bougie / vonk testen..
Moderators: denny, vtspower, webmasters
bougie / vonk testen..
Heb een ax uit 1993 1.0 met disbobine, nou start de ax zeeeeeeeeer slecht en wil ik eigenlijk eerst weten of de bougies nog goed zijn, als ik dat wil testen kan ik er 1 bougie uitdraaien en tegen het blok leggen, dan starten en kijken of er een vonk is, hier heb ik nog wat vragen over.
-welke bougie kan ik er het best uitdraaien om te testen of maakt het niet uit welke?
-waar leg ik het best de bougie tegen het blok, zie foto's??
-als ik start moet ik dan meteen een vonk zien of m.a.w. hoe lang moet ik doorstarten voordat ik een vonk zie?
-moet ik het bougiegat wat vrijgekomen is door het eruit halen van de bougie afdichten ivm mengsel wat naar buiten kan komen, zo ja is een doek hierin voldoende?
-welke bougie kan ik er het best uitdraaien om te testen of maakt het niet uit welke?
-waar leg ik het best de bougie tegen het blok, zie foto's??
-als ik start moet ik dan meteen een vonk zien of m.a.w. hoe lang moet ik doorstarten voordat ik een vonk zie?
-moet ik het bougiegat wat vrijgekomen is door het eruit halen van de bougie afdichten ivm mengsel wat naar buiten kan komen, zo ja is een doek hierin voldoende?
-De bougie waar je het makkelijkst bij kan-welke bougie kan ik er het best uitdraaien om te testen of maakt het niet uit welke?
-waar leg ik het best de bougie tegen het blok, zie foto's??
-als ik start moet ik dan meteen een vonk zien of m.a.w. hoe lang moet ik doorstarten voordat ik een vonk zie?
-moet ik het bougiegat wat vrijgekomen is door het eruit halen van de bougie afdichten ivm mengsel wat naar buiten kan komen, zo ja is een doek hierin voldoende?
-maakt niet echt uit, hitteschild, moer van kleppendeksel, als je maar aarde hebt
-je moet meteen een vonk zien, en best wel snel achter elkaar
-nee, hoeft niet, kan wel, maar ik doe het ook nooit,
daarnaast, moet je een mooie heldere blauwe fonk zien,
als je een fonk ziet, wil dit niet zeggen dat je bougies nog goed zijn, het kan geen kwaad deze te vervangen, kost je maar €10
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I
Citroën AX Image 1.1I
mhh, dat is balen, weet je zeker dat je de onderkant van de bougie goed tegen het blok aangehouden hebt (deel B dus)?
je kan nog even een andere testen voor de zekerheid,
volgorde is van eind naar begin (zeiden ze tegen mij) dus:
-bougies
-bougiekabels (kan je testen mbv plantenspuit, lekker natspuiten tijdens het starten, gaat het knetteren, -> vervangen)
-rotor/verdelerkap
-ontstekingsmodule / bobine (mocht je deze gaan vervange, moet je ze allebij tegelijk doen heb ik hier ergens gelezen)
misschien heb je hier wat aan?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18124
je kan nog even een andere testen voor de zekerheid,
volgorde is van eind naar begin (zeiden ze tegen mij) dus:
-bougies
-bougiekabels (kan je testen mbv plantenspuit, lekker natspuiten tijdens het starten, gaat het knetteren, -> vervangen)
-rotor/verdelerkap
-ontstekingsmodule / bobine (mocht je deze gaan vervange, moet je ze allebij tegelijk doen heb ik hier ergens gelezen)
misschien heb je hier wat aan?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18124
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I
Citroën AX Image 1.1I
Ja, idd balen.
vandaag nogmaals getest, geen vonk.
Deze AX heeft geen rotor/verdelerkap, maar een disbobine..
Is ontstekingsmodule en disbobine hetzelfde?
Kun je de disbobine ook testen?? , heb even gekeken en die kost volgens hbase 112euro, is me wat teveel om zomaar te vervangen als ik niet zeker weet dat ie stuk is.
ook nog wat gelezen over vliegwiel/bdp sensor(60euro hbase), is die ook te testen, door te meten..
vandaag nogmaals getest, geen vonk.
Deze AX heeft geen rotor/verdelerkap, maar een disbobine..
Is ontstekingsmodule en disbobine hetzelfde?
Kun je de disbobine ook testen?? , heb even gekeken en die kost volgens hbase 112euro, is me wat teveel om zomaar te vervangen als ik niet zeker weet dat ie stuk is.
ook nog wat gelezen over vliegwiel/bdp sensor(60euro hbase), is die ook te testen, door te meten..
Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt....
NGK bougies horen in Japanners, niet in Fransozen.
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt....
NGK bougies horen in Japanners, niet in Fransozen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Nee, nog niet.Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
Bougies zijn nog niet zo oud en zien er nog ok uit, lijkt mij ook niet dat alle 4 de bougies tegelijk kapot zijn toch, op geen van de 4 heb ik een vonk, vandaar mijn gedachte richting disbobine of vliegwielsensor.
kan het trouwens dat als de vliegwielsensor kapot is er geen vonk meer is, of is het dan zo dat de volgorde niet meer goed is?
Die had ik idd alleen maar als voorbeeldplaatje.En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt...
Ben ik het toch niet met je eens: zowel mijn vorige Volcane als m'n huidige GTI-Volcane lopen echt prima met NGK bougies. Is gewoon echt nix mis mee.Rio97 wrote:Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt....
NGK bougies horen in Japanners, niet in Fransozen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb recent hetzelfde probleem gehad, maar ik rijd weer vrolijk rond. BDP sensor vervangen was de oplossing.
Heb mijn DIS module preventief omgewisseld voor een exemplaar van de sloop (kostte me 15 Euro)
Heb BDP-sensor eigenlijk op goed geluk verwisseld (kostte me 8 Euro op de sloop en is hooguit 20 minuten werk)
Heb mijn DIS module preventief omgewisseld voor een exemplaar van de sloop (kostte me 15 Euro)
Heb BDP-sensor eigenlijk op goed geluk verwisseld (kostte me 8 Euro op de sloop en is hooguit 20 minuten werk)