Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

Als ik de thermoswitch overbrug, gaat de koelvin niet lopen. Is dan het relais stuk, of zijn er nog anderemogelijkheden? En hoe kan ik dewerking van de thermoswitch controleren buiten de auto? Hetzelfde als de thermostaat, maar dan nu met de een contact ohm meting? Alvast bedankt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

peeters, voor je thermoswitch/fan zit er een test stekker onder de kap bij de koplampen (als het goed is)
Als je die 'kortsluit' met massa zou de fan moeten gaan draaien.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

ah, dat ga ik morgen even proberen, daarna zal ik weer even een reactie plaatsen. Alvast bedankt voor het meedenken

peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

zojuist de thermoswith doorverbonden, dan hoor ik het relais schakelen. Vervolgens meet ik de spanning op de orange stekker direct voor de koelvin. Hier meet ik -12V. Lijkt dus goed. Vervolgens monteer ik de stekker aan de koelvin. Wil deze niet draaien!. Als ik direct vanaf de accu de plus en de min met de koelvin verbind dan doet de koelvin het wel.

Het lijkt wel of er niet voldoende ampere door heen komt? Hoe kan ik dit meten? Of kan ik komen door een kapot relais?

peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

Inmiddels heb ik een nieuwe thermoswitch gekocht. Opnieuw de koelvloeistof gevuld en ontlucht. Als ik de draden van de thermoswitch kortsluit dan gaat de ventilator draaien, dus goed aangesloten.

Nu de motor starten, na 10 minuten, draait de ventilator nog niet. Maar er druppelt er langzaam koelvloeistof uit het reservoir.

Ik voel de slang van de therostaat warm worden, maar de ventilator slaat niet aan. Ook kan ik de slang inknijpen...

Als ik de motor uitzet, komt er ongeveer 100ml koelvloeistof uit het reservoir.

Wat moet ik doen?

peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

de thermostaat ertussen uit halen en nog eens proberen?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

na 10 minuten draait de fan idd nog lange na niet. Reken eerder op 20 minuten

Dat er kvs uitkomt -> Na bijvullenis hij doorgaans te hoog, het nivo moet maar halverwege de radiator, de rest gooit hij er zelf, bij de vuldop uit.

Ik denk dat je er dus meer elke keer teveel indoet...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

koelproblemen

Post by homiethomie »

hej,

m'n GT wordt sinds gister weer warm.

paar weken geleden de temp. sensor voor de vin vervangen, waarna hij het ook tot nu toe weer prima heeft gedaan.

nu blijkt echter, dat hij te warm wordt omdat het water niet meer rond gaat.
water is ook gewoon nog koud, en slangen worden ook niet warm.

heel soms pompt hij het water wel rond, en dan blijft de temp ook stabiel. maar vin gaat soms niet aan omdat er geen water komt bij de sensor.

als thermostaat stuk is, blijft je water in de vulbuis dan koud?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: koelproblemen

Post by Rio97 »

homiethomie wrote:Als de thermostaat stuk is, blijft je water in de vulbuis dan koud?
Klopt, met koude motor stroomt de koelvloeistof alleen door het kleine circuit van motorblok, kachelradiateur en thermostaathuis.
Als de motor en daardoor de vloeistof opwarmt gaat de thermostaat open en stroomt de vloeistof door de radiateur en de vulpijp direct achter de bumper om via de rijwind of ventilator af te koelen.
Afhankelijk van de uitvoering moet de thermostaat bij 88 of 93° C open gaan en bij 100 a 95°C helemaal open staan. De ventilator moet bij 95 a 97°C gaan draaien.

Dus als het blok heet wordt en de vulpijp (expansietank) koud blijft is de thermostaat wel de hoofdverdachte inderdaad.
Op zich is een nieuwe maar een tientje ofzo en vervangen een eitje.
Controleer van te voren wel even of de nieuwe thermostaat goed open gaat in een pannetje kokend water.
En goed ontluchten!

Voor tijdelijk zou je ook even een stukje zonder thermostaat kunnen rijden om te kijken of dat de problemen oplost.
Blijft het dan hetzelfde dan zou je systeem verstopt kunnen zitten of de waterpomp versleten kunnen zijn.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

nou het lijkt inderdaad de thermostaat te zijn geweest, vervangen en goed ontlucht en hij doet het nu weer probleemloos :)

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

ik heb ook un probleem, zaterdag lekker rondje racen en, toen stopte ik ergens kwam er allemaal koelvloeistof uit, bijgevuld, rijden, niks maar motor wors wel warm vaak als ik doortrap, spul spuit er ook uit als ik hem opendraai, echt raar

had btw action koelvloeistof gebruikt begin van de zaterdag,

ik word er gek van
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

action kvs moet het gewoon doen..


waar spuit het uit, trouwens? ik bedoel, de vulopening *hoort* het uit te spuiten als je 'm opendraait (vandaar al die uitroeptekens en waarschuwingsteksten).

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Als ik mijn 106je start, en ik geef gas, hoor ik water stromen vanachter mijn dashboard is dat wel normaal? Als ie warm is heb ik dat niet meer trouwens.

Heeft iemand een kleine en duidelijke how to van hoe ik de kvs van mijn 106 1.1i kan verversen?

Ik wil graag weten, waar precies kan ik de KVS laten weglekken, en ik zie al dat deze motoren ontluchtignsnippels hebben, waar zitten die, en hoe moet ik precies ontluchten? Bijvullen gewoon via de expansievat?

Hoeveel liter KVS gaat er totaal in zo een blokkie?

Wil het gewoon in een keer goed hebben :)
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Ik ben stilgestaan omdat uit de thermostaathuisflens gewoon water eruit spoot. Zat gewoon een fokking gat in :shock:

Als tijdelijke oplossing had mijn pa het ding gelast, water in het systeem gepleurd.

Naar de Peu dealer, 20 euro voor thermostaat + thermostaathuis.

Voordat je begint, radiateur dop openen rechtsonder de radiateur zit een handschroef, draai die los (zit goed vast, dus tang helpt veel) en laat je auto alle kvs eruit lekken.

De koelslang van de thermostaatbuis afhalen, 2 moeren van de thermostaatflens deraf et voila, thermostaat + thermostaatflens zit in je handen.

Dit is belangrijk, haal alleen de thermostaat eruit, en zet de thermostaatflens + koelslang er weer op. Pak een tuinslang, en zet vol vermogen in de vulopening van je radiateur: hiermee spoel je alles door, je blok, radiateur etc.

Haal de oude rubber uit de plek waar de thermostaat moet komen, maak het goed schoon daar, zet de nieuwe rubber erin, daarna thermostaat derin doen, thermostaatflens erop, schroeven erop (NIET TE HARD AANDRAAIEN anders breek je de schroeven en dan ben je nergens meer.). Koelslang derop, klem vastschroeven (heb zelf schroefklemmen gebruikt) of klem vastzetten en u bent klaar.

Je hebt als je voor de auto staat 3 ontluchtingplekken:

1. Bij de injectiehuis links ervan heb je een dopje wat op de ventiel lijkt van een autoband. Eraf halen dat ding.

2. Bij de thermostaathuis zit een lange dunne buis die schuin naar jou toe wijst als je voor de auto staat. Daar moet een inbus in, eraf halen dat ding.

3. Rechstboven de radiateur zit een handschroef/moer, pak een tang, draai dat ding eraf (met je hand zal moeilijk lukken zit best strak en er is weinig ruimte).

Bijvullen doe je zo: Pak een colafles, zaag de onderkant van de fles eraf en zet die op de mond van de vulopening van de radiateur, vullen maar, het kan zijn dat het lekt maar dat vertel ik nog. Als de ontluchting bij de radiateur + thermostaathuis overstromen moet je die 2 goed dichtdoen.
Doorvullen totdat de ontluchting links van de injectiehuis ook overstroomt. Daarna die dicht doen. Alle ontluchtingen zijn nu dicht.

Nu ga je doorvullen totdat het overstroom, het kan zijn dat het bij de fleshals lekt. Dat maakt niet uit. Als het niet overstroomt, moet je 1 liter in de fles doen, en daarna de auto starten, 1500-2000 rpm laten draaien totdat de auto 2x de fans heeft laten starten en gestopt heeft. Na de 2e keer direct motor stoppen, fles eraf (moet leeg zijn) en daarna bijvullen tot max. Je auto is nu direct klaar.

Je kan ook als het lekt langs de fleshals gewoon met de auto rondrijden, gewoon lekker warmstoken (niet volgas rijden), stoppen voor de plek waar je gaat bijvullen, auto laten draaien totdat de fans 2x aan en uit zijn gegaan, auto uitzetten. Laat hem HELEMAAL afkoelen, doe er kvs bij en je bent klaar.

Het is een lap tekst, lijkt moeilijk maar het is gewoon bizar simpel. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by WTZ »

Zo een topic kick.

Mijn 1.4 Dieseltje heeft KVS problemen, ik vertel maar het hele verhaal, want meestal is het probleem een gevolg van een ander probleem:

- in juni stond ik in Eindhoven met een gesprongen KVS leiding, het was de lange smalle leiding die boven de radiateur loopt. (als ik het goed heb is dat de terugloop van het thermostaathuis?). Practisch alle KVS was eruit gespoten en er zat grijs poeder op de vuldop van de KVS. Die leiding heb ik toen gerepareerd met tape en later heb ik hem met vulcaniserend tape echt goed dicht gemaakt. Bij het opnieuw vullen en ontluchten viel wel op dat er luchtbelletjes bij de vuldop te zien waren. Inmiddels heb ik een nieuwe leiding, maar er nog niet ingezet omdat de leiding daar echt niet meer lekt.

- op vakantie (juli) in totaal 4600 km gereden, en tot 1500km voor het einde heb ik in totaal zo'n 2,5 liter KVS bij moeten vullen. Nooit drap onder de KVS dop gezien, KVS zag er altijd schoon uit. Na stoppen met warme motor lag er steeds een mini plasje onder de auto (ter hoogte van de radiateur aan de bestuurders kant), maar zodra de motor af stond hield het ook op.

- 1500km voordat we terug in NL waren ging het echt mis, bij een tankstation spoot het er echt uit. Ik kon niet goed zien waar het nu echt vandaan kwam, maar in ieder geval weer bij de radiateur aan de bestuurders kant. Een aardige Bosniër wist ons weer op weg te helpen door een goedje in de vuldop te gooien, een soort van zand dat een de binnenkant gaten dicht, hij zei dat de waterpomp gecorrodeerd was en daar de KVS uit spoot en dat we in NL de pomp moesten vervangen. De hele terugreis geen KVS problemen meer gehad, hij verloor echt helemaal niks. Alleen het rare was dat de kachel het soms wel en soms niet doet, voor 300km heeft ie het helemaal niet gedaan, dus ik dacht dat de pomp helemaal vast was geslagen door het spul, maar toen plots deed de kachel het weer en nu dus soms wel soms niet. Juist op de steile hellingen waar ik de kachel aan wilde zetten zodat ie wat extra warmte kwijt kon deed ie het vaak niet. Ook het ontluchten gaat niet soepel, vaak komt er helemaal niks uit bij het kachel ontluchtingspunt.

- Terug in NL de situatie iets beter bekeken, maar volgens mij zit de waterpomp helemaal niet aan de kant waar er zoveel KVS uit spoot. Nu dit hele topic doorgelezen en ik zie nog steeds niet wat nu het probleem is / was. Ik heb geen temp-meters, alleen maar waarschuwings lampjes, die gaan niet aan, maar ik begrijp uit de verhalen hier dat die lampjes pas veel te laat aangaan, dus dat is ook geen geruststelling.

:arrow: Kan iemand uit dit verhaal opmaken waar ik het probleem moet zoeken of waar ik op moet letten.
:arrow: Wat is een goede manier om te testen of het KVS systeem doet wat ie moet doen. De fan heb ik al getest die slaat aan, maar hoe weet ik of de pomp en de thermostaat het goed doen, zonder temp meters.
:arrow: Mijn vriendin wil volgend weekend naar Parijs met de auto. Ik heb hier in NL nu nog 200km gereden en voor zover lijkt ie het prima te doen (nogmaals ik heb helaas geen temp meters!)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Van diesel AX'jes weet ik niet zo heel veel, maar als ik in de vraagbaak kijk is het koelsysteem enigszins overeenkomstig met de benzinemodellen.

Om te beginnen: als de fan aanslaat, na ongeveer 10 a 15 minuten stationair laten draaien met koude motor, dan is de thermostaat nog prima.
En als de waterpomp het niet meer zou doen zou je die 200 km never nooit gered hebben, dan zou je na tien minuten al met rode lampjes langs de kant stil hebben gestaan. Dus die lijkt ook buiten de verdenking te vallen.

Als ik het zo lees zou ik zeggen niet goed ontlucht.
Het komt wel 's voor dat die lekkage-stopmiddeltjes die in het koelsysteem gekieperd worden ook op niet gewenste plaatsen de doorstroming verstoppen waardoor er klachten kunnen ontstaan zoals bovenstaande.

Laat de AX anders 's bij een garage ontluchten.
Blijven de problemen kun je in ieder geval een ander de schuld geven :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Weet iemand waar precies de bout is waarmee je de blok kan leeg laten lopen?

Als er een foto bij kan graag...
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Post by Laurent »

Omdat dit topic bestaat, zal ik hier even mijn verhaal posten:

Afgelopen maandag was ik met mijn oma onderweg terug uit Haarlem richting Alkmaar, over de A9, toen er rond zijkanaal C een flinke witte wolk achter me verscheen. Voor de vluchthaven voor de brug was ik te laat, dus in de vluchthaven na de brug gaan staan. Motorkap opengegooid (met draaiende motor) en gekeken wat er was, nadat de rook hier weg was. Oorzaak was vrij snel gevonden, een leiding met koelvloeistof was gaan lekken en dit spoot tegen de radiator aan. Het betrof hier een klein lek (groot genoeg om te zorgen voor flinke stoomontwikkeling) in de leiding die vanuit de motor naar je verwarmingsunit achter het dashbord gaat.
De betreffende leiding zien e rood omcirkelt in de (mobiele telefoon)foto hieronder. De leiding was een centimeter of 3 onder de slangenklem lek gegaan, hierin zat (voelde ik achteraf) een slechte plek.
Image

Nouja, mijn pa opgebeld vanaf zijn werk, die is gekomen om ons weg te slepen (met een Renault Espace gaat dat prima, AXje weegt maximaal beladen volgens de papieren minder dan de caravan leeg). Ongeveer een minuut nadat we de sleepkabel bevestigd hadden, kwam er een wagen van Rijkswaterstaat aan, die uiteindelijk totaan de afrit achter ons gereden heeft. Was erg blij dat wij de wagen al aan het weghalen waren. Uiteindelijk ongeveer 3 kwartier langs de A9 gestaan. De auto bij mijn oma voor de deur neergezet en zelf doorgereden naar huis met de andere auto. Wat een avontuur, gesleept over de snelweg. Alhoewel de snelweg nog het minste moeite was, de bebouwde kom in met afritten en dergelijke was een groter avontuur.
Omdat dit voorval zo rond 1 half 1 gebeurde en wij rond half 2 bij mijn oma waren, waren we nog even doorgereden naar de dealer voor zo'n slang. Hadden ze niet op voorraad, moesten ze gaan bestellen, prijs zouden we nog te horen krijgen, wisten ze ook niet. Uiteindelijk, terug weer bij de AX, werden we gebeld. Nieuwe slang ging !85,00 euro! kosten, exclusief montage. Omdat er ook nog een week gewacht moest worden, zijn we even langs de sloop gereden, wellicht dat hier iets bruikbaars tussen zat. En jawel hoor, een veel jongere SAXO stond hier, daaruit hebben we uiteindelijk eenzelfde slang gehaald, echter met beschermhoes voor naast de motor. :) Omdat ik om 5 uur alweer verplichtingen had hebben we die dag nog niet gemonteerd.
De volgende dag heeft mijn pa nog een cannetje koelvloeistof gehaald (ca. 5 liter) en zijn we 's avonds, in het donker, eens gaan monteren. Nadat we de auto van de weg afgehaald hebben en bij een garagecomplex hebben neergezet (daar heeft mijn oma ook een garagebox, vandaar, voor het geval dat), maar begonnen met eerst de halve motor te demonteren. Luchtfilter, luchtinlaat en nog het een en ander aan slangenzooi is losgemaakt, waardoor we uiteindelijk relatief makkelijk bij de lekke slang konden. Nadat deze slang was vervangen de andere slang ertussen gewurmd (je moet door nogal nauwe openingen) en weer gemonteerd. Ook de andere dingen weer gemonteerd en her en der een ventiel open gemaakt, aangezien we het ontluchtingsventiel niet open kregen. De radiator weer gevuld met koelvloeistof en de motor voor het eerst gestart. Hij liep eigenlijk meteen weer probleemloos, dus de schade valt mee. Na de motor weer afgezet te hebben en weer wat gevuld te hebben, dit nog een paar maal herhaalt. Vervolgens maar eens rustig naar huis gereden, ging ook zonder problemen.
Al met al ben ik hier dus zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Nu is het nog een kwestie van iedere keer voordat je gaat rijden even het pijl controleren, want er zal nog wel lucht uitkomen, maarja, dat is een kleinigheidje.

Mocht je nou ook zoiets hebben, een paar punten waarop je moet letten:
Voordat je uberhaupt begint met demonteren van desbetreffende slang, eerst je verwarming helemaal op koud (links) zetten en je ven op stand 0. Zorg ervoor dat de motor koud is, want je moet langs heet wordende onderdelen en je weet waar je mee bezig bent. Een litertje of 5 aan koelvloeistof bij je hebben is een aanrader, kan je direct vullen. Hij mag best totaan het randje de eerste keer, maar uiteindelijk moet je bij normaal niveau weer zitten bij het nokje dat aan de passagierskant op de vulopening te zien is (zit best laag vergeleken met de opening). Als je gaat starten, vergeet dan niet om je verwarming weer helemaal op warm te zetten en je ven op standje 1.
Als je her en der ventieltjes opentrekt en vult, kan het er best uitkomen. Je koelsysteem zit hiermee nog niet per defenitie vol. Ook kan er wat viezigheid die zich het het uitstulpinkje van het ventiel heeft gevestigd uitkomen. Het verwijderen van lucht en het bevorderen van de doorstroming van koelvloeistof kan je bereiken door voorzichtig in wat slangen te knijpen.

Blijf als je gaat rijden wel controleren of je koelvloeistof nog op het minimumpijl zit, doe dit voordat je gaat rijden, met een koude motor.

Laurent

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Is een bekend slangetje inderdaad... hij gaat direct in een scheve hoek, daardoor is het bijna altijd de 1e plek waar ie scheurt.

(Nieuwe slangen kun je trouwens ook vaak ergens anders vandaan halen, want ja die zijn soms schreeuwend duur bij de dealer).

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Post by Laurent »

Nouja, het is wel ff schrikken van wat gebeurt hier nou, maargoed. We zijn inmiddels een eurotje of 15 en anderhalf uur sleutelen verder en het rijdt allemaal weer probleemloos, dus mij hoor je niet klagen. Ja, zo nu en dan even koelwater checken, maar dat is alles. :)

Post Reply