Verschil tussen de benzines (95, 98, v power, e.d...)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Verschil tussen de benzines (95, 98, v power, e.d...)

Post by Habo »

Kan iemand mij uitleggen welke benzine het beste is voor een AX 1.1i. Ik heb al van alles gelezen over de compressieverhouding, gelood of ongelood, hoger octaangehalte of niet, enz...

Kort samengevat:

Ik zie door de bomen het bos niet meer... :?
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Een ax heeft geen hoe heet dat ding ook alweer :?

Er zit niks in wat meet/weet welke benzine erinzit, dus het management reageert er niet op, dus geen nut!

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Post by Habo »

Happytree wrote:Een AX heeft geen hoe heet dat ding ook alweer :?

Er zit niks in wat meet/weet welke benzine erinzit, dus het management reageert er niet op, dus geen nut!
Maar merk je wel verschil in prestaties bij 95, 98, of een andere benzine?
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bij sommige AXen kan je verschil in verbruik opmerken.

prestaties iig niet merkbaar.

In mijn ervaring maakt t geen ruk uit en ik tank dan ook altijd bij onze witte-super-goedkope pomp gewoon 95 ;) In alle auto's, haha. maar ik heb dan ook alleen maar vrij standaard auto's, die ook altijd op 95 hebben gelopen dus niet beter weten. verbruik maakt het voor mij ook niets uit.

GTI's en sportievere autos (hogere compressie volgens mij) zou 98 wel beter of zelfs het enige goede zijn.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Happytree wrote:Een AX heeft geen hoe heet dat ding ook alweer :?

Er zit niks in wat meet/weet welke benzine erinzit, dus het management reageert er niet op, dus geen nut!
Een klopsensor?
AX-kopen is verslavend.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

citrofenwick wrote:
Happytree wrote:Een AX heeft geen hoe heet dat ding ook alweer :?

Er zit niks in wat meet/weet welke benzine erinzit, dus het management reageert er niet op, dus geen nut!
Een klopsensor?
We hebben een winaar :P

Ik lag in bed en liep maar te denken hoe dat ding ookalweer hete!

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Post by Habo »

Happytree wrote:
citrofenwick wrote:
Happytree wrote:Een AX heeft geen hoe heet dat ding ook alweer :?

Er zit niks in wat meet/weet welke benzine erinzit, dus het management reageert er niet op, dus geen nut!
Een klopsensor?
We hebben een winaar :P

Ik lag in bed en liep maar te denken hoe dat ding ookalweer hete!
Ja, ik ken het :D En je zal en moet weten hoe het heet voordat je slaapt :lol: :wink:
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

ik merkte het verschil zeker toen ik van 95 naar 98 ging met mijn 1.1 volcane. Zelfs van V-power naar 98 voelde ik het verschil, zeker bij volle belading (2 dames mee).
Bij 98 voelde ik meer trekkracht.
Van v-power voel je opzich niet direct wat, maar de motor wordt er wel schoner van... zeggen ze.
Dus als je motor goed schoon is zal je ook de vermogensstijging voelen als je van 95 naar 98 gaat.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Post by Habo »

v.andriessen wrote:ik merkte het verschil zeker toen ik van 95 naar 98 ging met mijn 1.1 volcane. Zelfs van V-power naar 98 voelde ik het verschil, zeker bij volle belading (2 dames mee).
Bij 98 voelde ik meer trekkracht.
Van v-power voel je opzich niet direct wat, maar de motor wordt er wel schoner van... zeggen ze.
Dus als je motor goed schoon is zal je ook de vermogensstijging voelen als je van 95 naar 98 gaat.
Ik had iets gelezen dat V-power in Duitsland een octaangehalte had van 100. Hier in Nederland is dat maar 97 (zal vast en zeker iets met de staat te maken hebben en de belastingen :wink: ) Maar in Duitsland haal je er dan in principe nog meer vermogen uit?
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Habo wrote:
v.andriessen wrote:ik merkte het verschil zeker toen ik van 95 naar 98 ging met mijn 1.1 volcane. Zelfs van V-power naar 98 voelde ik het verschil, zeker bij volle belading (2 dames mee).
Bij 98 voelde ik meer trekkracht.
Van v-power voel je opzich niet direct wat, maar de motor wordt er wel schoner van... zeggen ze.
Dus als je motor goed schoon is zal je ook de vermogensstijging voelen als je van 95 naar 98 gaat.
Ik had iets gelezen dat V-power in Duitsland een octaangehalte had van 100. Hier in Nederland is dat maar 97 (zal vast en zeker iets met de staat te maken hebben en de belastingen :wink: ) Maar in Duitsland haal je er dan in principe nog meer vermogen uit?
Dat is uitvoerig getest. Maar voor een injectie motor verschilt het niet echt veel (mits je al veel dingen veranderd hebt zoals andere nokassen)
Maar bij turbo motoren scheelt het echt veel. Een subaru impresa was getest op de rollerbank. Met octaan 100 had die iets van 55pk meer... kijk en dan wordt het echt leuk!!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

wat je ook kan doen is octan booster kopen ,zoals ik zal doen
het is beter voor de motor en mishien dat je iets meer power hebt???
Image

mvg jeroen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Shell Pura vervangen door Power

woensdag 3 maart 2004, 0:00

Oliemaatschappij Shell stopt met de benzinesoort Pura. De marktleider vervangt het product dat vier jaar geleden met veel tamtam werd ingevoerd door een andere variant met de naam Shell V-Power.

Shell zei in een verklaring tevreden te zijn over de resultaten van Pura, maar cijfers wilde de woordvoerder niet geven. Shell V-Power is minder vervuilend dan andere benzines. Het product is zwavelvrij, waardoor de katalysator in een auto beter werkt, claimt het oliebedrijf. Verder zegt Shell dat automobilisten die de benzine gebruiken, merken dat de motor vlotter is en direct reageert op bewegingen van het gaspedaal (ANP).
pura = vpower = flauwekul
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Ik houd het verbruik altijd bij, mijn dieseltje (1.4) werd steeds minder zuinig en dat kwam volgens mij door veelvuldig gebruik van goedkope diesel, schijnbaar raakt op een of andere wijze toch het brandstofsysteen langzaam iets vervuild?! Gek genoeg is na eenmalig een of ander blikje spul in de tank gegooid te hebben, en na een paar keer v-power tanken, de auto weer een stuk zuiniger geworden, 1:20 is nu weer 1:22 à 23. Nu tank ik wel weer die goedkope brandstof bij zo'n onbemande pomp maar af en toe v-power 'verschoont' de boel is mijn indruk, hoewel ik bepaald geen Shellfan ben :?
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Post by Habo »

Ik hoor dat de één het wel merkt, en de ander weer niet. Dus het is toch een kwestie van zelf uitproberen, en je verbruik bijhouden.
Nog even en dan kan ik het zelf proberen :D :wink:
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Merkbare verschillen zitten volgens mij gewoon tussen de oren.
Als iemand anders voor je heeft getankt en na 400km zegt dat het V-power was, zal je vast niet hebben gedacht dat je ax-je die 400km nou vlotter heeft doorgereden.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Donderkar wrote:Ik houd het verbruik altijd bij, mijn dieseltje (1.4) werd steeds minder zuinig en dat kwam volgens mij door veelvuldig gebruik van goedkope diesel, schijnbaar raakt op een of andere wijze toch het brandstofsysteen langzaam iets vervuild?! Gek genoeg is na eenmalig een of ander blikje spul in de tank gegooid te hebben, en na een paar keer v-power tanken, de auto weer een stuk zuiniger geworden, 1:20 is nu weer 1:22 à 23. Nu tank ik wel weer die goedkope brandstof bij zo'n onbemande pomp maar af en toe v-power 'verschoont' de boel is mijn indruk, hoewel ik bepaald geen Shellfan ben :?
Hier ga ik het gewoon echt wel helemaal mee eens zijn!
Ik tank vrijwel altijd bij Pin&Go (Berkman Energie), omdat dat de goedkoopste is op 't eiland hier, èn het gewoon heel goede branstof is.
Heb wel eens getankt bij diverse 'witte pompen', maar daarvan flikkeren de prestaties en de zuinigheid van de motor dus echt ter plekke van in elkaar!
M'n Volcane ging er echt rot van lopen: ontzettend stotteren en bokken bij koude motor, dramatisch verbruik (1:14, ipv. normaal 1:17½) en gewoon duidelijk minder vlot reageren. (En zelfs ff spontaan inhouden op de snelweg. :?)


[off topic]
Voor degenen die zich nog kunnen herinneren dat ik zo ontzettend over m'n Volcane heb lopen klagen v.w.b. het verbruik sinds 't andere onderstel: de grote reinigingsactie van 't injectiehuis heeft wonderen gedaan! Nu haalt 'ie weer braaf de 1:17! 8)
(En dat is dan ook nog eens met nog niet opnieuw uitgelijnde voortrein!)
[/off topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Toen het net geïntroduseerd werd hebben ze een onderzoek gedaan naar V-power met smart. (door de autoweek)
En daar kwam uit dat je 1.0 3cillinder meer koppel had na het tanken van v-power. Het vermogen steeg ook maar minder signifikant dan de koppel curve.
Soms werk het plasebo effect ook andersom hè... als je denk dat het niet werk merk je het ook niet.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: WedMay06, 2009 8:57:15 AM
Location: Deventer
Contact:

Post by Habo »

Wat wordt nou eigenlijk verstaan onder 'witte pompen'?
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Habo wrote:Wat wordt nou eigenlijk verstaan onder 'witte pompen'?
is dat niet voor boeren? Met rode diesel enzo?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

'witte pompen' zijn vooral de merkloze pompen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply