Temperatuur te laag?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Temperatuur te laag?

Post by Muschu »

Ik zat mij laatst uitgebreid te verbazen over de motortemperatuur die wordt aangegeven in de auto...
nu is ie bij mij nooit hoger dan 60 graden.
is dat niet aan de lage kant?
en moet ik er evt. iets aan doen?

grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kan zijn dat je thermostaat stuk is. Dat ie meteen begint te koelen over het grote koelcircuit. (Radiateur achter de bumper).

Duurd het ook lang voordat je kachel warm is? Zo ja dan is dat je probleem. Als je kachel direct warm wordt zal er wel gewoon een sensor slecht zijn. Of je meter.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

wat is een lange tijd, meestal wordt de kachel warm na iets meer 5 minuten...
wat voor sensoren zouden slecht kunnen zijn?
grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Muschu wrote:wat is een lange tijd, meestal wordt de kachel warm na iets meer 5 minuten...
wat voor sensoren zouden slecht kunnen zijn?
grtx
de sensor van je metertje ;)

Best ff na (laten) meten bij garage, dus goed warmrijden en meteen laten meten. als t echt 60 is (wat ik enigzins betwijfel maar je weet maar nooit) is t niet best en zal t idd je thermostaat wel zijn.

de mijne is wel een heethoofd met zn 90 graden haha.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

ik vermoed dat het mn thermostaat moet zijn... dan nu mijn vragenvuur :)
Waar zit mn thermostaat?
Is het vervangen ingewikkeld?
Kosten?

kusjes
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Aan de kant van de accu loopt een dikke koelslang van het blok naar de radiateur. De bevestiging op de hoek van het blok, daar zit de thermostaat.
Nee.
Vijftien euro.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

zit de originele tellerbak er nog in?


in de mijne zit een andere tellerbak (origineel had geen temp meter, alleen een waarschuwingslampje) en die komt ook niet boven de 60 graden.

ik heb pas de thermostaat vervangen, maar dit heeft niets veranderd.

misschien dat de sensor (die weer uit een andere ax komt) niet helemaal correspondeert?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Elsje wrote:zit de originele tellerbak er nog in?


in de mijne zit een andere tellerbak (origineel had geen temp meter, alleen een waarschuwingslampje) en die komt ook niet boven de 60 graden.

ik heb pas de thermostaat vervangen, maar dit heeft niets veranderd.

misschien dat de sensor (die weer uit een andere AX komt) niet helemaal correspondeert?
Ik denk dat dat t bij jou is els idd!

Maar manier om t na te meten is nog steeds om er gewoon even een geijkte tempmeter aan te hangen! Dan heb je binnen 5 min je antwoord, motor, sensor of teller niet goed ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

vervangen is niet ingewikkeld.

(evt. eerst koelsysteem leeg laten lopen)
- twee boutjes losdraaien
- oude thermostaat eruit, nieuwe erin
- boutjes weer vastdraaien
- koelsysteem vullen (ontluchten)

wel even het juiste ringetje erom doen
over het algemeen worden er verschillende rubber ringetjes meegeleverd
(er is er maar 1 die precies past)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en vast is vast met die boutjes anders knappen ze
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

okee, ja ik denk dat dat het dan wel moet zijn.

de temperatuur loopt wel door naar 80 graden als ie stationair loopt, en dan gooit ie er ook nog eens kvs uit!
van dat hele koelsysteem snap ik trouwens ook de ballen hoor.
waar laat ik bijvoorbeeld de kvs eruit lopen? en hoe ontlucht ik dat ding?
heb al wel zo'n mooi ventieltje gevonden namelijk linksachter het motorblok (dus passagierskant) wat moet ik daarmee doen?

grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Aftappen doen je gewoon onderaan de radiateur slang lostrekken en loopt hij leeg(zet wel je nippels open anders blijft er wat achter)

daarna, slang erop weer vullen dan de nippel links achter opendraaien(als je voor de autostaat) dan zak het kvs pijl, weer bijvullen tot hij nietmeer zakt of er kvs uit de nipel komt zonder lucht dan hetzelfde bij de anderen nippel, die zit rechtsvoor op het blok zelf is een imbus 5, daarna nog even kijken of er nog lucht uit de anderen nipel komt!

Suc6 ermee!

Groetjes, Jordi

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Misschien eens goed ontluchten voordat je thermostaten gaat vervangen. Wil ook wel eens helpen. 8)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Muschu wrote:okee, ja ik denk dat dat het dan wel moet zijn.

de temperatuur loopt wel door naar 80 graden als ie stationair loopt, en dan gooit ie er ook nog eens kvs uit!
van dat hele koelsysteem snap ik trouwens ook de ballen hoor.
waar laat ik bijvoorbeeld de kvs eruit lopen? en hoe ontlucht ik dat ding?
heb al wel zo'n mooi ventieltje gevonden namelijk linksachter het motorblok (dus passagierskant) wat moet ik daarmee doen?

grtx
leeg lopen kan op alle plekken waar je een slang losdraait ;) maar als jij thermostaatje vervangt zou ik het niet leeg laten lopen (of er moet water in zitten, dan wel, dan alles helemaal leeg laten lopen en vullen met KVS)

Maar anders is kvs duur en als je niet een lekke pakking ofzo hebt word het ook niet echt vies dus zou ik t lekker laten zitten.


Anders laten de meeste het idd leeglopen onderaan de radiator die dikke slang, omdat die virjwel het laagst zit.


Ontluchten kan op vele manieren:
- motoruit, Alle doppen eraf halen (idd die bij passagierskant bovenaan; rechts op je radiator, en op je thermostaathuis sensor eruit (dop 16)) vullen. dan overstroomt ie bij punt 1, die dop terug erin (als het overstroomt dus) dan punt 2, zelfde verhaal, en dan t hoogste punt ook. Bij verlaagde auto werkt dit niet altijd omdat het 'hoogste' punt vaak niet het hoogste punt meer is e.d. Auto moet ook niet scheef (op stoep) staan
- Motor aan en de doppen er uitdraaien, tot ze overstromen dan weer terug en bij blijven vullen. maja dat water word heeel erg heet.
- of afpersen, dat doen ze bij garage's

of zowel eerste als 2de manier. dat is volgens mij het beste.
anders heb je wel dat als je de 1ste doet en je rijd een stuk dat ie dan ineens weer meer kvs wilt. dat kan, is niet zo gek, heeft ie toch nog ergens beetje lucht gevonden...

KVS eruit gooien is niet goed, trouwens. dat hoort niet. Ja als je hem te vol doet, 1x, maar daarna moet het over zijn
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply