Afslaan na starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
tommie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: FriOct19, 2007 7:51:10 PM
Location: Baarlo

Afslaan na starten

Post by tommie »

Hoi AXclubLeden,

Mijn AX slaat af na succesvol starten. Het is een 1.1i monopoint injectie uit 1993 met 260dKM. De auto start goed en je hoort hem eventjes naar normale toeren regelen. Na 5 tot 10 seconden slaat de auto af. Volgende start gaat weer goed en slaat weer af. Het afslaan lijkt alsof de auto geen benzine meer krijgt (of teveel??), hij zakt langzaam weg. Als je snel pulserend gas geeft is er een kleine kans dat je de motor onregelmatig blijft lopen totdat je stopt met pulseren.

Uitgevoerde reparaties om probleem te verhelpen:
- Bougies vervangen
- Bougie kabels vervangen (deze waren versleten, de helft bleef op de bougie zitten)
- Benzine filter vervangen

Bevindingen tot nu toe:
- Startmotor doet het perfect
- Accu is nog nieuw
- Benzine pomp loopt als je hem op contact zet
- Benzine gutst eruit bij toevoer slang bij injectiehuis bij het op contact zetten en starten
- Stappenmotor hoor regelen in het injectiehuis
- Zonder lucht filter hetzelfde probleem
- Als ik BDP-sensor uittrek start hij helemaal niet
- Accu 30 minuten los gehad, en ecu zich opnieuw laten inregelen, dit geeft hetzelfde probleem als voorheen.

Hoe is het probleem ontstaan, dit vindt ik ook een beetje onwaarschijnlijk. Ik had m'n tank bijna leeg gereden, benzine lampje knipperde behoorlijk nerveus en brandde uiteindelijk continue. Op weg naar het tankstation merkte ik al dat hij af en toe haperde dat er geen vermogen meer beschikbaar was. Ik vol getankt 34l en terug naar huis gereden en inhouden was minder geworden. Volgende morgen ik naar het werk (10km) en met hooten en stooten daar gekomen, steeds geen vermogen daar, met hoge toeren lukte het uiteindelijk nog een beetje te rijden. Uiteindelijk weer op weg naar huis, stond ik stil, hij startte en sloeg heel onrustig af. Bougiekabels losgetrokken en ik zag dat deze versleten waren en ik had gehoopt met nieuwe bougies en kabels dit probleem te verhelpen. Nog niet helemaal dus. Dus nu het probleem dat hij afslaat na het starten.

Heeft iemand nog enig idee?

Zou het toch de benzine pomp kunnen zijn? Dat deze niet meer aangestuurd wordt nadat de auto gestart is? Benzine pomp is een paar maanden geleden vervangen door eentje van de sloop, hiermee nog geen probleem gehad.

Als volgende ga ik de ecu proberen uit te lezen! En 20sec ecu resetten!


gr.
Tom



Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Klinkt wel een beetje als benzine pomp.

Wat je zou kunnen doen is ff vanaf je sigaretten aansteker een kabel rechstreeks op de benzinepomp zetten. Kijken of dat ie goed blijft lopen.

Soortgelijke klachten wel eerder meegemaakt en dat was wel de pomp. 34 liter tanken houdt in dat er nog 9 liter inzit.

Maar ja het kan natuurlijk veel meer zijn. Gare onsteking. Verrotte bougies. Zwakke vonk. Kapotte temperatuur zender waardoor ie teveel inspuit en verzuipt.

Respectabele kilometerstand voor een 1.1i blokje. Is het de originele motor? Wat is de staat van de kleppen? Compressie test doen. Staat van de koppakking? Is je koelwater schoon?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

tommie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: FriOct19, 2007 7:51:10 PM
Location: Baarlo

Hoi Mark

Post by tommie »

Ik ga de benzinepomp eens proberen. Misschien het relais voor de de benzine pomp, dat dit wel werkt tijdens starten (contactslot) en niet tijdens het lopen.

- Motor zweet beetje olie boven dynamo en verbruikt de laatste 30dKM iets meer olie
- Olie ziet er mooi zwart uit
- Twee jaar geleden zelf distributieriem vervangen
- Koelwater is schoon en pijl blijft altijd op niveau
- Kleppen en compressie geen idee, tijdens vervangen distributie riem voelde alles mooi strak aan, goede tegendruk tijdens handmatig draaien leek mij goed
- Ik heb hem met 177dKM gekocht, ik neem aan dat het het eerste motortje is
Tom.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Benzinefilter verstopt?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply