Na vervangen van koppakking toch iets wat blijft knagen:
bij het vastzetten van de kopbouten heb ik, onder toeziend oog van Karwin, alle bouten eerst op moment gezet. Daarna doorgedraaid met 240 graden.
Dat was best lastig, moest veel kracht zetten. Op 1 bout na, die ging met heel weinig kracht. (3e bout)
Kan het zijn dat het vastmaken van de eerste paar bouten de 3e bout wat meer "ruimte" had waardoor het makkelijk ging, of zou ik voor de zekerheid de procedure nog eens kunnen herhalen?
Ik gok op opnieuw vastzetten, de bouten zitten er nog maar net in... of is dat gevaarlijk voor de pakking?
kopbouten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kopbouten gaan heel zwaar zelf heb ik ze in eerst op NM gezet en daarna 2x 120graden ipv 1x wat meer, dat de midelste dus wat makenlijker gingen lijkt me logisch aangezien de kop al aardig hard vastgedrukt zit.
als je ze allemaal eerst op moment zet en daarna alemaal evenveel graden geeft zitten ze er ongeveer allemaal even ver in.
ik zou het niet loshalen denk dat je koppaking dat niet heel leuk vind.
als je ze allemaal eerst op moment zet en daarna alemaal evenveel graden geeft zitten ze er ongeveer allemaal even ver in.
ik zou het niet loshalen denk dat je koppaking dat niet heel leuk vind.
kopbouten gaan heel zwaar. idd eerst allemaal op moment en dan allemaal 2x 120 graden.
En de volgorde is ook belangrijk als dit je kopbouten zijn van bovenaf
0 1 2 3 4
5 6 7 8 9
Dan is de volgorde
2783169405 of 7216830594
Je volgt dus zeg maar een soort spiraal naar buiten toe.
En de volgorde is ook belangrijk als dit je kopbouten zijn van bovenaf
0 1 2 3 4
5 6 7 8 9
Dan is de volgorde
2783169405 of 7216830594
Je volgt dus zeg maar een soort spiraal naar buiten toe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Heb je nieuwe kopbouten gebruikt of de oude?
Normaal gesproken kun je de oude rustig nog een tweede keer gebruiken hoor, tenzij ze verlengd zijn (plastische vervorming).
Geldt alleen voor benzinemotoren overigens...
Het zou kunnen zijn dat die ene bout namelijk aan het insnoeren was, wat het makkelijk draaien verklaart.
Wanneer je twijfelt kun je rustig de bouten vervangen: één voor één en eerst op moment aantrekken en hoekverdraaiing geven.
Er wordt wel eens aangegeven dat de totale hoekverdraaiing in een keer mag, maar persoonlijk ben ik daar niet zo gek op:
aantrekken in twee stappen is meer gecontroleerd en geeft geen grote spanningsverschillen in zowel cylinderkop als pakking.
Moet iedereen zelf weten
Normaal gesproken kun je de oude rustig nog een tweede keer gebruiken hoor, tenzij ze verlengd zijn (plastische vervorming).
Geldt alleen voor benzinemotoren overigens...
Het zou kunnen zijn dat die ene bout namelijk aan het insnoeren was, wat het makkelijk draaien verklaart.
Wanneer je twijfelt kun je rustig de bouten vervangen: één voor één en eerst op moment aantrekken en hoekverdraaiing geven.
Er wordt wel eens aangegeven dat de totale hoekverdraaiing in een keer mag, maar persoonlijk ben ik daar niet zo gek op:
aantrekken in twee stappen is meer gecontroleerd en geeft geen grote spanningsverschillen in zowel cylinderkop als pakking.
Moet iedereen zelf weten
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Ja volgende keer doe ik in 2 fasen.. Deze keer de haynes gevolgd (240 graden in 1x).
Bouten zijn nieuw.
Dat het kan dat er 1tje makkelijk gaat is wel fijn om te horen, nadat ik zo'n hele operatie als best-wel-beginner heb uitgevoerd heb ik altijd een paar honderd km nodig voordat ik zo'n bakkie helemaal vertrouw
Bouten zijn nieuw.
Dat het kan dat er 1tje makkelijk gaat is wel fijn om te horen, nadat ik zo'n hele operatie als best-wel-beginner heb uitgevoerd heb ik altijd een paar honderd km nodig voordat ik zo'n bakkie helemaal vertrouw
Vast draaien kopbouten:
Code: Select all
Cylinder head bolts (aluminium block engine):
Stage 1 20 Nm
Stage 2 240°
Cylinder head bolts (cast-iron block engine):
Stage 1 20 Nm
Stage 2 120°
Stage 3 120°
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
reden 2 fases bij ijzer is omdat er gebruikt wordt gemaakt van rekbouten. Bij alu blokken was dit niet. Geloof trouwens dat tegenwoordig alle kopbouten rekbouten zijn dus voolgens mij mag je 2x 120 ook aanhouden
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.