verlichting in het daishbord

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
sandra
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

verlichting in het daishbord

Post by sandra »

ik heb een Citroën ax van het bouwjaar 1991 en nou had ik een vraag. als ik aan het auto rijden ben knippert er wel eens een lichtje in het daishbord met een moterblokje met een k er in, wat betekent dat?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

motorstoring, dan is er ergens een sensor o.i.d. fout. je kan hem uitlezen (zie how to) dan weet je wat er mis is
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

sandra
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by sandra »

grietje wrote:motorstoring, dan is er ergens een sensor o.i.d. fout. je kan hem uitlezen (zie how to) dan weet je wat er mis is
wat bedoel je precies , ik heb heel weinig verstand van auto `s wat kan ik daar het beste mee doen met een motorstoring. en wat is zie how to

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Onder de motorkap zit een computer die bepaalt in welke verhouding de benzine met lucht gemengd wordt tot een brandbaar mengsel waar de motor op loopt.
Verder zitten er op tactische plaatsen sensoren die de motor in de gaten houden en informatie doorgeven aan de computer.
Die sensoren kunnen na 17 jaar een beetje versleten zijn of het stroomdraadje dat er aan hangt is na al die jaren een beetje gaar geworden.
Als daardoor informatie niet meer correct aan de computer wordt doorgegeven noemen we dat een storing en kan dat lampje op je dashboard gaan branden.
In de garage kunnen ze de computer uitlezen waarbij duidelijk wordt wat de storing veroorzaakt.

Als de AX verder prima rijdt kun je misschien de computer laten uitlezen als de AX weer's voor een beurtje naar de garage moet.

Er is een trucje om zelf de computer uit te kunnen lezen, die staat beschreven in het How to gedeelte op dit forum.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

sandra
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by sandra »

Rio97 wrote:Onder de motorkap zit een computer die bepaalt in welke verhouding de benzine met lucht gemengd wordt tot een brandbaar mengsel waar de motor op loopt.
Verder zitten er op tactische plaatsen sensoren die de motor in de gaten houden en informatie doorgeven aan de computer.
Die sensoren kunnen na 17 jaar een beetje versleten zijn of het stroomdraadje dat er aan hangt is na al die jaren een beetje gaar geworden.
Als daardoor informatie niet meer correct aan de computer wordt doorgegeven noemen we dat een storing en kan dat lampje op je dashboard gaan branden.
In de garage kunnen ze de computer uitlezen waarbij duidelijk wordt wat de storing veroorzaakt.

Als de AX verder prima rijdt kun je misschien de computer laten uitlezen als de AX weer's voor een beurtje naar de garage moet.

Er is een trucje om zelf de computer uit te kunnen lezen, die staat beschreven in het How to gedeelte op dit forum.
bedankt voor de uitleg

Post Reply