bougie / vonk testen..

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

bougie / vonk testen..

Post by tobe66 »

Heb een ax uit 1993 1.0 met disbobine, nou start de ax zeeeeeeeeer slecht en wil ik eigenlijk eerst weten of de bougies nog goed zijn, als ik dat wil testen kan ik er 1 bougie uitdraaien en tegen het blok leggen, dan starten en kijken of er een vonk is, hier heb ik nog wat vragen over.

-welke bougie kan ik er het best uitdraaien om te testen of maakt het niet uit welke?
-waar leg ik het best de bougie tegen het blok, zie foto's??
Image
Image
-als ik start moet ik dan meteen een vonk zien of m.a.w. hoe lang moet ik doorstarten voordat ik een vonk zie?
-moet ik het bougiegat wat vrijgekomen is door het eruit halen van de bougie afdichten ivm mengsel wat naar buiten kan komen, zo ja is een doek hierin voldoende?

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

even nog ter verduidelijking, accu is goed en startmotor gaat goed rond, vorige week start de ax nog wel, maar toen duurde het ook al heel lang voordat hij aansloeg, zeker bij koude start.

LowRider
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: WedMay20, 2009 1:03:16 PM

Post by LowRider »

-welke bougie kan ik er het best uitdraaien om te testen of maakt het niet uit welke?
-waar leg ik het best de bougie tegen het blok, zie foto's??
-als ik start moet ik dan meteen een vonk zien of m.a.w. hoe lang moet ik doorstarten voordat ik een vonk zie?
-moet ik het bougiegat wat vrijgekomen is door het eruit halen van de bougie afdichten ivm mengsel wat naar buiten kan komen, zo ja is een doek hierin voldoende?
-De bougie waar je het makkelijkst bij kan
-maakt niet echt uit, hitteschild, moer van kleppendeksel, als je maar aarde hebt
-je moet meteen een vonk zien, en best wel snel achter elkaar
-nee, hoeft niet, kan wel, maar ik doe het ook nooit,

daarnaast, moet je een mooie heldere blauwe fonk zien,
als je een fonk ziet, wil dit niet zeggen dat je bougies nog goed zijn, het kan geen kwaad deze te vervangen, kost je maar €10
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ :P IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

Heb de bougies getest, en geen vonk !!

Wat is nou de meest logische volgorde om te gaan testen/vervangen?

gr, Toon.

LowRider
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: WedMay20, 2009 1:03:16 PM

Post by LowRider »

mhh, dat is balen, weet je zeker dat je de onderkant van de bougie goed tegen het blok aangehouden hebt (deel B dus)?

je kan nog even een andere testen voor de zekerheid,

volgorde is van eind naar begin (zeiden ze tegen mij) dus:

-bougies
-bougiekabels (kan je testen mbv plantenspuit, lekker natspuiten tijdens het starten, gaat het knetteren, -> vervangen)
-rotor/verdelerkap
-ontstekingsmodule / bobine (mocht je deze gaan vervange, moet je ze allebij tegelijk doen heb ik hier ergens gelezen)


misschien heb je hier wat aan?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18124
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ :P IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

Ja, idd balen.
vandaag nogmaals getest, geen vonk.
Deze AX heeft geen rotor/verdelerkap, maar een disbobine..

Is ontstekingsmodule en disbobine hetzelfde?

Kun je de disbobine ook testen?? , heb even gekeken en die kost volgens hbase 112euro, is me wat teveel om zomaar te vervangen als ik niet zeker weet dat ie stuk is.

ook nog wat gelezen over vliegwiel/bdp sensor(60euro hbase), is die ook te testen, door te meten..

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Weet niet waar je woont, maar misschien dat je een disbobine van een clublid kan testen?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt....
NGK bougies horen in Japanners, niet in Fransozen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
Nee, nog niet.
Bougies zijn nog niet zo oud en zien er nog ok uit, lijkt mij ook niet dat alle 4 de bougies tegelijk kapot zijn toch, op geen van de 4 heb ik een vonk, vandaar mijn gedachte richting disbobine of vliegwielsensor.

kan het trouwens dat als de vliegwielsensor kapot is er geen vonk meer is, of is het dan zo dat de volgorde niet meer goed is?
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt...
Die had ik idd alleen maar als voorbeeldplaatje.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Als je vliegwielsensor stuk is heb je ook geen vonk!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Rio97 wrote:Heb je al andere (nieuwe) bougies gebruikt?
En dan bij grote voorkeur geen NGK bougie die je in het voorbeeldplaatje gebruikt....
NGK bougies horen in Japanners, niet in Fransozen.
Ben ik het toch niet met je eens: zowel mijn vorige Volcane als m'n huidige GTI-Volcane lopen echt prima met NGK bougies. Is gewoon echt nix mis mee.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Ik heb recent hetzelfde probleem gehad, maar ik rijd weer vrolijk rond. BDP sensor vervangen was de oplossing.

Heb mijn DIS module preventief omgewisseld voor een exemplaar van de sloop (kostte me 15 Euro)

Heb BDP-sensor eigenlijk op goed geluk verwisseld (kostte me 8 Euro op de sloop en is hooguit 20 minuten werk)

tobe66
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuNov27, 2008 3:15:51 PM

Post by tobe66 »

Ik zal ook eens kijken of ik aan een sloop sensor en bobine kan komen.

Iemand een tip voor een sloop in de buurt van Tilburg / Breda, waar ik kans maak op AX onderdelen.

Post Reply