Peugoet 106 1.4 verzuipt ?!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Peugoet 106 1.4 verzuipt ?!
Als éérste wil ik graag even kwijt dat mijn wijsheid door jullie forum erg gegroeit is !
Eindelijk een site waar men verstand van zaken heeft en niet alleen maar uitlegt hoe je een lampje vervangen moet !
Vandaar dat ik met een peugoet vraag bij jullie aanklop.
Ik heb ernstige problemen met de verbranding van mijn net aangekochte 106 met 1.4 Bosch singelpoint injectie uit '92
De auto start goed, loopt dan ook netjes echter als ik ga rijden houd hij iets in tot dat hij warm begint te worden, dan is hij lekker vlot en reageerd goed op het gas, echter als hij op bedrijfs temp. komt gaat het goed fout, hij gaat stotteren als ik een vaste snelheid aan hou, dus bij geen of weinig belasting valt hij weg, hij komt dan niet met een fout melding, tevens als hij stationair draait verzuipt hij, als ik dan gas geef is de hele straat blauw van de rook, deze stinkt ook verschrikkelijk, de rook is meestal wit achtig maar bij langer onbelast draaien wordt dit zelfs zwarte rook als ik dan gas geef, de bougies (bosch super 4) zijn ook helemaal zwart en de labda sensor ook !
Het verbruik ligt ergens rond de 1:7 dus echt heeeeel veel !
De auto had dit probleem continu (dus ook met koude motor) maar is minder geworden na het vervangen van de hele draadboom. hier bleek een draadbreuk in te zitten.
Vervangen :
Labda sensor (gebruikte)
Brandstof filter
Computer (gebruikte)
Water temp sensor (gebruikte)
injectie huis (gebruikte)
en volgens zeggen de map sensor en de bougies
De auto is bij Peugoet garage op de computer geweest en er zijn geen fout codes in de computer ?!
Eergister computer en labda sensor vervangen na reparatie van uitlaat spruitstuk ( er zat boven de labda sensor een scheurtje in die pijp) dit werkte 15 minuten en toen begon hij weer !
Ik ben er wel achter dat er lucht in het koelsysteem zit, ik denk een lekke verwarmings radiator, maar dit zou toch geen invloet moeten hebben lijkt mij ?
Wie o wie van jullie heeft enig idee wat ik over het hoofd zie wat de storing kan veroorzaken ?
Het is namelijk een erg nette auto voor een heel nette prijs, dus als het even kan wil ik hem graag houden, maar het begint nu vervelend te worden, ook de garage waar hij vandaan komt (handelaar) zou niet weten waar we moeten zoeken verder ?
2 weken geleden is hij nog apk gekeurd, daarna dit
Eindelijk een site waar men verstand van zaken heeft en niet alleen maar uitlegt hoe je een lampje vervangen moet !
Vandaar dat ik met een peugoet vraag bij jullie aanklop.
Ik heb ernstige problemen met de verbranding van mijn net aangekochte 106 met 1.4 Bosch singelpoint injectie uit '92
De auto start goed, loopt dan ook netjes echter als ik ga rijden houd hij iets in tot dat hij warm begint te worden, dan is hij lekker vlot en reageerd goed op het gas, echter als hij op bedrijfs temp. komt gaat het goed fout, hij gaat stotteren als ik een vaste snelheid aan hou, dus bij geen of weinig belasting valt hij weg, hij komt dan niet met een fout melding, tevens als hij stationair draait verzuipt hij, als ik dan gas geef is de hele straat blauw van de rook, deze stinkt ook verschrikkelijk, de rook is meestal wit achtig maar bij langer onbelast draaien wordt dit zelfs zwarte rook als ik dan gas geef, de bougies (bosch super 4) zijn ook helemaal zwart en de labda sensor ook !
Het verbruik ligt ergens rond de 1:7 dus echt heeeeel veel !
De auto had dit probleem continu (dus ook met koude motor) maar is minder geworden na het vervangen van de hele draadboom. hier bleek een draadbreuk in te zitten.
Vervangen :
Labda sensor (gebruikte)
Brandstof filter
Computer (gebruikte)
Water temp sensor (gebruikte)
injectie huis (gebruikte)
en volgens zeggen de map sensor en de bougies
De auto is bij Peugoet garage op de computer geweest en er zijn geen fout codes in de computer ?!
Eergister computer en labda sensor vervangen na reparatie van uitlaat spruitstuk ( er zat boven de labda sensor een scheurtje in die pijp) dit werkte 15 minuten en toen begon hij weer !
Ik ben er wel achter dat er lucht in het koelsysteem zit, ik denk een lekke verwarmings radiator, maar dit zou toch geen invloet moeten hebben lijkt mij ?
Wie o wie van jullie heeft enig idee wat ik over het hoofd zie wat de storing kan veroorzaken ?
Het is namelijk een erg nette auto voor een heel nette prijs, dus als het even kan wil ik hem graag houden, maar het begint nu vervelend te worden, ook de garage waar hij vandaan komt (handelaar) zou niet weten waar we moeten zoeken verder ?
2 weken geleden is hij nog apk gekeurd, daarna dit
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Witte en blauwe rook is niet goed. Wit is verbrande koelvloeistof en blauw verbrande olie.
Witte rook onstaat bij een lekke koppakking. Er wordt dan koelvloeistof meeverbrand. Blauwe rook onstaat door verbrande olie. Ook niet goed.
Waarschijnlijk brakke klepseals waardoor er olie de verbrandinsgruimte in zweet.
Hoeveel Km heeft het blok gedraaid? Hoe ziet je koelvloeistof eruit? Als daar mayo vorming opzit duidt dit ook op een lekke koppakking.
Witte rook onstaat bij een lekke koppakking. Er wordt dan koelvloeistof meeverbrand. Blauwe rook onstaat door verbrande olie. Ook niet goed.
Waarschijnlijk brakke klepseals waardoor er olie de verbrandinsgruimte in zweet.
Hoeveel Km heeft het blok gedraaid? Hoe ziet je koelvloeistof eruit? Als daar mayo vorming opzit duidt dit ook op een lekke koppakking.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Hij heeft 236000 km op de klok.
Als hij olie en of koelvloeistof verbrand zou de kleur van de bougies toch anders zijn ? deze zijn kool zwart.
Tevens heeft hij wel genoeg vermogen, alleen als hij onbelast draait gaat het fout.
Hoeveel koelvloeistof er nog inzit weet ik nog niet, ik moet hem nog ontluchten, alleen mijn tankje was bijna leeg.
Hoeveel er in ging laat ik snel weten !
Als hij olie en of koelvloeistof verbrand zou de kleur van de bougies toch anders zijn ? deze zijn kool zwart.
Tevens heeft hij wel genoeg vermogen, alleen als hij onbelast draait gaat het fout.
Hoeveel koelvloeistof er nog inzit weet ik nog niet, ik moet hem nog ontluchten, alleen mijn tankje was bijna leeg.
Hoeveel er in ging laat ik snel weten !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Ze horen sowieso niet zwart te zijn. Beetje donker grijs. Olie verbranden zal ook niet direct is veranderen aan je motor vermogen. Maar witte rook en koelvloeistof tankje bijna leeg zijn 2 dingen die niet kloppen. Lekke koppakking klinkt mogelijk. Stationair broert draaien kan ook aan slechte onsteking liggen. Slechte bougies / Kabels of ontstekingsmodule.lekkersimpel wrote:Hij heeft 236000 km op de klok.
Als hij olie en of koelvloeistof verbrand zou de kleur van de bougies toch anders zijn ? deze zijn kool zwart.
Tevens heeft hij wel genoeg vermogen, alleen als hij onbelast draait gaat het fout.
Hoeveel koelvloeistof er nog inzit weet ik nog niet, ik moet hem nog ontluchten, alleen mijn tankje was bijna leeg.
Hoeveel er in ging laat ik snel weten !
Bij zulke problemen ben je soms sneller klaar door gewoon een andere motor erin te lepelen. Mocht je zoiets gaan overwegen. Heb nog een complete 1.4i staan met 120000 op de klok.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Weer iets verder, er ging 3/4 liter koelvloeistof in tijdens het ontluchten, tevens zag ik bij het inleren van de computer dat er condens op het voorraam (binnenzijde) komt, lijkt dus echt daar te lekken.
Geen bagger in het koelwater gezien, alle ontluchters gaven mooie groene vloeistof en in het tankje zat iets op de dop maar dat was te verwaarlozen.
De computer kreeg het blok niet netjes, zorgde na 20 min. stationair lopen bij het eerste tikje gas voor een enorme zwarte pluim uit de uitlaat en heeft er toch weer 2 km planken voor nodig gehad dat hij weer enig zins netjes begon te draaien.
Wat zou volgens jullie het eerste zijn wat stuk zou kunnen zijn als hij onbelast verzuipt en belast netjes draait ?
p.s. bij gas los wil de motor nog even door, lijkt zelfs of hij harder gaat heel even, daarna valt hij terug naar een te laag stationair en klimt dan langzaam op naar 1100 t/pm
Geen bagger in het koelwater gezien, alle ontluchters gaven mooie groene vloeistof en in het tankje zat iets op de dop maar dat was te verwaarlozen.
De computer kreeg het blok niet netjes, zorgde na 20 min. stationair lopen bij het eerste tikje gas voor een enorme zwarte pluim uit de uitlaat en heeft er toch weer 2 km planken voor nodig gehad dat hij weer enig zins netjes begon te draaien.
Wat zou volgens jullie het eerste zijn wat stuk zou kunnen zijn als hij onbelast verzuipt en belast netjes draait ?
p.s. bij gas los wil de motor nog even door, lijkt zelfs of hij harder gaat heel even, daarna valt hij terug naar een te laag stationair en klimt dan langzaam op naar 1100 t/pm
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
ik ben niet extreem bedreven in het motorwezen, maarrrr....
mijn moeder heeft met haar 306 een soortgelijk probleem gehad, hier lag het er gewoon aan dat er olie langs de zuigers liep, met veel rook tot gevolg. Wij hebben er een sloopmotor in laten hengsten.
mijn moeder heeft met haar 306 een soortgelijk probleem gehad, hier lag het er gewoon aan dat er olie langs de zuigers liep, met veel rook tot gevolg. Wij hebben er een sloopmotor in laten hengsten.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Tis opzich ook een nette kilometerstand voor een 1.4i
Na verloop van tijd worden die klepseals gewoon keihard waardoor er olie langsloopt. Klepseals van mijn huidige 1.6i motor ook vervangen. Als je in de oude kneep werd het gewoon soort poeier.
Maar witte en blauwe rook wil je gewoon niet zien. Alleen grijs bij koude motor... Blok vervangen is iig de snelste en goedkoopste oplossing. Je wil niet weten hoeveel auto's voor zulk soort dingen op de sloop verdwijnen. Terwijl je ze misschien voor de rest nog goed zijn.
Na verloop van tijd worden die klepseals gewoon keihard waardoor er olie langsloopt. Klepseals van mijn huidige 1.6i motor ook vervangen. Als je in de oude kneep werd het gewoon soort poeier.
Maar witte en blauwe rook wil je gewoon niet zien. Alleen grijs bij koude motor... Blok vervangen is iig de snelste en goedkoopste oplossing. Je wil niet weten hoeveel auto's voor zulk soort dingen op de sloop verdwijnen. Terwijl je ze misschien voor de rest nog goed zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Keertje compressie meten, is die ook bagger dan verklaart dat je verbruik en slecht lopen.
Als je echt witte rook ziet -zou- het alleen je koppakking kunnen zijn (die echt stuk = olie en kvs verbruik en slechte compressie), maar het kunnen net zo goed je zuigerveren zijn inderdaad (maar daar krijg je geen witte rook van, alleen blauwe door de olie, en slechte compressie).
Als je echt witte rook ziet -zou- het alleen je koppakking kunnen zijn (die echt stuk = olie en kvs verbruik en slechte compressie), maar het kunnen net zo goed je zuigerveren zijn inderdaad (maar daar krijg je geen witte rook van, alleen blauwe door de olie, en slechte compressie).
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Ik lees het al jongens, begin zonder einde, ik heb net van mark een leuke aanbieding gekregen voor een net motortje dat de mijne mag vervangen, zit ik allee even met de vraag of mijn ecu die ontsteking aan kan sturen, op mijn blok zit een ander namelijk (met verdeelkap), maar dat is voor een nieuw onderwerp !
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen !
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
geen probleem gewoon de verdeler overschroeven.lekkersimpel wrote:zit ik allee even met de vraag of mijn ecu die ontsteking aan kan sturen, op mijn blok zit een ander namelijk (met verdeelkap), maar dat is voor een nieuw onderwerp !
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen !
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Wel het goedkoopste om je eigen draadboom en ecu te pakken. Ik heb de gechipte ecu nog wel maar van de draadboom heb ik de ronde stekker afgeknipt. Had ik nodig om de 1.6 kabelboom om te bouwen.
Andere kabelboom heb je opzich ook zo geregeld op de sloop. Maar ja je hebt aan een compleet kaal blok genoeg om het goedkoop goed werkend te krijgen.
Andere kabelboom heb je opzich ook zo geregeld op de sloop. Maar ja je hebt aan een compleet kaal blok genoeg om het goedkoop goed werkend te krijgen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Als ik t goed begrijp heb jij een verdeler en Mark een dis.lekkersimpel wrote:Volgens mij moet het toch kunnen om een kabelboom aan te passen dat de ecu die er nu in zit de bobine van jou blok aan te sturen, zou dat niet de mooiste oplossing zijn ?
Jou ECU zou nooit een DIS ontsteking aan kunnen sturen. Dat zit hem niet in de kabelbomen maar in de manier hoe hij zn tabellen krijgt en veranderd
Maar als ik dit zo lees....
Zwarte bougies is of bij verzuipen, of bij slechte ontsteking.
Ik zou eerst eens gewoon 4 nieuwe bougies kopen en kijken of die wel normaal vonken (bougie in dop, ergens op t blok leggen zodat ie aarde maakt)
Kan best dat hij daarnaast nog meer problemen heeft (klepseals, lekke kachelradiator) maar dat t slechte lopen niet direct door zoiets ernstigs word veroorzaakt.
Ik zou dus eerst even in de ontsteking zoeken. Bougies echt ff vervangen. Zitten de bougie kabels wel op goede volgorde?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Als je op kenteken je bougies besteld kan er weinig misgaan.
Maar... Blauwe en witte rook kunnen niets met de ontsteking te maken hebben. Slechte ontsteking kunnen je bougies wel zwart van worden. Heb ik ook al een keer gehad. Toen liepen er een paar sensor te klieren waardoor heel de inspuiting in de war ging.
Maar hoe gaar je ontsteking ook is... Dan gaat ie naar benzine stinken. Blauwe rook kan alleen olie zijn wat hoe dan ook niet in je verbrandingsruimte mag komen. En witte rook voor kvs zelfde verhaal. Nieuwe bougie's en kabels kan nooit kwaad. En heel misschien los je je probleem er tijdelijk mee op.
Maar... Blauwe en witte rook kunnen niets met de ontsteking te maken hebben. Slechte ontsteking kunnen je bougies wel zwart van worden. Heb ik ook al een keer gehad. Toen liepen er een paar sensor te klieren waardoor heel de inspuiting in de war ging.
Maar hoe gaar je ontsteking ook is... Dan gaat ie naar benzine stinken. Blauwe rook kan alleen olie zijn wat hoe dan ook niet in je verbrandingsruimte mag komen. En witte rook voor kvs zelfde verhaal. Nieuwe bougie's en kabels kan nooit kwaad. En heel misschien los je je probleem er tijdelijk mee op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.