Motorstoring lampje brand, auto viel net uit [1.4 TGS]
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motorstoring lampje brand, auto viel net uit [1.4 TGS]
Hoi allemaal,
na lang geleden al op dit forum te hebben rond gehangen (2005) heb ik dan nu samen mijn vriendin een AX gekocht. Een (mooie) rode 1.4 TGS uit '93.
Helemaal netjes, geen roest, goed in de lak en 't interieur ook ok. Motorisch verder ook ok toen we 'm vanmiddag gingen halen.
Op de terug weg begon al af en toe (bij terug gaan in snelheid) het motorstoringslampje te branden, verder geen problemen gehad.
Vanavond reden we weer naar huis en sloeg de auto relatief snel af bij het wegrijden en vervolgens op een rotonde (koppeling ingedrukt) ook. Dit lijkt me te liggen aan het injectie systeem, maar ik weet niet precies wat ik hier mee zelf zou kunnen doen om dit te verhelpen of te achter halen wat er precies mis is?
Ik neem aan dat ik er wel mee kan verder rijden (voor zover de auto niet afslaat )
Verder zijn we wel erg blij met de AX, alleen dit kleine probleempje willen we wel opgelost hebben
Owja; als iemand nog een achterruitenwisser over heeft dan houd ik me aanbevolen
Lauryan
na lang geleden al op dit forum te hebben rond gehangen (2005) heb ik dan nu samen mijn vriendin een AX gekocht. Een (mooie) rode 1.4 TGS uit '93.
Helemaal netjes, geen roest, goed in de lak en 't interieur ook ok. Motorisch verder ook ok toen we 'm vanmiddag gingen halen.
Op de terug weg begon al af en toe (bij terug gaan in snelheid) het motorstoringslampje te branden, verder geen problemen gehad.
Vanavond reden we weer naar huis en sloeg de auto relatief snel af bij het wegrijden en vervolgens op een rotonde (koppeling ingedrukt) ook. Dit lijkt me te liggen aan het injectie systeem, maar ik weet niet precies wat ik hier mee zelf zou kunnen doen om dit te verhelpen of te achter halen wat er precies mis is?
Ik neem aan dat ik er wel mee kan verder rijden (voor zover de auto niet afslaat )
Verder zijn we wel erg blij met de AX, alleen dit kleine probleempje willen we wel opgelost hebben
Owja; als iemand nog een achterruitenwisser over heeft dan houd ik me aanbevolen
Lauryan
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is
Bedankt voor de reacties tot nu toe Ik zal binnenkort ook even een mooi officieel topic met plaatjes aanmaken.
Ik kan in de Howto niet ontdekken hoe ik de ECU moet uitlezen. Kan het zijn dat deze is verdwenen of zoek ik gewoon niet goed genoeg?
Heb sowieso de vraag ook gesteld aan een Citroën garage in Utrecht (Van Oord) om te zien wat die te zeggen hebben.
Over garages gesproken: ik kom niet uit Utrecht, maar woon er nu wel (technisch gezien pas over een week of 2 als het klussen klaar is..) en weet dus nog niet wat daar de goede (lees prijs/kwaliteit) garages zijn. Iemand hier met ervaring daarin?
Ik kan in de Howto niet ontdekken hoe ik de ECU moet uitlezen. Kan het zijn dat deze is verdwenen of zoek ik gewoon niet goed genoeg?
Heb sowieso de vraag ook gesteld aan een Citroën garage in Utrecht (Van Oord) om te zien wat die te zeggen hebben.
Over garages gesproken: ik kom niet uit Utrecht, maar woon er nu wel (technisch gezien pas over een week of 2 als het klussen klaar is..) en weet dus nog niet wat daar de goede (lees prijs/kwaliteit) garages zijn. Iemand hier met ervaring daarin?
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is
klik voor uitlezen ECU
Bij van Oord kunnen ze vast wel helpen met het uitlezen.
Voor de achterwisser heb je erg veel keuze: die van de Saxo of de C3 passen zonder problemen en ziet er ook wat leuker uit dan het standaard AX armpje.
Bij van Oord meteen een houder + wisserblad bestellen
Voor de achterwisser heb je erg veel keuze: die van de Saxo of de C3 passen zonder problemen en ziet er ook wat leuker uit dan het standaard AX armpje.
Bij van Oord meteen een houder + wisserblad bestellen
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Net de auto even een stukje gereden, nergens last van.
ECU uitgelezen, maar geen storingscode te vinden. Gewoon netjes 1 en vervolgens 2 keer knipperen
Iets anders wat me opviel; ik hoor nu iets van water klotsen of stromen zodra ik gas geef.. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?
Verder zit er een tikje vanuit het dashboard zonder dat de motor loopt of een sleutel aanwezig is, is dit gewoon de klok of moet ik hier iets meer achter zoeken?
Ik ga sowieso een afspraak maken met de Citroën dealer om een controle te doen, altijd fijn bij een nieuwe auto, maar dan weet ik zelf al een beetje waar ik het kan zoeken..
Alle hulp tot nu toe is welkom, heb de foto's nu hier, maar even geen tijd om ze online te zetten, meer dus nog later
ECU uitgelezen, maar geen storingscode te vinden. Gewoon netjes 1 en vervolgens 2 keer knipperen
Iets anders wat me opviel; ik hoor nu iets van water klotsen of stromen zodra ik gas geef.. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?
Verder zit er een tikje vanuit het dashboard zonder dat de motor loopt of een sleutel aanwezig is, is dit gewoon de klok of moet ik hier iets meer achter zoeken?
Ik ga sowieso een afspraak maken met de Citroën dealer om een controle te doen, altijd fijn bij een nieuwe auto, maar dan weet ik zelf al een beetje waar ik het kan zoeken..
Alle hulp tot nu toe is welkom, heb de foto's nu hier, maar even geen tijd om ze online te zetten, meer dus nog later
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is
Dat getik is waarschijnlijk het klokje.. tenminste, heb je een digitale of ouderwetse klok?
Jammer dat het uitlezen niks opleverde.
Bij "plotseling uitvallen maar verder geen last" vermoed ik altijd electronica, maar dat is lastig te vinden. Kan zijn dat het nog een jaar duurt voordat ie weer een storing heeft, het kan ook elke week zijn.
Er zijn een aantal punten in de motorruimte die "aarde" zijn, de aardes zijn wel berucht voor roest waardoor het signaal soms wegvalt. Die zou je na kunnen kijken (weet zo niet uit mijn hoofd waar die aardes allemaal zitten).
Jammer dat het uitlezen niks opleverde.
Bij "plotseling uitvallen maar verder geen last" vermoed ik altijd electronica, maar dat is lastig te vinden. Kan zijn dat het nog een jaar duurt voordat ie weer een storing heeft, het kan ook elke week zijn.
Er zijn een aantal punten in de motorruimte die "aarde" zijn, de aardes zijn wel berucht voor roest waardoor het signaal soms wegvalt. Die zou je na kunnen kijken (weet zo niet uit mijn hoofd waar die aardes allemaal zitten).
TGS heeft een digitaal klokje. Is het niet je (warme) uitlaatspruitstuk wat natikt? Als je water hoort stromen, kijk dan eens naar je koelvloeistofpeil (en ontluchten daarna!).
Verder: je moet het zelf weten, maar dealers vertrouw ik niet zo. Als je ze ook maar enigzins het idee geeft dat ze aan je kunnen verdienen...wees in ieder geval op je hoede!
Verder: je moet het zelf weten, maar dealers vertrouw ik niet zo. Als je ze ook maar enigzins het idee geeft dat ze aan je kunnen verdienen...wees in ieder geval op je hoede!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
Dan is het het klokje
"Zomaar" uitvallen met motorstoringslampje kan ook de ontsteking(smodule) zijn, maar meestal is ie dan niet bruikbaar genoeg om een stuk mee te rijden (bij mij viel ie dan bij een bepaald toerental uit nl.). Anyway, er is vast wel iemand die weet hoe je zo'n ding test?
"Zomaar" uitvallen met motorstoringslampje kan ook de ontsteking(smodule) zijn, maar meestal is ie dan niet bruikbaar genoeg om een stuk mee te rijden (bij mij viel ie dan bij een bepaald toerental uit nl.). Anyway, er is vast wel iemand die weet hoe je zo'n ding test?
Kijk uit, een Cactussssss
maar een tgs heeft een dis ontsteking...pcrodent wrote:Dan is het het klokje
"Zomaar" uitvallen met motorstoringslampje kan ook de ontsteking(smodule) zijn, maar meestal is ie dan niet bruikbaar genoeg om een stuk mee te rijden (bij mij viel ie dan bij een bepaald toerental uit nl.). Anyway, er is vast wel iemand die weet hoe je zo'n ding test?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
RDW: "Handelsbenaming AX 1.4I TGS U9"
Dat is dus weer anders dan mijn TGS...das een E2. Dus mogelijk ook geen dis onsteking?
Dat is dus weer anders dan mijn TGS...das een E2. Dus mogelijk ook geen dis onsteking?
Last edited by okke on ThuAug27, 2009 9:24:44 PM, edited 1 time in total.
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
Da's dus gewoon een kwestie van even onder de motorkap kijken, hè.
Zit er rechts naast het kleppendeksel een rechthoekig blok met de bougiekabelstekkers bovenop, dan is het DIS. Anders is het verdeelkap.
Is het DIS, dan is het een KDX blok en die heeft geen ontstekingsmodule!
Zit er rechts naast het kleppendeksel een rechthoekig blok met de bougiekabelstekkers bovenop, dan is het DIS. Anders is het verdeelkap.
Is het DIS, dan is het een KDX blok en die heeft geen ontstekingsmodule!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!