Motorproblemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Motorproblemen

Post by snowy1871 »

Oke het volgende.
Ik ben al drie jaar in het bezit van een AX 1.1 first injection U9 uit 1992. Eigelijk weinig problemen mee gehad. Ook bijna geen onkosten. (uitlaatje, hoofdremcilinder en steekassen). Maar nu is het kennelijk toch over vrees ik.

Sinds enige tijd valt de motor ineens uit. Dat kan echt overal gebeuren maar meestal bij het verlaten van de snelweg (dus 120 á 130 gereden dan terug naar 50). Maar ook zeer korte ritten, even 2 kilometer verderop rijden, starten zonder problemen, daarna niet meer aan de praat te krijgen. Als ik dan 10 minuten wacht, het gaspendaal vol intrapt slaat hij weer aan.
Op de snelweg idem. Afremmen (bij bijv. filevorming) betekend dat het lampje van de ... gaat branden. Als ik dan gas geef begint hij te sputteren en te bokken. Daarna valt hij uit. 10 miniten wachten en ik kan weer gewoon starten. Over het algemeen kan worden aangenomen dat de problemen pas gaan opspelen als de auto op bedrijfstemperatuur komt. Als ik met de kachel op heet binnen de bebouwde kom blijf rijden is er geen probleem.

De uitlaatgassen ruiken alsof hij geen goeie verbranding heeft (ruikt namelijk echt naar benzine). Nu hebben we het idee dat de shoke niet goed werkt. Dat deze het seintje krijgt om dicht te blijven(dus meer benzine inspuiting) terwijl de motor gewoon erg warm is.

Zou het de temperatuur-sensor kunnen zijn? Of heeft iemand anders een ander idee?

tweede opmerking. Bij het afvullen van de radiator blijft het koelwater borrelen. Als er gas wordt gegeven trekt het terug. Weer terug naar stationair betekend omhoogkomen van de vloeistof en borrelen. Is dit een lekke koppakking? Heb overigens geen witte rook.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

de motor problemen klinken beetje als lambda sonde (dat deze niet goed functioneerd en hij veelste veel inspuit). Als het lampje motorstoring gaat branden lees hem dan eerst eens uit.

Wel vaag dat ie met verwarming op heet wel blijft lopen....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

grietje wrote:de motor problemen klinken beetje als lambda sonde (dat deze niet goed functioneerd en hij veelste veel inspuit). Als het lampje motorstoring gaat branden lees hem dan eerst eens uit.

Wel vaag dat ie met verwarming op heet wel blijft lopen....
Ja maar dat is dan alleen binnen de bebouwde kom he!!! Weet jij, of iemand anders, trouwens welke waarde de lambda sonde moet hebben? Voordat hij uitvalt gaat altijd het oranje lampje van, ik geloof, de motorwerking, branden.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

ik weet niet of je het al opgelost hebt maar dat had mijn ax ook..

dat is de ontstekings module..
dat kleine zwart met blauwe dingetje die tegen je schut bord aan zit..
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ontstekingsmodule tegen het schutbord? :?
Neuh, die zit onder de bobine!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply