Verschillen achterremcilinders

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Verschillen achterremcilinders

Post by JeroenOomen »

Hallo!

Mn achterremcilinders zweten (lekken) waardoor ik vandaag een vastloper heb gehad (zat zo vast dat de meneer van de ANWB bijna 30 minuten bezig was de rem los te krijgen...)
Nu heb ik een setje nieuwe remcilinders nodig, echter kom ik in de shop 3 verschillende tegen.

Image ( R62403X )

Image ( R62404X )

en

Image ( R62405X )

Nu vraag ik me af welke ik nodig heb voor mn Ax first 1.1i (FB-JR-20), aangezien de aansluiting op een andere plek lijken te zitten en dit misschien niet past? Welke er momenteel inzitten kan ik niet nagaan, aangezien ik niet zelf de remmen los kan halen (en vergeten was het typenummer even te noteren toen meneer bezig was).

Ik laat ze er natuurlijk tegelijk met nieuwe remschoenen inzetten door een garage hier in de buurt.[/img]

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De bovenste twee zijn met ingebouwde remdruk-verdeler en zijn a-symmetrisch, omdat de ene voor links is en de andere voor rechts.
De onderste is voor zowel links als rechts en wordt gebruikt i.c.m. een aparte remdruk-verdeler.

Je kunt zelf vrij snel zien welke je moet hebben als je even onder de auto kijkt: als je even de remleiding opzoekt waar die op de achterrem zit en dan kijkt waar het ontluchtingsnippeltje zit. Zit die niet recht boven de remleiding, dan moet je dus de bovenste twee remcylindertjes hebben. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Thanx voor de tip!

Ik moet dus de bovenste twee hebben. Dit is de achterkant van mn achterremmen (kun je meteen zien wat meneer van de ANWB heeft gedaan ;-) )

Rechts:
Image

Links:
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Je laat ze er door een garage inzetten begrijp ik. Laat hun dan ook de onderdelen bestellen, verkeerd besteld is dan voor hun rekening :)

Wel even prijsafspraken maken van te voren want zo'n remmenklusje kan makkelijk zijn maar ook ontzettend tegenzitten. brrrr....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Idd! Ze kunnen er geluk mee hebben dat de remleiding niet meteen mee draait met 't warteltje, maar als dat wèl het geval is, zal meestal de remleiding ook vervangen moeten worden. Extra kosten dus.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Kakelbont wrote:Je laat ze er door een garage inzetten begrijp ik. Laat hun dan ook de onderdelen bestellen, verkeerd besteld is dan voor hun rekening :)

Wel even prijsafspraken maken van te voren want zo'n remmenklusje kan makkelijk zijn maar ook ontzettend tegenzitten. brrrr....
bedankt voor de tip! Ik heb alleen de ervaring dat het bestellen bij de garage meteen 2x zo duur is als zelf bestellen. En als ik zeker weet dat ik de goede onderdelen heb scheelt dat dus behoorlijk. Scheelt ook behoorlijk qua reparatietijd, dan hoef ik niet te wachten tot ze eindelijk de onderdelen binnen hebben, maar kunnen ze het meteen fixen.

Hoeveel werk kan het vervangen van die cilinders en schoenen zijn?

Mn axje is zo en zo al niet helemaal top meer, mn rechter aandrijfaf klopt behoorlijk in de bochten, en tegenwoordig zelfs al tijdens optrekken met volledig gas, die zal dus ook binnenkort vervangen moeten worden (en das volgens mij al helemaal duur).
Kun je net zogoed een nieuwe ax kopen op marktplaats voor 400 euro en daar weer een jaartje mee rijden (hoewel ik toch wel erg gehecht ben geraakt aan mn trouwe ax). Voor de rest loopt hij als een zonnetje...

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Dubbel...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De rechter aandrijfas is idd wel wat duurder dan de linker, maar evengoed heb je voor die prijs nog lang geen andere AX hoor!
En vervangen is echt peanuts!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

MNM(tm) wrote:De rechter aandrijfas is idd wel wat duurder dan de linker, maar evengoed heb je voor die prijs nog lang geen andere AX hoor!
En vervangen is echt peanuts!
Genoeg axjes voor die prijs op mplaats hoor :-).

Probleem is dat ik zelf die dingen niet kan vervangen, als ik iets probeer te vervangen, sloop ik weer een ander ding. Daarnaast geen goed gereedschap om het te doen. Dus ben ik aangewezen op een garage die die kusjes oplost, echter kost dat een hoop poen.

Misschien kan iemand me op de meeting helpen daarmee?

De remmen wil ik wel deze week nog geregeld hebben, heb niet zon zin om met een knipperend remlichtlampje op mn dashboard rond te rijden.
Ik dacht eerst dat er iets contact maakte waardoor mn handremlampje knipperde bij optrekken. Ook na het lostrekken van de stekker bij mn handrem ging dat knipperen door... Paar uurtjes later wist ik dus waarom dat lampje zo deed....

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Voor dat geld heb je een andere AX, geen nieuwe ;) Je weet niet hoeveel achterstallig onderhoud je koopt. Bij je eigen AX weet je wat er mee mis is en wat er de afgelopen tijd aan is gedaan. Een andere van 400 euro, daar kun je geluk mee hebben, maar ook de pech dat je daar gelijk een paar honderd euro aan kosten aan krijgt.
Image Image Image

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Bossie wrote:Voor dat geld heb je een andere AX, geen nieuwe ;) Je weet niet hoeveel achterstallig onderhoud je koopt. Bij je eigen AX weet je wat er mee mis is en wat er de afgelopen tijd aan is gedaan. Een andere van 400 euro, daar kun je geluk mee hebben, maar ook de pech dat je daar gelijk een paar honderd euro aan kosten aan krijgt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Met mijn axje (450 euro) heb ik enorme mazzel gehad. Tot nu toe 25000km gereden zonder enig probleem, alleen achterdemper en middenpijp vervangen een half jaartje terug voor de APK.

Laten we zeggen dat ik in totaal 250/300 euro kwijt ben aan het fixen van de achterremmen en vervangen van de rechter aandrijfas. Dan heb ik wel een auto waar ik weer een langere tijd mee vooruit kan voor minder geld dan een andere... En dan hoef ik mn lieve ax niet weg te doen..

Post Reply