Motor hapert

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Fritz
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuMay13, 2004 8:14:26 PM

Motor hapert

Post by Fritz »

Hallo,
Mijn motor van mijn AX 10 E hapert of slaat af bij gasgeven. Dit is alleen het geval als ik het gaspedaal in een keer vol intrap.. Het lucht filter is schoon, het acceleratiepompje doet het...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, en wat ik er aan kan doen.

Alvast bedankt

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik heb het ook. Heb me door citroengarage laten vertellen dat bij ouwe axjes de gaskleppotentiometer stuk is wat je stationair toerental regelt. Als ie warm is heb ik er geen last van van omdat dan de lambdasensor warm is en de boel regelt. heb jij dat ook alleen als ie koud is?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mauricewoud wrote:ik heb het ook. Heb me door citroengarage laten vertellen dat bij ouwe axjes de gaskleppotentiometer stuk is wat je stationair toerental regelt. Als ie warm is heb ik er geen last van van omdat dan de lambdasensor warm is en de boel regelt. heb jij dat ook alleen als ie koud is?



dan redenatie klopt NIET
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

haha ik dacht dat het zow zat maare wat is er fout aan dan of is alles fout

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de lambda zit in je uitlaat en geeft aan of er meer of minder gas moet komen. ivm uitstoot


de gasklepmeter moet de inspuiting regelen dus bij gas geven standaard lopen etc.


bij oude axjes zit het eerste model gasklep meter hier zit een "fout" in die later verbeterd is mijn meter was ook de verkeerde maar begon pas te vervelen bij 180dkm wat de garage verbaasde.
op de oude meter is een modificatie uitgebracht -->> probleem opgelost
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik heb er nu bijna 160000 km opzitten op een inj uit 1990. af en toe brand het motorlampje, loopt ie koud erg beroerd, loopt ie soms minder zuinig. Dus ik kan er ook wel vanuit gaan dat ie kapot is de gasklepmeter? Ik weet dat je dan hele gasklephuis moet vervangen. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? waar zit die dan precies?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mauricewoud wrote:ik heb er nu bijna 160000 km opzitten op een inj uit 1990. af en toe brand het motorlampje, loopt ie koud erg beroerd, loopt ie soms minder zuinig. Dus ik kan er ook wel vanuit gaan dat ie kapot is de gasklepmeter? Ik weet dat je dan hele gasklephuis moet vervangen. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? waar zit die dan precies?



misverstand het is motorstoringslampje DUS kan ook iets anders zijn, uitlezen was bij mij de uitkomst

tussen (boven) inlaat spruitstuk en onder het luchtfilterhuis waar gaskabel aanzit is het injectiehuis vervangen kost ongeveer 30 minuten max
Last edited by Joost on FriMay14, 2004 8:00:34 AM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Re: Motor hapert

Post by Ax_Dude »

Fritz wrote:Hallo,
Mijn motor van mijn AX 10 E hapert of slaat af bij gasgeven. Dit is alleen het geval als ik het gaspedaal in een keer vol intrap.. Het lucht filter is schoon, het acceleratiepompje doet het...



Dat probleem had ik ook met mijn 1.0 tje, heb toen de carburator laten vervangen en toen deed ie t veel beter alhoewel het nog gebeurde dat ie afsloeg :cry:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Motor hapert

Post by Kakelbont »

Fritz wrote:Hallo,
Mijn motor van mijn AX 10 E hapert of slaat af bij gasgeven. Dit is alleen het geval als ik het gaspedaal in een keer vol intrap.. Het lucht filter is schoon, het acceleratiepompje doet het...



Ik heb hetzelfde probleem, niet dattie er veel minder om rijdt, je kan het gewoon opvange met het gaspedaal, maar het is wel lastig.

Ik heb mij laten vertellen dat het bij mij wel waarschijnlijk het accelatiepompje is. Hoe sjek je dat eigelijk?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Fritz
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuMay13, 2004 8:14:26 PM

Post by Fritz »

Ik weet wel dat je het acceleratiepompje kan checken door het luchtfilter te demonteren en in de carburateur te kijken.
Als bij het gasgeven er geen straaltje benzine te zien is, dan is hij kapot..

Post Reply