Overweeg aanschaf AX uit '89

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Locked
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Overweeg aanschaf AX uit '89

Post by Ceristimo »

Hallo iedereen,

Mijn allereerste berichtje op het AX forum. Ik heb me nog niet voorgesteld in het "wie is wie" forum, aangezien ik momenteel nog geen auto heb. Hopelijk over enkele dagen wel!

Want wat wil nu het geval? Ik heb als 23-jarige, op mezelf wonende student, een ontzettend leuk aanbod gehad van een goede kennis, namelijk een 5 deurs AX uit 1989. Ik kan hem voor heel weinig geld overnemen. Ik heb al opgezocht wat zo'n auto kost qua verzekering en belasting, en dat is heel goed te doen. Dan kom ik op ongeveer vier tientjes vaste lasten per maand uit.

Ik ga de auto morgen bekijken, maar ik heb de kennis van wie hij nu is wel even gevraagd naar de staat van de auto. De auto heeft momenteel 102000 KM gereden, en volgens mijn kennis is hij motorisch helemaal goed. Er lekt niks, geen rare geluiden, en hij heeft een paar maand terug nog een beurt gehad waarin de olie, wat filtertjes en dergelijke zijn ververst. Distributieriem en dat soort dingen schijnen ook mooi op tijd vervangen te zijn, dus als het goed is zitten er voorlopig geen grote onderhoudsdingen aan te komen.

De achterste wielkasten vertonen echter wel roest, en de bovenkant van één van de dorpels begint ook te roesten. Daarmee kwam hij vorig jaar nog wel door de APK, maar 't is de vraag of ze dit jaar weer zo soepel zijn natuurlijk.

Eigenlijk ben ik al helemaal verkocht. Het enige nadeel is dat ik niet bepaald bijzonder technisch onderlegd ben. Is het dan verstandig om een 20-jarige AX te kopen? Ik ben best bereid gereedschap te kopen en te leren, en als er eventueel iets gebeuren moet kan ik er hopelijk met goede aanwijzingen van jullie wel uitkomen, maar momenteel heb ik weinig tot geen verstand van auto's. Is het sleutelen en onderhoud aan een AX vrij simpel, of zou je alleen in zo'n auto moeten rijden als je zeer technisch bent?
Is het reël om een AX uit '89 met niet al teveel grote kosten rijdende te houden? :)

Als ik hem koop wordt het mijn eerste auto'tje (terwijl ik al drie jaar een rijbewijs heb), dus dit AX'je heeft heel wat waar te maken. Dit wordt natuurlijk de auto waar ik, als ik straks oud en versleten ben, met plezier op terug moet kunnen kijken. Als mijn kinderen mij dan vragen: "Pap, wat was uw eerste auto?" Dat ik dan kan zeggen: "een prachtige, witte Citroën AX" en daarbij een heleboel leuke anekdotes kan vertellen. Net zoals mijn vader het nog wel eens over zijn eerste auto heeft, een Daf33 waar je het wegdek door de gaten in de bodem kon zien, en waarbij de stoel op twee planken stond geschroefd. Ik bedoel, je eerste auto, daar moet je niet iedere twee dagen onder liggen sleutelen, toch? :)

Het gaat overigens om deze auto:
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa ... &ken=15865

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Hey,

Welkom op het forum!

Ik denk dat een Ax een hele goede eerste auto is aangezien ze betaalbaar zijn om te rijden en ze relatief betrouwbaar zijn.

Verder als ik je verhaaltje zo lees zou ik niet voor die 89er gaan maar zoeken naar een phase 2(91+) kosten niet veel meer en zijn toch wat degelijker en hebben minder roest let wel op deze kunnen ook roesten en neem er meteen een met ruime apk er is niets vervelender als eerste auto meteen hoge kosten te maken om hem door de apk te krijgen!

Groetjes, Jordi

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor je antwoord Happytree.

Een AX is inderdaad bijzonder betaalbaar om te rijden. Ik verwacht zo'n 150KM per week te rijden (erg weinig dus), en aangezien de vaste koste meevallen is dat prima te doen.

De reden dat ik wel voor deze '89er zou gaan is omdat hij bij iemand vandaan komt die ik goed ken en de geschiedenis van de auto ook helemaal bekend is. Mocht hij met de roest aan de dorpel niet door de APK komen, dan kan ik waarschijnlijk wel iemand regelen die dat voor mij zou kunnen lassen.
Roest aan de wielkasten zelf is toch geen APK-punt? Kan me niet voorstellen dat dat een dragend onderdeel is. Dit zijn voor zover bekend ook de enige (serieuze) roestplekjes aan de auto.

Vertoond een twee jaar nieuwer model dan zoveel minder roest? Zit er zo veel verschil tussen een '89er en één van '91?
Last edited by Ceristimo on SunOct25, 2009 4:14:53 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Helaas zit er idd wel wat verschil qua roest in een 89'er en 92'er (91 durf ik dan weer niet te beweren, dat was nog overgangsfase)

Maar goed, ook een 89'er of 90'er hoeft niet perse rot te zijn, maar met beginnende roest op zichtbare plekken zit er 9 v/d 10 keer ook roest op onzichtbare plekken


Technisch klinkt deze AX een goede keus.
Qua roest, tja, roesten doen ze gewoon. Als jij bereid bent er wel wat aan te doen (wat dingen demonteren, goed antiroest behandelen en eventueel dorpel plaatke laten lassen) Dan denk ik dat je lang genoeg plezier hebt van het autotje ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Hoi Grietje,

Jij hebt me weer enigzins gerustgesteld. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de verhalen wel héél negatief zouden moeten zijn voordat ik dit wagentje zou laten staan. Één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat ik aantref als ik de auto morgen ga bekijken. Enig nadeel is misschien wel dat ik dus niet zoveel verstand van auto's heb. 'k Heb wel een lijstje gevonden op dit forum met aandachtspunten voor de aanschaf van een AX, en die zal ik er zeker even bijhouden. Pluspunt is natuurlijk wel dat ik 'm van een kennis koop, en als het ding werkelijk heel slecht zou zijn zou hij 'm niet aan mij verkopen.

Wat je zegt klinkt erg logisch: Als er roest zit op zichtbare delen, dan waarschijnlijk ook op onzichtbare delen. Wat zijn nou echt de delen waar je op moet letten? Roest achter de koplampen schijnen ze allemaal te hebben en dat is volgens mij niet zo erg. De dorpels mogen natuurlijk niet verrot zijn, maar zijn er nog meer specifieke plekken waar de AX'jes graag roesten en waar ik morgen extra op zou kunnen letten? 'k Had ook iets gelezen over roest bij de achterruitjes, maar dat geldt volgens mij alleen voor de driedeurs versie?

En Grietje, ik ben bereid heel véél te doen, maar ik heb er (momenteel) nog niet de kennis voor. Ik heb gewoon niet veel verstand van auto's, maar wil het wel proberen. Het bestaan van dit forum stelt me weer wat gerust, want ik heb er gistermiddag ook al de hele middag op zitten surfen, en volgens mij staat iedereen hier voor elkaar klaar. Voor vragen en uitleg in Jip-en-Janneke taal kan ik volgens mij altijd hier terecht :).

Zelf lassen kan ik overigens niet, maar ik kan daar vast wel iets voor regelen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de 5 deurs op de plek waar de achterdeuren sluiten wil wel eens roesten.

Belangrijk in de overweging is A wat kost deze B wanneer verloopt de apk.
voorbeeld een jaar rijden voor 300 euro is natuurlijk leuk
500 euro voor 3 maanden apk wat twijfelachtig is, is niet leuk (zeker niet met komende wintermaanden)

positief is wel dat het een bekende auto is. Je weet dus of hij wel of niet mankementen vertoont.

Qua onderdelen kan je goedkoop uit zijn met een AX
Heb je pech klapt de koppakking en een week later de koppeling.
Als vervolgens ook nog blijkt dat je remklauwen vast gerot zitten bij het vervangen van de remblokjes dan ben je ineens 100den verder. maar dat kan bij iedere wat oudere auto gebeuren ook 95'ers!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom op 't forum! :)

Nog wat argumenten: met wat aanleg, tijd en goeie wil en dit forum kun je inderdaad heel veel zelf doen.

Als hij motorisch prima loopt, is roest je eerste probleem. 't Is inderdaad geen gekke gedachte een later type te nemen, die roesten minder.

Wielkasten kun je wel op afgekeurd worden. Het precieze argument weet ik niet, maar zelfs met werkende dragende delen kan je auto "gevaarlijk" worden als je kofferbak een gat heeft zo groot dat alles eruit kan vallen :) Dus zoiets zal het wel zijn.

Een AX rijdt geweldig natuurlijk :) Qua onderdelen is ie relatief heel goedkoop. Maar als je student bent, kan ik me voorstellen dat je niet altijd 500 euro op je rekening hebt. En zelfs als je dan die reparatie van 500 euro uitspaart door het zelf te gaan doen, ben je toch vaak veel geld kwijt aan gereedschap en onderdelen (tenzij je beschikking hebt over een garage die al vol staat met krikken, assteunen, sleutels, ratels, etc).

Wat laswerk kost weet ik niet.

Waar woon je ergens? Als je bij mij in de buurt woont wil ik best wel komen meekijken. Zonder ervaring met auto's is het lastig om te weten hoe bijvoorbeeld een motor hoort te klinken, of hoe je je remmen test (mijn 1e auto heb ik getest, ik merkte geen remverschil. Toch bleek dat ie rechts helemaal niet remde).

En ja, wat Joost zegt: elke auto kan onverwachte kosten met zich meebrengen. Maarja, je hebt vast allang besloten dat je er 1 wilt, dus laat je daar niet door tegenhouden :)

Succes met je keuze :) En ik vind 'm mooi :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Joost
Dank je. Weer een extra roestplekje om goed op te letten. De auto moet €200,- kosten en hij is APK gekeurd tot half april 2009. Het voordeel is inderdaad dat ik weet dat er op motorisch gebied niets mis mee is, en hij een klein half jaartje geleden nog een beurt heeft gehad met nieuwe olie en dergelijke. De nieuwe bandjes die er in januari dit jaar onder zijn gekomen schelen natuurlijk ook een boel. Hoef ik daar voorlopig ook niet om te denken.
En ik snap ook heel goed dat je met een tweedehands auto (helemaal van deze leeftijd) een boel pech kunt hebben. Tja, in dat geval gaat hij weer in de verkoop en ben ik een illusie armer. Maarja, ik ga er maar vanuit dat dat niet gaat gebeuren. Mijn kennis garandeerde mij nog een hele lange tijd veel rijplezier (mits hij met de roest achter door de APK zou komen).

Dus, ik heb een vriend van mij gebeld die bij een autosloper werkt en beschikt over een lasdiploma. Hij kan via zijn baas de brug wel een poosje lenen, en lasapparatuur hebben ze daar ook staan en hij zei: "Joh, zo'n dorpeltje kan ik wel voor je lassen, daar valt wel iets voor te regelen".
Daarvoor heeft hij een poosje als monteur gewerkt, dus hij zou me opzich goed moeten kunnen helpen de draaiende delen draaiend te houden 8) .
En mocht hem dan niet lukken dan ken ik nog iemand die altijd in old-timer Dafjes en Volvo'tjes rijdt en in 't verleden de bodem van zijn Daf 55 helemaal zelf gelast heeft (en wat prima door de APK kwam). Nadeel is dat die persoon geen brug en/of lasapparatuur heeft, maar een lasapparaat valt vast wel ergens te huren.

@Raoel
Wat een geweldig aanbod :). Tja, de keren dat ik 500 euro op m'n rekening heb staan komen bijzonder weinig voor. Ik houd per maand ongeveer een 260 euro vrij te besteden over (dat is met huur, schoolgeld en wekelijkse boodschapjes eraf). Daar gaan dan eerst nog de vaste lasten voor de auto vanaf, en dan houdt je 220 per maand over. Ik hoop dus dat ik voor ongeveer €150,- á €200,- max per maand die auto rijdende kan houden, en dat is inclusief benzine. Ik reken op een kilometer of 6 á 700 dat ik per maand rijdt, dus benzine valt nog te overzien. Wat er overblijft van die max €200,- is dus voor eventuele reparaties, maar ik hoop niet dat ik dat er ook daadwerkelijk maandelijks voor kwijt ben...

Ik woon overigens in Groningen.

P.S. Ik vind 'm steeds mooier worder. Hoe langer ik naar die foto's staar, hoe eerder ik 'm hier voor 't huis op de parkeerplaats wil zien staan :P

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Zo'n 89'er was ook mijn eerste ax, gekocht toen ik 20 was.

De mijne had ook wat roestgaten, had ong 144.000km gelopen bij aanschaf en ik heb er naderhand nog 75.000km mee gereden :!:

Veel grote stukken heb ik niet gehad, wel wat kleine dingen (vervangen dynamo, lekke koelslangen, remblokjes etc) maar dat kan je met behulp van dit forum allemaal zelf.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Allereerst een hartelijk welkom bij de club van één van de geinigste autootjes die Citroën ooit heeft geproduceerd!

Ik zal beginnen met een aantal objectieve (zover mogelijk...) kantekeningen te plaatsen, daar moet je als toekomstig eigenaar toch even bij stilstaan:

Negatief:

- verouderd ontwerp,
- lawaaipapagaai, want slecht geïsoleerd,
- roesten is een AX serie I (en II) niet vreemd,
- een serie I kan ook heerlijk rammelen.

Goed, dan positief:

- een serie I is gewoon de sjit; lekker oubollig en veel stoerderter dan serie II of III,
- onderdelen kosten geen drol,
- carburateur, dus geen electronica-ongein en doet-ut altijd,
- bijzonder goede kachel, zelfs in de winter kun je de zwembroek aanhouden,
- zuinig en vrij vlot en erg goedkoop.

Als je aangeeft dat je laswerk/reparatie-adresjes hebt en de beschikking over een brug hoeft zo'n oud gebakje helemaal geen probleem te zijn.
Koop of download een WPH zodat je je een beetje kunt inlezen in de simpele techniek en bezoek dit forum voor vragen en suggesties.
Ik weet niet wat je, jij als 'risico-groep'-lid (want 23), betaalt aan verzekering, maar dat kan veel goedkoper dan 4 tientjes/mnd.
Okee, ik ben wat ouder en geniet door mijn...eh...verzameling groepskorting ( :lol: ), maar 'Pino' kost me ongeveer 20 euro/mnd louter aan vaste lasten...

Mijn eerste autootje als student was een BL Mini Clubman Estate uit '79 die ik met pijn in het hart verkocht aan een andere student.
Maar DV-79-KG staat nog steeds RDW-geregistreerd, dus dat doet me al goed.

Advies: doe een aankoopkeuring zodat je weet en kunt zien wat de huidige werkelijke roestschade is, en bepaal aan de hand daarvan de prijs (want die is aan de hoge kant, daar kan wel iets vanaf dunkt me).
Uiteraard als je niet te hard geschrokken bent en nog steeds tot aanschaf over wilt gaan...
Serie I zijn schaars, want ze werden als weggooiautootje beschouwd en kwamen vaak met minimale problemen al op de sloop terecht.
Ding gewoon goed nalopen, rekening houden met achterstallig onderhoud en bereid zijn zelf de handen uit de mouwen te steken (want goedkoper en goed te doen).
Mocht ze inderdaad toch een 'melkkoe' blijken, dan kan ze zo weer worden doorverkocht.
Succes!

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@kakelbont
Kijk, precies wat ik horen wilde :)

@Pascal
Zijn dat negatieve punten? Hmm.

"Verouderd ontwerp" - Mwaa, ik vind 'm wel lief eigenlijk.
"Lawaaipapagaai" - Och, ik ben op vakantie geweest naar Tjechië in een zeer lawaaige Honda Civic die ik van iemand twee weekjes mocht lenen. Bij 120 KM/h moest je naar de medepassagiers schreeuwen en met de ramen open (want het was in de zomer, dus warm) kon je de radio niet horen. Maar man, wat een lol gehad! :lol:. Daarbij, ik heb heel wat kilometers gemaakt in de Volvo 66 GLS een kennis en daar heb je ook het gevoel dat de deuren en ramen open staan als je boven de 60 km/h rijdt.
"Roesten" - Tja, dat is het enige echte nadeel. Maar dat geldt denk ik voor iedere auto van 20 jaar oud.
"Rammelen" - zie bovenstaand bij lawaai.

Behalve de roest zie ik nog niet zoveel negatiefs. Met een carbarateur motor heb ik vanwege de Volvo 66 iets andere ervaringen dat dat 'ie altijd doet (stond een poosje op een helling, en wilde niet starten. Moest toen met een spuitje wat benzine uit de tank pompen en rechtstreeks in de carb injecteren. Toen liep 'ie weer. Starten was ook een heel ritueel. Pompen, choke, gas bijgeven en bidden. Daarna even warm laten draaien voor je kon rijden), maar dat blok verkeerde sowieso niet in erg goede staat.

WPH is handboek? Enig idee waar ik dat kan downloaden? :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

WPH > werkplaatshandboek. Ik ken er 2: de "vraagbaak Citroën AX", of de Haynes. Die laatste is Engels maar vaak wat uitgebreider.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ceristimo wrote: Met een carbarateur motor heb ik vanwege de Volvo 66 iets andere ervaringen dat dat 'ie altijd doet (stond een poosje op een helling, en wilde niet starten. Moest toen met een spuitje wat benzine uit de tank pompen en rechtstreeks in de carb injecteren. Toen liep 'ie weer. Starten was ook een heel ritueel. Pompen, choke, gas bijgeven en bidden. Daarna even warm laten draaien voor je kon rijden...
Er zijn slechts twee punten van kritiek op een carburateur:

1) bij een warme motor wil er nog wel eens vapourlock of juist verrijking ontstaan; de eerste is op te lossen door de brandstofleiding onder de motorkap iets anders te monteren, zodat hij zover als mogelijk van warme onderdelen is verwijderd.
De tweede komt doordat de warme motor ervoor zorgt dat benzine uit de vlotterkamer verdampt en neerslaat in het inlaatkanaal -> de motor verzuipt (aka choke-effect).
Remedie: volgas starten, dus veel lucht geven.

2) het wil wel eens voorkomen dat de motor onder een bepaalde hoek staat waardoor de vlotternaald de kamer afsluit en er geen benzine in de carburateur komt.
Het helling-verhaal van de Volvo 66 is daar een voorbeeld van; eigenaren van een (classic, want er bestaat natuurlijk geen andere dan deze) Mini mèt carburateur ervaren het als ze door een lange linkerbocht gaan.

Starten is vrij simpel eigenlijk: choke uit, twee keer trappen op het gaspedaal voor verrijking en starten.
Meteen naar starten de chokeknop iets terugduwen totdat de motor mooi ronddraait.
Meteen gaan rijden en gaandeweg de choke helemaal terugduwen: bij de ene motor kan hij meteen helemaal terug, bij de andere moet je spelen om te voorkomen dat ze ook blijft lopen bij het eerstvolgende stoplicht..

Er bestaan sites waarvan je WerkPlaatsHandboeken van kunt downloaden; persoonlijk vind ik een doodgewone manual in boekvorm net zo makkelijk.
Zoals Raoel al aangeeft: er bestaat een nederlandse (Olyslager) en een engelse (Haynes of Clymer).
Aan jou de keuze.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Locked