar hou er rekening mee dat een TU nou eenmaal meer geluid maakt als een normale/moderne motor.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

sommige onderdelen vragen ook gewoon om een hamer (met een blokje hout ertussen, je wil geen grote butsen erin hebben, het gaat om het schrikken).

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Met een schroevendraaier zijwaarts krachtzetten, zodat je ze er als ware als een moer afdraait....
Dat werkt bij mij het beste...

En het tikken van de motor, lijkt me inderdaad klepjes stellen.
Maar zoals Happytree al zei, TUtjes hebben vaak de neiging een beetje te tikken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Post by johanv »

OK, bedankt voor de antwoorden allemaal, ik ga vanavond proberen de ringen er als een moer af te tikken. Ik heb gister ook al met een kunststof hamer een paar klappen uitgedeeld, er gaat inderdaad niks kapot :) (of los). Het moet lukken zo, ik weet nu iig zeker dat ik niet ergens een klemmetje oid vergeten ben los te maken.

Over het tikken:
Hij mag inderdaad best een beetje tikken, maar het werd in 1 keer erger, dus er is wel iets meer aan de hand dan het standaard getik. Maar we zullen zien wat ik tegenkom als ik dat deksel er eindelijk af heb.

johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Post by johanv »

Het is gelukt. Nadat ik de ringetjes er af gekregen had ging de kleppendeksel makkelijk open. Kleppen gesteld en weer dicht gemaakt. Ik heb het idee dat het nu wel beter is. Bedankt allemaal!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

mooi! :D

johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Post by johanv »

Nou, kleppen dus gesteld en ik dacht dat het geluid minder was, maar nu ben ik een stukje gaan rijden, en toen hij wat warmer werd begon het weer.
Tot ongeveer 300 toeren(heb geen toerenteller, dus het is maar een schatting) tikt de motor als een gek, daarboven is het weg.
Dus ik zou haast zeggen, te weinig oliedruk.(kruk/nokkenas zakt door de oliefilm?) Maar ik krijg geen olielampje, en het oliepijl staat tegen max aan.
Ik ga iig ff mijn olie en filter vervangen voor de zekerheid, maar ik betwijfel of dit het probleem op gaat lossen.

Iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt?

edit: Olie en filter inmiddels vervangen. Slecht nieuws: hij tikt nog steeds, goed nieuws: de oude olie is schoon, glinstert niet en er zitten geen stukjes in. Iemand nog ideeen?

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Tikken die dingen gewoon niet uitzichzelf, ik heb hier een 106 met 1.1i motor en die tikt ook stationair, je hoort het wel duidelijk. Hij rijdt goed maakt ook geen andere vreemde bijgeluiden. Ik denk dat het geen kwaad kan hoor.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

johanv
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: MonOct06, 2008 10:31:27 PM
Location: Arnhem

Post by johanv »

Het is niet het normale tikken, dit is wel ernstiger. Maar het lijkt er op dat het geen ritmisch tikkel is(dus zuigers/kleppen) ik zal de lagers van de generator e.d. wel ff checken, misschien dat die kapot zijn.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

De injector maakt ook een tikkend geluid, misschien moet je je injectiehuis even reinigen. Kijk even in de How To.
Weet je zeker dat je je kleppen goed afgesteld hebt?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Vergeet niet dat de klepjes wel redelijk strak moeten.
Als je voeler maatjes hebt moeten die echt wel strak ertussen als je hem afstelt. Als je ze heel makkelijk tussen de stoters vandaan krijgt staan ze dus niet strak genoeg....

En idd, injectoren tikken ook wel...


Overigens zal je ipv 300, 3000 toeren bedoelen, maar dat is best wel veel (meeste mensen schakelen, als ze rustig rijden zo rond de 2500..) Stationair doen ze 900 tot 1000 toeren.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply