Inhouden en bokken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Inhouden en bokken

Post by leroy83 »

Halllo allemaal,

Mijn AXje had soms last van een beetje 'stotteren'.
Ik wist dat de vorige eigenaar(heb hem pas gekocht) onlangs het rotorkapje had vervangen vanwege dit probleem.
aangezien het probleem er nog steeds bleek te zijn. heb ik vandaag de bougies vervangen in de hoop dat dit verbetering zou geven.

De bougiekabels zagen er nog goed uit. en ook de oude bougies waren er niet slecht aan toe.. toch maar even de bougies vervangen. kabels heb ik laten zitten.

Na een testritje bleek het probleem juist veel erger geworden. en hij bokt en stoot en houd heel erg in bij elke vorm van acceleratie. stationair klinkt hij ook onrustig(weet niet of dat hiervoor ook al was).

Ik heb dus niet kunnen ontdekken wat de oorzaak van het probleem was. en blijkbaar iets gedaan wat het erger heeft gemaakt.
Ik zal hieronder even noteren wat ik precies gedaan heb. misschien dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen.

1 voor 1 de bougie vervangen en kabel terug geplaatst.
Bougies zijn van het merk Bosch en volgens Brezan de juiste voor mijn auto.
toen we toch bezig waren was ik benieuwd hoe de luchtfilter er aan toe was. om daar bij te komen heb ik de kap die op het luchtfilter en injectiehuis staat lost moeten halen. luchtfilter bleek schoon. dus alles weer terug gezet.

uiteraard na de testrit al nog 10x los gehad en opnieuw gemonteerd om montage foutjes uit te sluiten.

iemand een idee?

Ps. Het gaat om een AX 1.1 First uit '92

-Leroy

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Lastig probleem, kan meerdere oorzaken hebben.

Met Bosch bougies die blijkbaar met je kenteken overeenkomen kun je die als oorzaak wel uitsluiten.
Het kan zijn dat je benzinefilter verstopt aan het raken is en simpelweg te weinig benzine doorlaat.
Je kan ook 's injectiereiniger in je tank gooien, dat reinigt de injectoren van binnenuit.
Is toen met het verdelerkapje ook de rotor vervangen?
Die moeten in principe altijd samen vervangen worden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Post by leroy83 »

Ik durf geen uitspraken te doen over wat er precies vervangen was.

Ik heb ook aan benzine toevoer gedacht. maar had juist het idee dat hij verzuipt ofzo. als ik meer gas geef lijkt het probleem wel erger dan dat ik het wat minder hou.
Het aantal toeren heeft geen enkele invloed. uitgebreid getest in meerdere versnellingen.
Als ik een constante snelheid aanhou(en dus niet veel gas geef) dan rijd de auto prima.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Lambdasonde... of miss de ontstekingsmodule.. zou ik beide ook ff controleren.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Post by leroy83 »

grietje wrote:Lambdasonde... of miss de ontstekingsmodule.. zou ik beide ook ff controleren.
Is er een manier om deze te testen. of is dit een kwestie van vervangen en kijken of het resultaat had?

Ps. Het motorstoringslampje brand altijd een aantal sec na het starten. ik ben er tot noch toe vanuit gegaan dat dat hoorde?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Eerst maar eens uitlezen dan! Wie weet, geeft dat t antwoord. nr 41 is normaal, die krijg je waarsch, alles wat er nog meer komt is belangrijk.

er is een manier om de lambda te testen maar daarvoor moet je even naar een garage rijden. Die kunnen je uitlaatgassen meten en daaraan kan je wel opmaken of de lambda functioneerd of niet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Post by leroy83 »

Oh, dacht dat het kort branden bij starten als controle diende.
Zal zo gelijk even onder de kap duiken. kijken of ik die ECU kan vinden.

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Post by leroy83 »

Na wat klooien met een goed aardpunt(uiteindelijk de aansteker gebruikt). heb ik de ECU kunnen uitlezen.

Helaas(anders was ik verder gekomen) kwam er alleen code 41 uit. en zoals ik hierboven van Grietje begreep is dat normaal.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

probeer dan toch maar eens je onstekingsmodule en bobine te vervangen (2de hands),
(omdat het erger werd na het vervangen van ontstekings-delen)

en dan eeeeerst een testritje en maak daarna je injectie huis schoon (staat ergens beschreven op t forum)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

leroy83
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Post by leroy83 »

Het probleem is opgelost.
Zat hem in de bekabeling

Bedankt voor alle reacties!

-Leroy

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

leroy83 wrote:Het probleem is opgelost.
Zat hem in de bekabeling

Bedankt voor alle reacties!

-Leroy
Welke bekabeling bedoel jij dan? Ik heb namelijk practische hetzelfde probleem alleen dan ook nog eens dat hij uitvalt...

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

snowy1871 wrote:
leroy83 wrote:Het probleem is opgelost.
Zat hem in de bekabeling

Bedankt voor alle reacties!

-Leroy
Welke bekabeling bedoel jij dan? Ik heb namelijk practische hetzelfde probleem alleen dan ook nog eens dat hij uitvalt...
Al opgelost? Mag het hopen na twee maanden. Ik ga overigens gewoon uit van bougiekabels. Had het zelf met m'n First Class, niet normaal onder de 2500-3000 toeren (gokje, had toen nog geen toerenteller :-P). Stationair viel nog mee.

Test het eens: als ie stationair draait, steeds heeeeel voorzichtig iets gas bijgeven (stapjes dus) en kijken of de toeren ergens gaan 'slingeren'. Heb ik me mee vermaakt, maar kon het rijgedrag verder niet uitstaan!
Image

Daanos
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: WedJun10, 2009 11:00:00 PM

Post by Daanos »

Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).

Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...

Wat zou dit kunnen zijn?

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Daanos wrote:Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).

Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...

Wat zou dit kunnen zijn?
Misschien ook wel weer, maar kan altijd van alles en nog wat zijn. Ben zelf nog een behoorlijke leek.
Ik kan niet zien waar je woont, maar als je werkelijk zin hebt om er aan te klussen ofwel gewoon leren sleutelen aan de AX, probeer langs te komen op de meeting, aankomende zondag ;-)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Daanos wrote:Heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb ook een 1.1 net gekregen voor mijn verjaardag. en deze stottert ook. Het gekke is alleen dat het stotteren pas begint als de auto warm word en dan vooral met hogere snelheden (het begint boven de 70km/h en dan loopt de snelheid bijna terug tot 40).

Als ik de auto start en hij is nog koud dan is er niks aan de hand...

Wat zou dit kunnen zijn?
1.1 uit welk jaar?

Die problemen had ik ook, maar met een GT carb wij d88 eerst ontstekingsmodule (dat gaat alleen op voor verdeelkapjes)
Maar niets hielp echter, uiteindelijk bougies + kabels + module vervangen en toen deed ie het wel weer beter alleen bleef tie daarna stotteren op de snelweg wat nog steeds niet opgelost is, maar ik kan teminste wel weer harder dan 40 :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

nou dit probleem heb ik dus ook (gehad) het is nu veel minder geworden. Ben ermee naar een monteur geweest en die zei, zo laten want als dat vervangen moet worden kost het je veel geld. Het zit hem ergens in het injectiesysteem en bij mij is het ook alleen maar de eerste 2 minuutjes rijden (koude motor) Misschien dat dat het probleem ook is bij jou.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Denk niet dat Grietje hetzelfde probleem heeft, maar sowieso gaat het bij haar wel opgelost worden (haar kennende ;-)).

Had die garage niet gezegd wat het probleem was dan? Anders weet ie toch niet waarom het veel geld kan kosten!
Image

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Mij GT heeft dat ook op de eerste 100m

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Misschien een zelfde probleem als Grietje, maar het ging hier in eerste instantie over een 1.1 (waarschijnlijk met Magneti Marelli). Ben van mening da je altijd beter uit bent met Magneti Marelli dan met een Bosch. Of zit ik nou onzin te spuien?
Image

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

het was geen garage, het was waar ik mijn auto had gekocht en is zelf monteur. Wat het precies was weet ik niet, het zat in het injectiehuis wat dacht ik vervangen moest worden en dat was het geld niet waard naarmate dat het probleem niet groot was. Is al een tijdje geleden.

Post Reply