Temperatuur te laag?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Temperatuur te laag?
Ik zat mij laatst uitgebreid te verbazen over de motortemperatuur die wordt aangegeven in de auto...
nu is ie bij mij nooit hoger dan 60 graden.
is dat niet aan de lage kant?
en moet ik er evt. iets aan doen?
grtx
nu is ie bij mij nooit hoger dan 60 graden.
is dat niet aan de lage kant?
en moet ik er evt. iets aan doen?
grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Kan zijn dat je thermostaat stuk is. Dat ie meteen begint te koelen over het grote koelcircuit. (Radiateur achter de bumper).
Duurd het ook lang voordat je kachel warm is? Zo ja dan is dat je probleem. Als je kachel direct warm wordt zal er wel gewoon een sensor slecht zijn. Of je meter.
Duurd het ook lang voordat je kachel warm is? Zo ja dan is dat je probleem. Als je kachel direct warm wordt zal er wel gewoon een sensor slecht zijn. Of je meter.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
wat is een lange tijd, meestal wordt de kachel warm na iets meer 5 minuten...
wat voor sensoren zouden slecht kunnen zijn?
grtx
wat voor sensoren zouden slecht kunnen zijn?
grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
de sensor van je metertjeMuschu wrote:wat is een lange tijd, meestal wordt de kachel warm na iets meer 5 minuten...
wat voor sensoren zouden slecht kunnen zijn?
grtx
Best ff na (laten) meten bij garage, dus goed warmrijden en meteen laten meten. als t echt 60 is (wat ik enigzins betwijfel maar je weet maar nooit) is t niet best en zal t idd je thermostaat wel zijn.
de mijne is wel een heethoofd met zn 90 graden haha.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik vermoed dat het mn thermostaat moet zijn... dan nu mijn vragenvuur
Waar zit mn thermostaat?
Is het vervangen ingewikkeld?
Kosten?
kusjes
Waar zit mn thermostaat?
Is het vervangen ingewikkeld?
Kosten?
kusjes
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Aan de kant van de accu loopt een dikke koelslang van het blok naar de radiateur. De bevestiging op de hoek van het blok, daar zit de thermostaat.
Nee.
Vijftien euro.
Nee.
Vijftien euro.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
zit de originele tellerbak er nog in?
in de mijne zit een andere tellerbak (origineel had geen temp meter, alleen een waarschuwingslampje) en die komt ook niet boven de 60 graden.
ik heb pas de thermostaat vervangen, maar dit heeft niets veranderd.
misschien dat de sensor (die weer uit een andere ax komt) niet helemaal correspondeert?
in de mijne zit een andere tellerbak (origineel had geen temp meter, alleen een waarschuwingslampje) en die komt ook niet boven de 60 graden.
ik heb pas de thermostaat vervangen, maar dit heeft niets veranderd.
misschien dat de sensor (die weer uit een andere ax komt) niet helemaal correspondeert?
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Ik denk dat dat t bij jou is els idd!Elsje wrote:zit de originele tellerbak er nog in?
in de mijne zit een andere tellerbak (origineel had geen temp meter, alleen een waarschuwingslampje) en die komt ook niet boven de 60 graden.
ik heb pas de thermostaat vervangen, maar dit heeft niets veranderd.
misschien dat de sensor (die weer uit een andere AX komt) niet helemaal correspondeert?
Maar manier om t na te meten is nog steeds om er gewoon even een geijkte tempmeter aan te hangen! Dan heb je binnen 5 min je antwoord, motor, sensor of teller niet goed
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
vervangen is niet ingewikkeld.
(evt. eerst koelsysteem leeg laten lopen)
- twee boutjes losdraaien
- oude thermostaat eruit, nieuwe erin
- boutjes weer vastdraaien
- koelsysteem vullen (ontluchten)
wel even het juiste ringetje erom doen
over het algemeen worden er verschillende rubber ringetjes meegeleverd
(er is er maar 1 die precies past)
(evt. eerst koelsysteem leeg laten lopen)
- twee boutjes losdraaien
- oude thermostaat eruit, nieuwe erin
- boutjes weer vastdraaien
- koelsysteem vullen (ontluchten)
wel even het juiste ringetje erom doen
over het algemeen worden er verschillende rubber ringetjes meegeleverd
(er is er maar 1 die precies past)
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
okee, ja ik denk dat dat het dan wel moet zijn.
de temperatuur loopt wel door naar 80 graden als ie stationair loopt, en dan gooit ie er ook nog eens kvs uit!
van dat hele koelsysteem snap ik trouwens ook de ballen hoor.
waar laat ik bijvoorbeeld de kvs eruit lopen? en hoe ontlucht ik dat ding?
heb al wel zo'n mooi ventieltje gevonden namelijk linksachter het motorblok (dus passagierskant) wat moet ik daarmee doen?
grtx
de temperatuur loopt wel door naar 80 graden als ie stationair loopt, en dan gooit ie er ook nog eens kvs uit!
van dat hele koelsysteem snap ik trouwens ook de ballen hoor.
waar laat ik bijvoorbeeld de kvs eruit lopen? en hoe ontlucht ik dat ding?
heb al wel zo'n mooi ventieltje gevonden namelijk linksachter het motorblok (dus passagierskant) wat moet ik daarmee doen?
grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Aftappen doen je gewoon onderaan de radiateur slang lostrekken en loopt hij leeg(zet wel je nippels open anders blijft er wat achter)
daarna, slang erop weer vullen dan de nippel links achter opendraaien(als je voor de autostaat) dan zak het kvs pijl, weer bijvullen tot hij nietmeer zakt of er kvs uit de nipel komt zonder lucht dan hetzelfde bij de anderen nippel, die zit rechtsvoor op het blok zelf is een imbus 5, daarna nog even kijken of er nog lucht uit de anderen nipel komt!
Suc6 ermee!
Groetjes, Jordi
daarna, slang erop weer vullen dan de nippel links achter opendraaien(als je voor de autostaat) dan zak het kvs pijl, weer bijvullen tot hij nietmeer zakt of er kvs uit de nipel komt zonder lucht dan hetzelfde bij de anderen nippel, die zit rechtsvoor op het blok zelf is een imbus 5, daarna nog even kijken of er nog lucht uit de anderen nipel komt!
Suc6 ermee!
Groetjes, Jordi
leeg lopen kan op alle plekken waar je een slang losdraait maar als jij thermostaatje vervangt zou ik het niet leeg laten lopen (of er moet water in zitten, dan wel, dan alles helemaal leeg laten lopen en vullen met KVS)Muschu wrote:okee, ja ik denk dat dat het dan wel moet zijn.
de temperatuur loopt wel door naar 80 graden als ie stationair loopt, en dan gooit ie er ook nog eens kvs uit!
van dat hele koelsysteem snap ik trouwens ook de ballen hoor.
waar laat ik bijvoorbeeld de kvs eruit lopen? en hoe ontlucht ik dat ding?
heb al wel zo'n mooi ventieltje gevonden namelijk linksachter het motorblok (dus passagierskant) wat moet ik daarmee doen?
grtx
Maar anders is kvs duur en als je niet een lekke pakking ofzo hebt word het ook niet echt vies dus zou ik t lekker laten zitten.
Anders laten de meeste het idd leeglopen onderaan de radiator die dikke slang, omdat die virjwel het laagst zit.
Ontluchten kan op vele manieren:
- motoruit, Alle doppen eraf halen (idd die bij passagierskant bovenaan; rechts op je radiator, en op je thermostaathuis sensor eruit (dop 16)) vullen. dan overstroomt ie bij punt 1, die dop terug erin (als het overstroomt dus) dan punt 2, zelfde verhaal, en dan t hoogste punt ook. Bij verlaagde auto werkt dit niet altijd omdat het 'hoogste' punt vaak niet het hoogste punt meer is e.d. Auto moet ook niet scheef (op stoep) staan
- Motor aan en de doppen er uitdraaien, tot ze overstromen dan weer terug en bij blijven vullen. maja dat water word heeel erg heet.
- of afpersen, dat doen ze bij garage's
of zowel eerste als 2de manier. dat is volgens mij het beste.
anders heb je wel dat als je de 1ste doet en je rijd een stuk dat ie dan ineens weer meer kvs wilt. dat kan, is niet zo gek, heeft ie toch nog ergens beetje lucht gevonden...
KVS eruit gooien is niet goed, trouwens. dat hoort niet. Ja als je hem te vol doet, 1x, maar daarna moet het over zijn
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).