Koel probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Hunchy
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriDec07, 2007 6:29:12 PM

Koel probleem

Post by Hunchy »

Al geruime tijd stond mijn temperatuurmetertje aan de hoge kant. Na een mini onderzoekje kwam ik erachter dat de ventilator van de radiateur niet aansloeg. Heb een noodoplossing gemaakt door een draadje naar binnen te leggen die ik in de sigarettenaansteker kon stoppen. (tuurlijk weer te lang zo blijven rondrijden) Helaas liep de temperatuur ineens heel hard op en ging het lampje branden. Om te koelen heb ik de kachel aangezet, maar deze blies koude lucht. Heel af en toe een beetje warme. Uiteindelijk kookte de motor en ben ik gestopt.

Ik heb nu de thermostaat eruit gehaald. Hij staat een beetje (scheef) open. Klopt het dat die niet helemaal sluit? In pannetje warm water gaat hij wel open. Moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

Het is voor mij de eerste keer dat ik aan een auto sleutel. Heb er wel veel over gelezen. Zou het misschien aan de waterpomp kunnen liggen? Klopt het dat je daar slecht bij kunt? Kun je de waterpomp ook testen zonder hem te demonteren?

Verder was het koelwater erg vies.
Die met die boerderijplaatjes

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Even op een rijtje,

de temperatuur liep op, het lampje branden maar je bent gewoon doorgereden?

thermostaat hoort niet scheef te staan, die zal door de hitte wel krom getrokken zijn, of was dit natuurlijk al, dat weet je niet.
Verder als je verwarming geen warme lucht meer blaast komt er geen hete KVS meer door je kachelradiator, wat meestal betekent dat je KVS nivo veeeelste laag is.

Probably is er een oorzaak waardoor je dat kwijt raakt (waarschijnlijk dezelfde oorzaak als de sowieso al hoge bedrijfstemperatuur) tot hij teveel kwijt raakt, dan gaat de temp helemaal oplopen met alle gevolgen van dien.


Ja waarom kan je bedrijfstemp te hoog zijn.
- Ergens een lek(je), hoef je niet altijd te merken in de zin van plassen onder je auto, soms komt er alleen maar lucht in wat ook funest is.
- waterpomp naar ze galamiezen, er word geen water rond gepompt. Verklaart misschien ook waarom er geen water bij je kachel komt..?
- koppakking
- thermostaat die te laat opent. Dat ie opent in kokend water is heel leuk maar dat is toch echt te laat ;) Hij hoort al open te gaan bij 89 graden en dat is onmogelijk testen, of die precies bij die temp open gaat.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Hunchy
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriDec07, 2007 6:29:12 PM

Post by Hunchy »

grietje wrote:Even op een rijtje,

de temperatuur liep op, het lampje branden maar je bent gewoon doorgereden?
Ik ben niet doorgereden met brandend lampje. Heb hem laten afkoelen en ben weer verder gegaan tot hij weer aansprong. Dit een keer of 4 herhaald en toen gestopt.

Inmiddels aan het klussen geweest. Heb er een nieuwe thermostaat ingezet en het systeem met water doorgespoten. Er kwam heel veel bruin (roestig) water uit. Uiteindelijk de boel weer in elkaar gezet en het systeem (tijdelijk) met water gevuld. Heb hem om 3 plekken ontlucht.

Rijden... Spannend... 8)

Ik ben gaan rijden. De temperatuur liep normaal op, maar ging tot 110 graden door. Daar bleef hij op staan. Wonder boven wonder doet de ventilator van de radiateur het wel weer. (waarschijnlijk slecht contact gehad) De verwarming deed het echter niet. :?:
Hij heeft er veel water uitgegooid.

Zou alles nu weer in orde zijn? Kan de hoge temperatuur door het water komen? Ik wil er pas weer koelvloeistof in gooien wanneer alles in orde is.
Die met die boerderijplaatjes

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nee dat is allemaal zeker niet in orde...

a. 110 graden is te hoog, water of KVS maakt niet uit, 100 graden zou echt de max moeten zijn
b. verwarming word niet warm -> niet goed, komt er dus nog steeds geen water bij. Dus of dik veel lucht erin of iets anders.
c. hij gooit het water er nog steeds uit

dus echt niet goed dus....

Is je kachelradiator niet super lek?


en 4x oververhit worden is best slecht hoor, voor de motor...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Controleer alle componenten even: wordt je radiateur warm, worden beide slangen warm en hard?
Dit klinkt namelijk als een weigerende thermostaat....
-> vernieuwen à €8,-
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Hunchy
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriDec07, 2007 6:29:12 PM

Post by Hunchy »

Helaas is het inderdaad nog niet in orde. De radiateur en slangen worden behoorlijk warm. Het lijkt dus of de pomp wel werkt en de thermostaat is nieuw...
Binnenkort ff proberen zonder thermostaat.

Volgens mij is het systeem niet lek. Hij gooit er alleen water via het overloopje van het vulreservoir uit. Wel heb ik een klein lekje ontdekt waardoor het probleem wel eens zou kunnen zijn begonnen. Dit lekje heb ik echter gedicht samen met het aanbrengen van de nieuwe tehrmostaat. Ik denk dat ik lange tijd met een te laag koelvloeistof niveau heb rondgereden.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Bedankt voor de reacties (tot nu toe)
Die met die boerderijplaatjes

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

lama
Last edited by grietje on SatJul11, 2009 7:54:42 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Heb je je chauffage op 'warm' gezet bij het ontluchten?
Controleer na het ontluchten ook eens of er niet veel bellen meekomen bij de radiatorvuldop. Als die er zijn is het vaak niet goed en kan de koppakking lek zijn.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

citrofenwick wrote:Heb je je chauffage op 'warm' gezet bij het ontluchten?
is niet nodig. water stroomt er altijd doorheen. je regelt daar alleen enkele kleppen mee die je luchtstroom aanpassen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Hunchy
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriDec07, 2007 6:29:12 PM

Post by Hunchy »

Tijd voor een update: :)

Heb half uur zonder thermotaat gereden en de motor is niet gaan koken!
Zou het betekenen dat de pomp goed is, maar de thermostaat niet?

Kan het zijn dat ik de verkeerde themostaat heb meegekregen bij het auto onderdelen centrum? Op de factuur staat: THERM PSA BERLINGO PARTNER.

Opvallend is wel dat mijn kachel weer gewoon werkt!!?

Helaas slaat de ventilator van de radiateur (weer) niet aan. Zodra ik zachter ga rijden stijgt de temperatuur net boven de 100 graden.

Hij heeft er wel weer water uitgegooid, maar heb begrepen dat dat kan doordat hij wat te vol heeft gezeten...
Die met die boerderijplaatjes

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

blaat
Last edited by grietje on SatJul11, 2009 7:51:31 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Hunchy
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: FriDec07, 2007 6:29:12 PM

Post by Hunchy »

grietje wrote:de fan slaat altijd pas (erg) laat aan hoor, naar mijn gevoel, Mijn auto word soms (file) ook 100 graden en dan draait dat stomme ding ook nog niet,

Misschien is het thermocontact heel erg vies?

En de thermosstaat: Er staat op de ring als het goed is een getal geponst, ik verwacht 89.
Dat staat voor 89 graden, en dan is t de goede. Zat ie niet verkeerd om?
Er staat inderdaad 89 graden op. Volgens mij kan hij er maar op 1 manier in. (De veer richting de motor.)
Die met die boerderijplaatjes

Post Reply