Motormanagement lampje en wazige accu...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MKramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuMar19, 2009 10:59:18 AM
Location: Nijmegen

Motormanagement lampje en wazige accu...

Post by MKramer »

Hallo allemaal,

Ik rijd nu zo'n half jaar in een blauwe AX Spot 1.1 uit 1996. Uiteraard een prima auto, ook via een vriendin gekocht, dus ik wist de voorgeschiedenis. Buiten wat kleine dingen niets van uitval van motor o.i.d. Nu komt het probleem. Twee weken geleden begon hij stationair een hoog toerental te vertonen, dit heb ik laten verhelpen door een monteur (niet bij dealer overigens). Was zeer snel klaar. Nu afgelopen weekend van Nijmegen naar Middelburg gereden, heenweg geen enkel probleem, ook geen hoog stationair toerental meer. Echter op de terugweg begon m'n orange lichtje te branden van het motormanagement. Ben toen direct gestopt en na 10 minuten pauze en opnieuw starten rustig verder gereden. Echter viel me op dat m'n dashboardverlichting en alle andere verlichting zachter ging branden. Eerste wat ik dacht was de accu of de dynamo. Bij afrit Oss begon m'n motor ook te stotteren. M'n pa heeft me toen naar zijn huis (ook in Oss)gesleept. Echter de volgende dag wilde we hem slepen naar de monteur. Het rare is dat ik toen gewoon zelf m'n motor kon starten en gewoon verder rijden. Ook ging het motormanagementlampje niet meer branden. Snap er helemaal niets meer van. M'n monteur zou er deze week naar kijken, maar ben zelf ook wel erg benieuwd. Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt.
AX SPOT 1.1I (1996)

MKramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuMar19, 2009 10:59:18 AM
Location: Nijmegen

Post by MKramer »

Ondertussen weer bij monteur geweest, heeft er ruim 100km mee gereden en niets aan de hand. Hij zegt dat de accu nog prima is en dat de dynamo ook nog in orde is... Wat kan het in godsnaam zijn... Heb niet veel zin om straks weer langs de snelweg de wegenwacht te moeten bellen. Wie weet raad?
AX SPOT 1.1I (1996)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kontroleer alle massa-punten op en om de motor eens.
Als je verlichting zwakker is gaan branden, is er zeer waarschijnlijk een massaverbinding niet goed meer (lees: verroest).

Als je voor de auto staat:
- linksboven het kleppendeksel zitten 3 massadraden op het blok;
- bovenop de versnellingsbak, recht onder de koppelingskabel (naja, iets naar links) zit een dikke massakabel;
- op de mantel van de versnellingsbak, recht onder het thermostaathuis zit een massadraad.

Die ene op de versnellingsbak, onder de koppelingskabel is de hoofdmassakabel. Als die niet lekker contact maakt, doet je verlichting raar.
Tussen die drie draden op de hoek van het kleppendeksel zit de massadraad voor de computer. Als die niet goed contact maakt, gaat de computer gekke dingen doen.

Massa-problemen zijn ontzettend irritant, omdat die voor de meest wazige storingen zorgen en heel onregelmatig optreden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MKramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuMar19, 2009 10:59:18 AM
Location: Nijmegen

Post by MKramer »

Zou dit ook het stotteren van de motor kunnen verklaren? Ik zal de monteur er eventjes over inlichten.
AX SPOT 1.1I (1996)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

'tuurlijk. Als de massa naar de computer niet goed is, gaat de computer gekke dingen doen. En juist de computer zorgt voor het op het juiste moment injecteren van de juiste hoeveelheid benzine. Als dat in de war gaat, gaat je motor dus stotteren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MKramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuMar19, 2009 10:59:18 AM
Location: Nijmegen

Post by MKramer »

Jullie zullen het niet geloven. Heb ondertussen de AX nu weer ruim een week terug. De monteur kon niets vinden, dat wil zeggen dat hij de spanning van de dynamo en accu heeft doorgemeten. Gelukkig kon ik deze keer wel thuiskomen met de auto. Thuis aangekomen opnieuw proberen te starten, maar tevergeefs. 't viel me ook op dat tijdens het starten de verlichting knippert en dat je het geluid van de centrale deurvergrendeling hoort, echter sluit hij niet. Ondertussen ook maar Wegenwacht genomen. Nu geen zin om ze te bellen, morgen maar doen. Zou het dan toch aan de massa-draden liggen... Iemand suggesties. Eventueel iemand uit omgeving Nijmegen die er eens naar kan kijken en deze Ax weer een tijdje op de weg kan krijgen. Uiteraard tegen vergoeding.
AX SPOT 1.1I (1996)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

klinkt wel heeeeeeeeeeeel erg als kortsluiting/massa storing hoor....

Ja ik zou zeggen, alle massa punten nalopen, is het nog steeds, alle bekabeling eruit en nakijken....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MKramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuMar19, 2009 10:59:18 AM
Location: Nijmegen

Post by MKramer »

Ik bedenk me net dat ik de Ax een goede wasbeurt heb gegeven in de wasstraat, zowel de eerste als de tweede keer van het motorprobleem. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van kortsluiting?
AX SPOT 1.1I (1996)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

als er ergens kabelboom beschadigt is kan het water de reden zijn dat ie kortsluiting heeft gemaakt, denk ik
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply