Er lekt brandstof bij het voltanken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Xo-Drive
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueJun16, 2009 12:36:03 PM

Er lekt brandstof bij het voltanken

Post by Xo-Drive »

Beste AX-club genoten,

Sinds een tijdje heb ik een AX waar ik een dik jaar niet zo heel veel in gereden heb. Nu moest ik laatst dus tanken en bij het voltanken vlak voordat hij klik zegt hoor ik wat sijpellen onder de auto. Het komt in het midden van de auto t.h.v. de brandstoftank weg. Ik schat dat er zo'n 2 liter op de grond lag totdat het gestopt was met sijpellen.

Nu heb ik hier al wat lopen zoeken en verhalen gelezen over een dampretourslang. Initieel dacht ik namelijk dat het plaatmateriaal van de brandstoftank was gaan roesten. Het bovenste deel van de tank tussen de tank en het chassis. Maar meerdere mensen beginnen over de dampretour slang welke porieus is geworden na verloop van tijd.

Na tientallen telefoontjes ben ik er niet in geslaagd een goede brandstof tank te vinden (nieuw niet meer leverbaar, imitatie ook niet gevonden, sloop had ze niet meer liggen).

Hoe vaak gebeurd het dat de tank verroest is ten opzichte van een porreuse dampretour slang? En komt deze dampretourslang ongeveer in het midden van de brandstoftank uit? En heeft iemand een technische tekening of plaatje hoe zo'n dampretourslang op de tank aangesloten zit?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit euvel want ik wil over drie weekjes met de auto naar Italie rijden.

Groetjes Vincent

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

rotten tov poreus is 0 tot ∞

je mag mijn kunstof tank wel kopen.
Dan kan je jouw kunstof tank vervangen.
Last edited by Joost on TueJun16, 2009 1:03:01 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Xo-Drive
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueJun16, 2009 12:36:03 PM

Post by Xo-Drive »

Joost wrote:je mag mijn kunstof tank wel kopen.
Dan kan je jouw kunstof tank vervangen.
Hehe is de tank van kunstof? Zover heb ik nog niet gekeken, ben er vanuit gegaan dat hij van metaal was omdat een kameraad van mij dit zei. 8)

Dan is het dus vrij voor de hand liggend dat het de dampretourslang is?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Grote kans dat het de dampretourslang is. Ik denk niet dat je tank is doorgeroest, ze zijn nl. van kunstof ;) Kijk maar even onder de grote zwarte doppen onder je achterbank.
Image Image Image

Xo-Drive
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueJun16, 2009 12:36:03 PM

Post by Xo-Drive »

Bossie wrote:Grote kans dat het de dampretourslang is. Ik denk niet dat je tank is doorgeroest, ze zijn nl. van kunstof ;) Kijk maar even onder de grote zwarte doppen onder je achterbank.
Ja die heb ik wel los gehad maar het was daar vrij droog allemaal. Ook zag ik geen zichtbare beschadigingen aan de slangen onder de gaten. Maar ze lopen natuurlijk verder door tussen chassis en tank. Hoe makkelijk is het zo'n slang te vervangen? Moet de hele tank er onder weg?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ja, je moet de tank er wel even onderuit halen.
Image Image Image

Xo-Drive
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueJun16, 2009 12:36:03 PM

Post by Xo-Drive »

Bossie wrote:Ja, je moet de tank er wel even onderuit halen.
Oke, dan rij ik de tank zo veel mogelijk leeg en ga ik de slangen even opmeten, diameter etc. Of weet iemand toevallig welke slang er in gaat (AX 1.1TGE 1990)?

Xo-Drive
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueJun16, 2009 12:36:03 PM

Post by Xo-Drive »

Bedankt voor jullie snelle reacties :). Nu kan ik weer verder met de AX. :D

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

slang is te bestellen bij wildkamp

De maat staat ergens bij de faq, zal zo even kijken ;)

16 mm binnenmaat dacht ik en je hebt een metertje nodig
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17425

16 mm binnen diameter 115 cm lang

tank moet er onder vandaan. Bij wildkamp ben je d8 ik 10tje kwijt, bij dealer orgineeel 38 euro.

Bij wildkamp die buiten diameter is dikker maar het past wel, gewoon goed hard terug douwen :twisted:

Overigens had ik dus idd hetzelfde probleem met de GT, bij voltanken gooide die er weer een half litertje uit. Dampretour had bij aansluiting een scheur zitten.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Het is bijna zeker zoals al eerder gesteld de dampretourslang.

Met een beetje moed, geduld enz. is het te doen om tank een klein stukje te laten zakken en dan de slang vervangen.

Stuur anders even een pb'tje naar Michel (MBa@NL) die heeft het een paar weken geleden nog voor elkaar gekregen op bovenstaande manier.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Soms kan het ook de afsluiting van de vlotter zijn.
Ook dat merk je enkel bij geheel aftanken.
Daar kun je bij als je de achterbank verwijderd, onder de (2) zwarte deksels die dan zichtbaar zijn.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ik heb er ook last van, daarom tank ik hem nooit meer vol nadat hij de eerste keer zo gelekt (en nog een halve week gestonken) heeft.

Ik wil er nu eigenlijk wel werk van gaan maken, maar ben een beetje bang om die tank eronderuit te halen...

Is het overigens deze slang?

Image (klikbaar)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Ik heb dit probleem ook. Zelf dacht ik dat het de koppeling tussen de tank en de buis waar je het vulpistool in doet is. Ik weet niet of dat mogelijk is. Maar ik dacht zo dat de buis dan gewoon leeg loopt.
Image

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ja dat is ook wat ik eerst dacht, maar na een kijkje op het foum blijkt het 9 van de 10 keer de dempretourslang te zijn...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Het is vrijwel altijd de dampretour

Tank eronder vandaan is niet zon punt hoor!!

Uitlaat ff weg, en dan die 2 boutjes losmaken en wrikken :P

Wel zorgen dat je tank leeg is anders is tie zo zwaar!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:Het is vrijwel altijd de dampretour
Dat is wat ik ook wel heb ondervonden ja!
grietje wrote:Tank eronder vandaan is niet zon punt hoor!!
Niet nodig, gewoon op een krik laten zakken (blijft hangen aan een kant namelijk en zolang je em niet te ver laat zakken stortie er ook niet onderuit) en je kan de oude eruit trekken en de nieuwe er zo weer in terug schuiven, bovenop de tank is het even lastig erbij komen maar vond het goed te doen als je het klemmetje maar met een niet al te grove tang vastpakt.
grietje wrote:Uitlaat ff weg, en dan die 2 boutjes losmaken en wrikken :P
uitlaat heb ik op de eindpot los gemaakt (koppeling losgehaald) en op een as steun gezet maar niet helemaal los.
grietje wrote:Wel zorgen dat je tank leeg is anders is tie zo zwaar!
Tank was bij mij nog bijna helemaal vol maar een lege tank zal ongetwijfelt beter werken inderdaad.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik vond tank eraf makkelijker ;)

Kon ik meteen die kleine ook doen en alles ff schoonmaken van onder ;)

Zoveel werk extra was het niet, en heb het ook in me eentje gedaan, het terug hangen met 2 krikken gedaan haha. Ging best
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply