Tik achter
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Tik achter
Hallo AX fans!
De AX van m'n vriendin doet het fantastisch, maar heeft 1 klein probleem. Wanneer je door een bocht gaat, met het gas er op, is er een tik te horen. Nu heb ik verhalen gelezen over de aandrijfas die dan versleten is.
Maar het lijkt er heel sterk op dat het geluid van links achter komt. Ik neem aan dat de AX 1.1 geen achterwiel-aandrijving heeft.
Is dit een bekend probleem? Of verbeeld ik me misschien dat het van achter komt?
De AX van m'n vriendin doet het fantastisch, maar heeft 1 klein probleem. Wanneer je door een bocht gaat, met het gas er op, is er een tik te horen. Nu heb ik verhalen gelezen over de aandrijfas die dan versleten is.
Maar het lijkt er heel sterk op dat het geluid van links achter komt. Ik neem aan dat de AX 1.1 geen achterwiel-aandrijving heeft.
Is dit een bekend probleem? Of verbeeld ik me misschien dat het van achter komt?
Hoor je het alleen in een bocht links of alleen rechts? Of beide kanten op?
Als je gas los door de bocht gaat hoor je niets? Of tikt ie pas als je gas gaat geven?
Is het 1 tik? Voelbaar? Of meer een 'pok'?
Aandrijfassen hebben over het algemeen meer de neiging te ratelen, en dit verdwijnt altijd als je je gas los laat. maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.
Als je gas los door de bocht gaat hoor je niets? Of tikt ie pas als je gas gaat geven?
Is het 1 tik? Voelbaar? Of meer een 'pok'?
Aandrijfassen hebben over het algemeen meer de neiging te ratelen, en dit verdwijnt altijd als je je gas los laat. maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Is het meer een rrrrrrrrrrrrrrrrrrr, of is het meer een tik-tik-tik-tik-tik ?
Misschien zit er speling op het wiellager achter, waardoor de remtrommel iets kan kantelen en zo tegen de remschoenen aan kan tikken?
Misschien zit er speling op het wiellager achter, waardoor de remtrommel iets kan kantelen en zo tegen de remschoenen aan kan tikken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
mmm, check voor de zekerheid even speling op je fusee. Denk niet dat het het is, maar als het het wel is, het kan gevaarlijk zijn.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
per kant:
opkrikken en hard aan het wiel sjorren , kijken of er horizontale speling op de fuseekogel zit. (dus op het kogelgewricht). Beste is miss iemand anders laten sjorren en zelf goed te kijken onder de auto waar iets beweegt. Let wel op dat je de auto zéér goed ondersteunt!
Horizontaal mag de fusee ik dacht een mm speling hebben, iig een beetje is toegestaan.
Verticaal kan die ook speling hebben, de pocket waar de pin zelf in zit bedoel ik dan. Om dit te testen moet je gewoon kijken of je, terwijl alles normaal gemonteerd zit kijken, met een bandenlepel of breekijzer de pin op en neer kan bewegen in die pocket
Dit mag niet kunnen, namelijk Als hij wel kan bewegen kan hij er op gegeven moment ook uitfloepen en dat wil je niet.
opkrikken en hard aan het wiel sjorren , kijken of er horizontale speling op de fuseekogel zit. (dus op het kogelgewricht). Beste is miss iemand anders laten sjorren en zelf goed te kijken onder de auto waar iets beweegt. Let wel op dat je de auto zéér goed ondersteunt!
Horizontaal mag de fusee ik dacht een mm speling hebben, iig een beetje is toegestaan.
Verticaal kan die ook speling hebben, de pocket waar de pin zelf in zit bedoel ik dan. Om dit te testen moet je gewoon kijken of je, terwijl alles normaal gemonteerd zit kijken, met een bandenlepel of breekijzer de pin op en neer kan bewegen in die pocket
Dit mag niet kunnen, namelijk Als hij wel kan bewegen kan hij er op gegeven moment ook uitfloepen en dat wil je niet.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
2 is de fusee, een pin die in een kogelgewricht in de draagarm geperst zit.
Deze pin gaat vervolgens de veerpoot (5; boven in dit ding zit je schokbreker en de veer) in bij bout nr 8 en moertje 33, 8&33 borgt deze pin.
De pin heeft namelijk aan 1 kant een inham, hier valt die bout precies in waardoor de pin er, met de bout gemonteerd, nooooit uit zou kunnen.
maar door slijtage wil de pin wel eens smaller worden waardoor hij er ineens wel uit kan.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Is het bekend of er recent dingen vervangen zijn aan de achterremmen?
De remschoenen bijvoorbeeld?
Als de remtrommels achter op de botte manier worden opengemaakt kan het wiellager een beetje scheef komen te zitten.
Makkelijk te controleren; even het achterwiel opkrikken en dan luisteren of er wat aanloopt als je het wiel ronddraait.
De remschoenen bijvoorbeeld?
Als de remtrommels achter op de botte manier worden opengemaakt kan het wiellager een beetje scheef komen te zitten.
Makkelijk te controleren; even het achterwiel opkrikken en dan luisteren of er wat aanloopt als je het wiel ronddraait.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga dinsdag of woensdag kijken of ik speling kan vinden.
Er is niets vervangen. Ik moet wel zeggen dat de remmen wat trillen, maar dat zal misschien komen door oneven afgesleten remblokken?
Het is trouwens alleen bij het naar links sturen, of het ook alleen is bij het gas geven moet ik nog uittesten.
Er is niets vervangen. Ik moet wel zeggen dat de remmen wat trillen, maar dat zal misschien komen door oneven afgesleten remblokken?
Het is trouwens alleen bij het naar links sturen, of het ook alleen is bij het gas geven moet ik nog uittesten.