Help, acuu lampje van devil blijft branden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
en ja hoor, vanavond op weg naar me werk ging het accu-lampje weer branden.
ik heb de voltagemeter bekeken en hij gaf ff 11 volt ipv 14.. wel heb ik korte tijd terug al een nieuwe spanningsregelaar laten monteren.
kan het nu dan ook zijn dat de koolborstels van de dynamo opzijn?
hmm ik baal als een stekker dat allerlei mankementen achter elkaar ontstaan terwijl ik wel met me auto op vakantie wil, en ik echt niet in het buitenland stil wil komen te staan door zo'n k*tstoring.
ik heb de voltagemeter bekeken en hij gaf ff 11 volt ipv 14.. wel heb ik korte tijd terug al een nieuwe spanningsregelaar laten monteren.
kan het nu dan ook zijn dat de koolborstels van de dynamo opzijn?
hmm ik baal als een stekker dat allerlei mankementen achter elkaar ontstaan terwijl ik wel met me auto op vakantie wil, en ik echt niet in het buitenland stil wil komen te staan door zo'n k*tstoring.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
lijkt net of hij van de dynamo komt.
ik zie dat het stekkertje op de koolborstel unit nog vast zit
dan moet er nog een kabeltje vastzitten op de + van de dynamo beetje moeilijk te zien op de foto.
er is een kabel die je met een stekkertje op de koolborstelunit schuift en een andere die met zon ring en moer vastzit op de dynamo zitten die allebei er nog op?
als er geen kabel met ring/moer op de dynamo vastzit zal dat die kabel wel zijn en dan word je accu niet opgeladen.
ik zie dat het stekkertje op de koolborstel unit nog vast zit
dan moet er nog een kabeltje vastzitten op de + van de dynamo beetje moeilijk te zien op de foto.
er is een kabel die je met een stekkertje op de koolborstelunit schuift en een andere die met zon ring en moer vastzit op de dynamo zitten die allebei er nog op?
als er geen kabel met ring/moer op de dynamo vastzit zal dat die kabel wel zijn en dan word je accu niet opgeladen.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
nu ik wat beter kijk zie ik dat er twee kabels aan je dynamo vastzit.
die met het schuifstekkertje ziet er normaal uit alleen wat is die kabel met dat ring/moer ding dun.
hoort die losse kabel mischien ook vasttezitten aan die kabel met ring/ moer?
zit volgens mij zon knijpstekker op mischien dat hij er tussenuitgeschoven is
die met het schuifstekkertje ziet er normaal uit alleen wat is die kabel met dat ring/moer ding dun.
hoort die losse kabel mischien ook vasttezitten aan die kabel met ring/ moer?
zit volgens mij zon knijpstekker op mischien dat hij er tussenuitgeschoven is
die witte schuifstekker linksboven zit goed.(als je die lostrekt gaat het acculampje ook niet branden bij contact aan)
dat blauwe draadje van de spanningsregelaar zit ook nog goed, die is pas nieuw.
die met een ring en moer vastzit, is dat 1 of 2 draden? want er zit 1 kabel op, maar die andere hangt er dus naast en is kapot.
en er zit een stukje ty-rap omheen.
maarja, die ring+moer op de dynamo, moet daar nu 1 of meerdere kabels op ?
dat blauwe draadje van de spanningsregelaar zit ook nog goed, die is pas nieuw.
die met een ring en moer vastzit, is dat 1 of 2 draden? want er zit 1 kabel op, maar die andere hangt er dus naast en is kapot.
en er zit een stukje ty-rap omheen.
maarja, die ring+moer op de dynamo, moet daar nu 1 of meerdere kabels op ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik kan het op de foto ook niet goed zien, maar er horen daar ook nog draden naar je olie sensoren te lopen. Denk dat het in jou geval 2 sensoren zijn die dus in het blok zitten. Check die ook eens?
Laadspanning van 11 kan te maken hebben met de bekabeling van/naar dynamo, na te meten door je dynamo te meten (moet wel met draaiende motor dus enige voorzichtigheid is nodig!) Als het daar wel 13/14 is is je dynamo wel goed alleen de bekabeling niet (dat gaat via de startmotor naar je accu)
Laadspanning van 11 kan te maken hebben met de bekabeling van/naar dynamo, na te meten door je dynamo te meten (moet wel met draaiende motor dus enige voorzichtigheid is nodig!) Als het daar wel 13/14 is is je dynamo wel goed alleen de bekabeling niet (dat gaat via de startmotor naar je accu)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
oke, duidelijkere foto's:
die oliesensor in het blok achter het spruitstuk die zit nog aangesloten, daar is het dus naar mijn weten niet van.
de bedrading die naar de dynamo loopt en dus vastzit met een ringetje en een moer, die is dus helemaal bloot en erg gecorrodeert, dat lijkt me ook niet de bedoeling..
dat in het gele omcirkelde is dus kabel dat bloot ligt:
die oliesensor in het blok achter het spruitstuk die zit nog aangesloten, daar is het dus naar mijn weten niet van.
de bedrading die naar de dynamo loopt en dus vastzit met een ringetje en een moer, die is dus helemaal bloot en erg gecorrodeert, dat lijkt me ook niet de bedoeling..
dat in het gele omcirkelde is dus kabel dat bloot ligt:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Foto 1:
- die blanke draad = niet goed!
- de twee groene draden bij elkaar zijn volgens mij voor de olieniveau-sensor. Daar hoort een stekker op, maar die is duidelijk heel erg weg.
Blijkbaar is de motorkabelboom wel uitgerust voor olieniveau, maar zit er geen sensor in het blok (zit linksonder naast het oliefilter. Zit nu waarschijnlijk gewoon een schroefdop in).
Foto 2: Oliedruk-sensor. Nix mis mee.
Foto 3: BDP-sensor. Ook nix mis mee.
Foto 4: Alweer oliedruk-sensor. Nog steeds nix mis mee.
- die blanke draad = niet goed!
- de twee groene draden bij elkaar zijn volgens mij voor de olieniveau-sensor. Daar hoort een stekker op, maar die is duidelijk heel erg weg.
Blijkbaar is de motorkabelboom wel uitgerust voor olieniveau, maar zit er geen sensor in het blok (zit linksonder naast het oliefilter. Zit nu waarschijnlijk gewoon een schroefdop in).
Foto 2: Oliedruk-sensor. Nix mis mee.
Foto 3: BDP-sensor. Ook nix mis mee.
Foto 4: Alweer oliedruk-sensor. Nog steeds nix mis mee.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
ik denkt dat de kabel die zo verrot is de problemen geeft.
ziet er aardig hetzelfde uit als dat van mij, alleen had ik dit in de buurt van de startmotor.
ik had precies de zelfde symptomen.
ene keer deed alles goed 14 volt andere keer 11 volt.
een accu lampje die uit is, en opeens tijdens het rijden begint te flikkeren en dan weer uit blijft voor een tijd.
maar meten = weten
meet je dynamo is of daar 14 (tussen 13.6 en 14.2 is ideaal, ligt aan de accu hoe vol die is)volt door gaat.
blijkt dat de kabel verrot is, dan kun je ook een kabel direct van de dynamo (van waar dat ring stekkertje op zit) naar de plus van je accu leggen. stukkie makkelijker
dit heb ik ook gedaan en komt wel door de apk keuring.
ziet er aardig hetzelfde uit als dat van mij, alleen had ik dit in de buurt van de startmotor.
ik had precies de zelfde symptomen.
ene keer deed alles goed 14 volt andere keer 11 volt.
een accu lampje die uit is, en opeens tijdens het rijden begint te flikkeren en dan weer uit blijft voor een tijd.
maar meten = weten
meet je dynamo is of daar 14 (tussen 13.6 en 14.2 is ideaal, ligt aan de accu hoe vol die is)volt door gaat.
blijkt dat de kabel verrot is, dan kun je ook een kabel direct van de dynamo (van waar dat ring stekkertje op zit) naar de plus van je accu leggen. stukkie makkelijker
dit heb ik ook gedaan en komt wel door de apk keuring.
ik heb even bij fietspomp onder de kap gekeken,
de 2 groene draadjes die los hangen zijn idd van de oliedingessensor, bij fietspomp is die namelijk aangesloten, ik mis dus heel die stekker, en er zit naar mijn weten niet zo een sensor in me blok, ik ga er dan ook vanuit dat er een dop in zit.
de bedrading die open ligt is zeker niet goed, maar dit loopt dus naar mijn startmotor? waar dient het precies voor? en heeft het geen fout effect als ik het direct naar me accu doorverbind?
de 2 groene draadjes die los hangen zijn idd van de oliedingessensor, bij fietspomp is die namelijk aangesloten, ik mis dus heel die stekker, en er zit naar mijn weten niet zo een sensor in me blok, ik ga er dan ook vanuit dat er een dop in zit.
de bedrading die open ligt is zeker niet goed, maar dit loopt dus naar mijn startmotor? waar dient het precies voor? en heeft het geen fout effect als ik het direct naar me accu doorverbind?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
dit had ik dus ook van hey maar hij gaat toch naar de startmotor.
maar mij werd toen verteld dat dit gewoon kon. en tot nu toe loopt alles nog steeds perfect:)
de oude kabel(degene van de kabelboom) hangt samen met de nieuwe nog aan de dynamo.
de kabel veroorzaakte namelijk geen start problemen alleen bracht het onvoldoende stroom naar de accu
ik kan je dus niet precies uitleggen wat die kabel naar de startmotor doet:D dat is mij ook nooit echt goed uitgelegd:P.
probeer anders gewoon is een kabeltje te leggen van je dynamo naar je accu en dan meten. dus nog niet mooi wegwerken puur om te testen.
maar mij werd toen verteld dat dit gewoon kon. en tot nu toe loopt alles nog steeds perfect:)
de oude kabel(degene van de kabelboom) hangt samen met de nieuwe nog aan de dynamo.
de kabel veroorzaakte namelijk geen start problemen alleen bracht het onvoldoende stroom naar de accu
ik kan je dus niet precies uitleggen wat die kabel naar de startmotor doet:D dat is mij ook nooit echt goed uitgelegd:P.
probeer anders gewoon is een kabeltje te leggen van je dynamo naar je accu en dan meten. dus nog niet mooi wegwerken puur om te testen.