Schakelbak stuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Omarc
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMar17, 2009 7:46:50 PM
Location: Stekene

Schakelbak stuk?

Post by Omarc »

hallo,

ik en een vriend hebben een AX GT om er mee in de velden te rijden, maar er is een probleem met de schakelbak of het mechanisme ertussen.
soms als je wilt schakelen blijkt dat de versnellingspook omhoog is geschoten, als je hem dan probeert in versnelling te zetten lukt dit niet. dan moet je hem eerst terug in neutraal zetten en dan beetje naar beneden drukken en beetje wringen tot hij terug naar beneden schiet.
nu we hebben hem gisteren boven een put gezet (in de garage) en gekeken, bleek dat er zo een balletje zit die 2 assen met elkaar verbind en als er dan iemand de pook omhoog trekt zie je het daar een beetje loszitten.
zou het hier ergens zitten of is de schakelbak kapot? want ben deze avond eens gaan horen, en schijnt dat dat toch wel gemakkelijk 100€ kan kosten indien je het zelf plaatst...

alvast bedankt!

marco

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als je de schakelpook zelf al omhoog kunt halen (of naar beneden kunt duwen), dan begint het dáár al met ontzettend fout gaan.
Dat hoort namelijk absoluut niet te kunnen!
Haal eerst maar eens de hoes om de pook aan de kant en kijk of de kunststof borgring om de haken, die de kogel (die aan de pook vast zit) inklemmen, nog wel vast zit.

Kan best zijn dat je met dat door het veld crossen een kuil hebt gepakt, waardoor de pook van onderaf een dreun heeft gehad en door die haken heen is geperst (met ongetwijfeld schade aan die haken tot gevolg!)

Image

Image

Image

Image

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mooiere uitleg van hoe het hoort ken ik niet
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Omarc
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMar17, 2009 7:46:50 PM
Location: Stekene

Post by Omarc »

ok, ik ben al zeker dat het van de putten zal komen (de weg ligt namelijk nogal slegt, dit gingen we dit weekend al oplossen) maar als ik het goed begrijp kun je dit terug herstellen door zo een nieuwe haak te kopen?

bedankt,

marco

Omarc
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMar17, 2009 7:46:50 PM
Location: Stekene

Post by Omarc »

Omarc wrote:ok, ik ben al zeker dat het van de putten zal komen (de weg ligt namelijk nogal slegt, dit gingen we dit weekend al oplossen) maar als ik het goed begrijp kun je dit terug herstellen door zo een nieuwe haak te kopen?

bedankt,

marco
vandaag grote problemen gehad met de versnellingen.
nu was tijdens een proefritje dat balletje dat de 2 assen hoort te verbinden eruit geschoten (waarschijnlijk door te fors gas te geven), zat deze vast midden in een veld in 5e versnelling, met 2 man, de ene starten, de andere duwen hebben we hem op de weg gekregen, dan begon de versnellingsbak te roken, dus we veronderstellen nu dat de 5e versnelling versmeuld is. hierna hebben we onderaan beetje gewrongen, tot we hem in 1ste kregen, dan rustig naar huis gereden en boven een put gezet. hebben we de uitlaat moeten losmaken en de versnellingspook onder de auto ook moeten losmaken, nu is het gelukt en hij rijd terug, nu zijn we wel niet echt van plan die 5e versnelling ooit nog te gebruiken...
maar zou er nog iets anders kapot zijn buiten alleen die 5e versnelling? er is niks aan te merken voor de rest, maar ik vertrouw het hele zootje toch niet helemaal...

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

een versnelling rookt niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

joepiejeeee weer een goeie versnellingsbak minder.

waar ik ook bij nadenk is het feit dat de normale ophanging helemaal niet bedoeld is om door een veld te jakkeren. misschien eerst daar eens iets voor verzinnen voor je de rest van de GT naar de galemiezen helpt.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Omarc
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMar17, 2009 7:46:50 PM
Location: Stekene

Post by Omarc »

Muschu wrote:joepiejeeee weer een goeie versnellingsbak minder.

waar ik ook bij nadenk is het feit dat de normale ophanging helemaal niet bedoeld is om door een veld te jakkeren. misschien eerst daar eens iets voor verzinnen voor je de rest van de GT naar de galemiezen helpt.
bwa, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, als deze kapot is, mogen ze hem komen ophalen voor 't schroot en schaffen we een andere crossauto aan... :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

als dat jullie doel is, wat ik opzich al raar vind om het met een ax te doen,

maak er dan foto's van, zodat eventuele clubleden die nog interesse hebben in onderdelen, nog kunnen reageren.

zoals muschu zegt, zoek een andere auto om in het veld te scheuren, een standaard ax is daar zeer zeker niet voor gebouwd.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

jow het is gewoon leuk om met zo'n bak te raggen.
Ga aub een ander niet afblaffen dat hij er geen ax voor mag gebruiken.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan me de reaktie van Muschu wel goed voorstellen hoor.
De meeste leden hier zien de AX als méér dan gewoon een auto en zijn er dus zuinig op en voorzichtig mee.
't Is dan niet bepaald leuk om te lezen dat er zo grof met een AX GT wordt omgegaan.

M'goe, zoals Denny al zei: een versnelling kan niet roken.
Een versnelling bestaat -in basis- uit twee hardstalen tandwielen die in elkaar grijpen. Daar is geen frictie bij.
Wat wèl kan roken is de koppeling. En dat zal wel het geval geweest zijn, want wegrijden in de 5e versnelling zonder stil te vallen... Nou, dan rij je de eerste 200m echt wel op een slippende koppeling.
Nee, als de 5e versnelling het had begeven, dan had je eerder een harde knal en een hoop geratel gehoord en had de auto in die versnelling totaal niet meer van z'n plek gekomen.

En anders haal de je kap op het uiteinde van de bak er eens af. daarachter zit namelijk de 5e versnelling (zie ook het bak gescheurd topic van Rio97 voor foto's).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

ik bedoelde het niet als afblaffen hoor 8)
ik wilde alleen even duidelijk maken dat ik het persoonlijk erg jammer vind om goede onderdelen op zo'n manier te belasten dat je er niks meer aan hebt. Ik als liefhebber zou zoiets niet doen, kan me daarom indenken dat het voor een ander geen drol uitmaakt, vandaar dat ik iedereen in zijn waarde laat.

toch zonde dat deze AX toch al afgeschreven is.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Post Reply