Motorstoring lampje brand, auto viel net uit [1.4 TGS]

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Freagle
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar18, 2005 11:11:26 AM
Location: Utrecht
Contact:

Motorstoring lampje brand, auto viel net uit [1.4 TGS]

Post by Freagle »

Hoi allemaal,

na lang geleden al op dit forum te hebben rond gehangen (2005) heb ik dan nu samen mijn vriendin een AX gekocht. Een (mooie) rode 1.4 TGS uit '93.

Helemaal netjes, geen roest, goed in de lak en 't interieur ook ok. Motorisch verder ook ok toen we 'm vanmiddag gingen halen.
Op de terug weg begon al af en toe (bij terug gaan in snelheid) het motorstoringslampje te branden, verder geen problemen gehad.

Vanavond reden we weer naar huis en sloeg de auto relatief snel af bij het wegrijden en vervolgens op een rotonde (koppeling ingedrukt) ook. Dit lijkt me te liggen aan het injectie systeem, maar ik weet niet precies wat ik hier mee zelf zou kunnen doen om dit te verhelpen of te achter halen wat er precies mis is?

Ik neem aan dat ik er wel mee kan verder rijden (voor zover de auto niet afslaat :wink:)

Verder zijn we wel erg blij met de AX, alleen dit kleine probleempje willen we wel opgelost hebben :)

Owja; als iemand nog een achterruitenwisser over heeft dan houd ik me aanbevolen ;)

Lauryan
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ey Lauryan!
niet zo'n handig begin met een nieuwe auto ;)

als ik jou was zou ik de ECU even uitlezen, daar staat wel een howto van op het forum!
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

q01z wrote:ey Lauryan!
niet zo'n handig begin met een nieuwe auto ;)

hoezo, hij is roestvrij? dat is echt wel de moeite waard :D en ik pak liever een motorprobleem aan dan een roestprobleem :)

Freagle
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar18, 2005 11:11:26 AM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Freagle »

Bedankt voor de reacties tot nu toe :) Ik zal binnenkort ook even een mooi officieel topic met plaatjes aanmaken.

Ik kan in de Howto niet ontdekken hoe ik de ECU moet uitlezen. Kan het zijn dat deze is verdwenen of zoek ik gewoon niet goed genoeg?
Heb sowieso de vraag ook gesteld aan een Citroën garage in Utrecht (Van Oord) om te zien wat die te zeggen hebben.

Over garages gesproken: ik kom niet uit Utrecht, maar woon er nu wel (technisch gezien pas over een week of 2 als het klussen klaar is..) en weet dus nog niet wat daar de goede (lees prijs/kwaliteit) garages zijn. Iemand hier met ervaring daarin?
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

klik voor uitlezen ECU :)

Freagle
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar18, 2005 11:11:26 AM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Freagle »

Dank je wel, daar had ik nog niet (goed genoeg) gezocht blijkbaar. :)

Vanavond eens zien of ik daar tijd voor kan vinden. Lijkt me best eenvoudig uit te lezen.
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bij van Oord kunnen ze vast wel helpen met het uitlezen.

Voor de achterwisser heb je erg veel keuze: die van de Saxo of de C3 passen zonder problemen en ziet er ook wat leuker uit dan het standaard AX armpje.
Bij van Oord meteen een houder + wisserblad bestellen ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Freagle
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar18, 2005 11:11:26 AM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Freagle »

Net de auto even een stukje gereden, nergens last van.
ECU uitgelezen, maar geen storingscode te vinden. Gewoon netjes 1 en vervolgens 2 keer knipperen

Iets anders wat me opviel; ik hoor nu iets van water klotsen of stromen zodra ik gas geef.. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?
Verder zit er een tikje vanuit het dashboard zonder dat de motor loopt of een sleutel aanwezig is, is dit gewoon de klok of moet ik hier iets meer achter zoeken?

Ik ga sowieso een afspraak maken met de Citroën dealer om een controle te doen, altijd fijn bij een nieuwe auto, maar dan weet ik zelf al een beetje waar ik het kan zoeken.. :)

Alle hulp tot nu toe is welkom, heb de foto's nu hier, maar even geen tijd om ze online te zetten, meer dus nog later :)
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dat getik is waarschijnlijk het klokje.. tenminste, heb je een digitale of ouderwetse klok?


Jammer dat het uitlezen niks opleverde.

Bij "plotseling uitvallen maar verder geen last" vermoed ik altijd electronica, maar dat is lastig te vinden. Kan zijn dat het nog een jaar duurt voordat ie weer een storing heeft, het kan ook elke week zijn.

Er zijn een aantal punten in de motorruimte die "aarde" zijn, de aardes zijn wel berucht voor roest waardoor het signaal soms wegvalt. Die zou je na kunnen kijken (weet zo niet uit mijn hoofd waar die aardes allemaal zitten).

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

TGS heeft een digitaal klokje. Is het niet je (warme) uitlaatspruitstuk wat natikt? Als je water hoort stromen, kijk dan eens naar je koelvloeistofpeil (en ontluchten daarna!).

Verder: je moet het zelf weten, maar dealers vertrouw ik niet zo. Als je ze ook maar enigzins het idee geeft dat ze aan je kunnen verdienen...wees in ieder geval op je hoede!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

Freagle
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar18, 2005 11:11:26 AM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Freagle »

Mijn TGS heeft nog een 'ouderwetse' analoge klok erin zitten. Dus dat zou idd de klok kunnen zijn denk ik.
AX 1.4 TGS '93 -omdat mooi rood niet lelijk is

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dan is het het klokje :)

"Zomaar" uitvallen met motorstoringslampje kan ook de ontsteking(smodule) zijn, maar meestal is ie dan niet bruikbaar genoeg om een stuk mee te rijden (bij mij viel ie dan bij een bepaald toerental uit nl.). Anyway, er is vast wel iemand die weet hoe je zo'n ding test?
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

pcrodent wrote:Dan is het het klokje :)

"Zomaar" uitvallen met motorstoringslampje kan ook de ontsteking(smodule) zijn, maar meestal is ie dan niet bruikbaar genoeg om een stuk mee te rijden (bij mij viel ie dan bij een bepaald toerental uit nl.). Anyway, er is vast wel iemand die weet hoe je zo'n ding test?
maar een tgs heeft een dis ontsteking...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

TGS met analoge klok?
Dacht dat ze altijd een toerenteller hadden.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

CitroCin wrote:TGS met analoge klok?
Dacht dat ze altijd een toerenteller hadden.
De TGS'en van het eerste uur blijken deze niet te hebben

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

RDW: "Handelsbenaming AX 1.4I TGS U9"

Dat is dus weer anders dan mijn TGS...das een E2. Dus mogelijk ook geen dis onsteking?
Last edited by okke on ThuAug27, 2009 9:24:44 PM, edited 1 time in total.
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's dus gewoon een kwestie van even onder de motorkap kijken, hè. :roll:
Zit er rechts naast het kleppendeksel een rechthoekig blok met de bougiekabelstekkers bovenop, dan is het DIS. Anders is het verdeelkap.
Is het DIS, dan is het een KDX blok en die heeft geen ontstekingsmodule!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply