Hoi,
Mijn ax 1.1 '97 loopt warm in versnelling 4 en 5. Bij terugschakelen en toeren maken plus verwarming aanzetten gaat het rode lampje weer uit. Bij langdurig stationair lopen is er niks aan de hand. De fan gaat dan netjes draaien en de motor raakt niet oververhit. Ik heb de koelvloei al eens vervangen en die ziet er mooi helder uit. Weet iemand wat hier aan de hand is ?
loopt warm bij hoge snelheden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ja ik dacht ook al: hogere toeren = meer koeling... dus iets met je waterpomp.
Laat je auto eens warm lopen, stop ergens.. motorkap open, en luister dan links ( = bijrijderskant) naast de motor. Hoor je daar iets? Dat is de waterpomp. Die moet je eigenlijk niet horen (er zit een lager in, die kan kapot zijn).
Andere mogelijke problemen, maar negeer die voor dit moment:
- Thermostaat. Die hoort open te gaan bij een temperatuur boven de 90 graden. Deze werkt alleen maar op temperatuur, dus als hij het bij lagere versnellingen wel werkt zou ik niet weten waarom bij andere versnellingen niet.
Geen koelvloeistof onder je auto te vinden? Lekkage zou misschien ook wel kunnen (maar het verhaal over versnellingen past daar ook niet bij).
Het lijkt erop alsof de koelvloeistof niet zijn werk doet..
Laat je auto eens warm lopen, stop ergens.. motorkap open, en luister dan links ( = bijrijderskant) naast de motor. Hoor je daar iets? Dat is de waterpomp. Die moet je eigenlijk niet horen (er zit een lager in, die kan kapot zijn).
Andere mogelijke problemen, maar negeer die voor dit moment:
- Thermostaat. Die hoort open te gaan bij een temperatuur boven de 90 graden. Deze werkt alleen maar op temperatuur, dus als hij het bij lagere versnellingen wel werkt zou ik niet weten waarom bij andere versnellingen niet.
Geen koelvloeistof onder je auto te vinden? Lekkage zou misschien ook wel kunnen (maar het verhaal over versnellingen past daar ook niet bij).
Het lijkt erop alsof de koelvloeistof niet zijn werk doet..
yep de waterpomp moet je niet mee doorrijden loop je het risico dat je je koppakking ploft omdat je slangen kunnen scheuren en dat wil je niet
(of je moet een motorswapje willen dan moet je vooral doorgaan)
(of je moet een motorswapje willen dan moet je vooral doorgaan)
Zeg maar nee ik had er twee
En is het niet op maat of niet leverbaar dan maken we het lekker zelf
En is het niet op maat of niet leverbaar dan maken we het lekker zelf
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
[quote="raoel"]
Andere mogelijke problemen, maar negeer die voor dit moment:
- Thermostaat. Die hoort open te gaan bij een temperatuur boven de 90 graden. Deze werkt alleen maar op temperatuur, dus als hij het bij lagere versnellingen wel werkt zou ik niet weten waarom bij andere versnellingen niet.
bij een defect in de thermostaat loopt de tempratuur Bij stationair lopen vaak heel snel op maar dat sluit niet uit dat als je niet kan vinden dat je die ff kontroleert
dat doe je door de thermostaat er uit te halen en er een aansteker of een verfbrander bij te houden als de thermostaat goed is zie je hem bewegen
Andere mogelijke problemen, maar negeer die voor dit moment:
- Thermostaat. Die hoort open te gaan bij een temperatuur boven de 90 graden. Deze werkt alleen maar op temperatuur, dus als hij het bij lagere versnellingen wel werkt zou ik niet weten waarom bij andere versnellingen niet.
bij een defect in de thermostaat loopt de tempratuur Bij stationair lopen vaak heel snel op maar dat sluit niet uit dat als je niet kan vinden dat je die ff kontroleert
dat doe je door de thermostaat er uit te halen en er een aansteker of een verfbrander bij te houden als de thermostaat goed is zie je hem bewegen
Zeg maar nee ik had er twee
En is het niet op maat of niet leverbaar dan maken we het lekker zelf
En is het niet op maat of niet leverbaar dan maken we het lekker zelf
warmlopen
Bedankt voor jullie reakties. Een defecte waterpomp daar was ik al bang voor en dat is ook meteen lastig om op te lossen. Ik ga toch eerst even kijken of reidigen van de radiateur helpt en of t miisschien toch de thermostaat is. Trouwens ik had me vergist met het bouwjaar van mijn AX, de auto is van jan. 96 i.p.v. 98. sorry !